Hvis du ikke var en af dem, som fik nydt “Moon” i den korte periode, den kørte i Cinemateket, bør du få den opstøvet på Blu-ray øjeblikkeligt. Det er en skam, at udgivelsen ikke huser mere ekstramateriale, men AV-præsentationen er heldigvis glimrende, og ingen filmentusiast med respekt for sig selv bør gå glip af denne gudbenådede genistreg.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Lars.dk 14 år siden

Glæder mig til jeg får mit nye TV så er den her helt klart en af dem der skal ses :D
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/
Gravatar

#2 Bony 14 år siden

Jeg går bare og venter på, at den kommer hjem med posten. :-P

Glæder mig..!
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#3 frankdrebin 14 år siden

Arh hvor nederen, har næsten lige købt den på dvd, fordi de ikke havde den på blu-ray..

Nogen der vil købe den på dvd til 100 kr?
Gravatar

#4 Highland Park 14 år siden

#3: Ellers tak, den danske udgave er i forkert billedformat.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 wimmie 14 år siden

Rigtig fed film - skal klart ejes på BD :)

5/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#6 filmz-ab 14 år siden

Moon er en film, hvor man blot mangler de beskrivende tillægsord. Jeg vil dog gøre et forsøg.

Moon er først og fremmest en indie film, som er instrueret af den debuterende herre ved navn Duncan Jones. Med et meget stramt produktions budget (5 millioner dollars) og næsten ingen penge til at markedsføre filmen med, blev filmen desværre en økonomisk fiasko, og det er dybt ærgerligt – filmen havde fortjent en bedre skæbne. Dette ændrer dog ikke noget ved det faktum, at filmen er en helt særlig film oplevelse både i sin form og indhold.

Moon er overdådigt lavet, hvor Jones har brugt modeller til de forskellige køretøjer man ser, og ikke CGI. CGI’en er kun brugt i de tilfælde, hvor det forlanges, men ellers har man lavet det meste praktisk, som overhovedet muligt. Og det ses og det taler absolut til filmens fordel og giver filmen en ægte feeling, modsat den CGI helvede, hvor de fleste film (nutidens trend) overlades til effektfirmaerne, mens instruktøren tager sig en slapper. Derudover har man også formået at skabe en utrolig billedskøn stemning, som er en blanding af mystik, uhygge (uden at være uhyggelig som en gyser) men også ensomhed og tomhed, som selvfølgelig skal afspejle hovedrollens historie. Og historien er virkelig opfindsom, stærk og livsfilosoferende. Det er en kompleks fortælling uden at være kringlet at følge med i, men den rummer mere end som så.

SPOILERS:
Sam Rockwell er blændende og altoverskyggende i hovedrollen. Det er en yderst krævende og kompleks rolle, hvor Sam spiller to roller, da han afslører hemmeligheden mht. kloner om bordet. Det virker totalt bizart at overvære en dialog mellem to identiske mennesker, men det lykkedes på fornemmeste vis Jones at få tilskueren til at føle noget for begge roller da de faktisk er forskellige. Sam møder sig selv, men det er ikke helt den Sam, som Sam selv husker (hvis det lyder logisk? Men det giver mening). Men hvor godt kender man egentlig sig selv? Filmen handler også i høj grad om at finde sig selv og kende sig selv. Der er masse at tage hul på i denne indholdsrige perle. Robot-stemmen som Kevin Spacey står for fungerer perfekt, som en slags mentor for Sam, hvor Jones har lagt vægt på de menneskelige værdier i en robotstyret computer, modsat instruktørens syn på menneskene. Det er en fabelagtig og mesterlig film hele vejen rundt, hvor jeg måtte fælde et par tåre undervejs, takket været Rockwell’s fænomenale og rørende kraftpræstation. Det er en ganske afdæmpet sci fi space movie, så man skal ikke forvente aliens eller overvældende action. Den har en dejlig kort spilletid som man engang havde i ”gamle dage”, og derfor har den ikke overflødige spildscener. Jeg elskede den. Jeg glæder mig allerede til flere gensyn.


[Spoiler indsat af admin.]

Blu Ray vurdering:

Film: 6/6
Video: 5/6
Audio: 5/6

Fantastisk billedskøn film på br, og overraskende fed lyd med dts-hd master lydspor, som sparker en i gulvet.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#7 Bony 14 år siden

Nu sprang jeg hurtigt over dit spoiler indlæg, så jeg nåede ikke at læse noget eller opfatte nogen ord. Men seriøst, hvor svært er det lige at bruge spoiler funktionen herinde på Filmz?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#8 aero 14 år siden

#7 My thoughts exactly! Når man alligevel er klar over, man skriver en spoiler, i det man selv bruger ordet, hvor svært kan det så være at trykke på spoiler-knappen...
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#9 filmz-ab 14 år siden

#7

Beklager beklager. Mit indlæg var skrevet for noget tid siden, så den har jeg bare overflyttet som det var skrevet, uden at tænke mig om de funktioner på filmz.....sorry mate, godt du ikke læste videre.

NOGET af mit indlæg indeholder SPOILERS, som der også står. Så alle andre brugere skal lige åbne øjnene :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#10 Kruse 14 år siden

Glimrende Sci-fi film, som er utrolig flot på BD!

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: