“Mulholland Drive” kan varmt anbefales til alle som søger en lidt mere udfordrende biografoplevelse, og som ikke lader sig skræmme af koplekse mysterier. Det eneste svage punkt ved filmen er de mange åbne handlingsstrenge, der er et levn fra tilbage, da fortællingen var tænkt som en tv-serie. Der gabes over for mange individuelle skæbner, hvilket undervejs forekommer en smule frustrerende, uden at det dog undergraver filmens sublime stemning eller interessante temaer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 NOWhere 20 år siden

Rart at se, at der ikke er nogen, der har gidet diskutere denne "film". Det forholder sig jo så snedigt at den kære Lynch ville ha' lavet en tv-serie, men ikke fik penge nok. Så klippede han da bare de optagede scener sammen og kaldte det en spillefilm. Det er kun Lynch, der kan tillade sig at lave en film uden mening, som folk alligevel vil diskutere til døde. I er blevet taget i røven, hvilket er ok, det er vel et eller andet sted det, vi forventer, når vi går i biffen, at blive fuppet lidt eller godt og grundigt, men lad for guds skyld være med at kalde det noget andet, bare fordi I vil lade som om I forstod noget, som ikke har mening! I har kun set en brøkdel af historien, så lad hellere være med at diskutere...
Gravatar

#2 Spanner 20 år siden

Ja man skal endelig ikke diskutere film... :P

For det første ved jeg ikke hvem der har gjort dig til konge over hvad man *bør* diskutere og hvad ikke, men Lynch's film er da tankevækkende, dybere mening eller ej. Ideen er jo netop at alle der ser filmen hver især lægger noget i den, som i langt de fleste tilfælde vil være unikt. Hvis det ikke er grund til intelligent diskussion, så ved jeg snart ikke hvad er.

Tak fordi du har bragt emnet på banen så vi kan få diskuteret det rigtig grundigt.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#3 filmz-mathias- 20 år siden

#1.
For det første løb de ikke tør for penge. De havde fået lavet piloten til serien, og da ABC (mener jeg) ikke brød sig om det, blev den ikke til en serie.
For det andet, klippede de ikke det sammen som de nu havde optaget. Det franske filmselskab Canal+ gik ind og støttede filmen financielt, så Lynch kunne få filmet de sekvenser han manglede for at få en 'ægte' film ud af det.
charles freck thought, "at least I got a good wine".
Gravatar

#4 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Har lige set den, og må sige at det var en fascinerende oplevelse. Historien giver næsten mening, og så allievel ikke. Det der virkede bedst på mig var nok filmens visuelle side, der blander film-noir med sæbeopera.
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#5 filmz-mdk 20 år siden

God anmeldelse, Hasselguff. Jeg tænker bare: sæt nu, Lynch havde haft held til at lave en tv-serie ud af materialet? Sidst han lavede tv-serie - Twin Peaks - dalede hans interesse for projektet efter få afsnit, så andre, mindre ånder måtte tage over. Resultatet var nedslående.

Jeg tror, vi skal være glade for, at ABC ditchede MD som serie - vi har mistet en tv-oplevelse, men vundet en sublim film.

Så ABC's afvisning var måske en blessing in disguise!

Det er bare så trættende, når man stempler Lynch og hans værker som "gale" og uforståelige. MD er næsten totalt forståelig, og de få procent man ikke kan greje - de gir det hele mere spice. Der findes ikke fuldendte mesterværker.
Gravatar

#6 filmz-phalanx 20 år siden

hvis i bare skal disrespecte lynch og siger hans film ikke giver mening
nr.1 i er så dumme i ikke fatter(dog skal det siges at han selv har sagt at MD ikke har nogen mening)dø
nr.2 se "Dune" den ruler en af de bedste sci-fi film
This is the one thing we didnt want to happen - Christopher Morris
Gravatar

#7 El vez 20 år siden

Tror det er sværere at få mening ud af din sætning (eller nogle af dine sætninger for den sags skyld), end af Mulholland Drive..

...men det er så bare min mening.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#8 filmz-Kadann 20 år siden

#7 -

I second that. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#9 filmz-laban 20 år siden

Jeg vil hellere vælge at sige at Lynch film er en ny genre, i stedet for at kalde Lynch sindssyg.
der er flere dele af historier(ne) man kan koble sammen, andre man måske ikke kan finde svar på... rodet tidsforløb, parallelle universer?
Jeg har måske ikke den største indsigt i Lost Highway og Mulholland Drive, men når jeg nu siger at det er en ny genre, er der vel også en ny måde at definere denne genre på..
men summa summarum er; de to film jeg har nævnt har sat mange tanker i gang, både om at "løse" filmen og mange andre "store" spørgsmål om livet og universet...
ehm jeg(i) har måske tabt tråden..
LALALALALALALALAL
Gravatar

#10 coolflash 20 år siden

David Lynch står for mig som en af de mest geniale, nyskabende og intelligente kunstnere indenfor filmverdenen.

I modsætning til #5, så var jeg tryllebundet af Twin Peaks. Stort set hele vejen igennem alle afsnit. Der vil selvfølgelig altid være små ting som er mindre utrolige.

Ang. Mulholland Drive - der er så mange aspekter i den. Lynch jonglerer med tid, personer og universer. Lag på lag på lag. Og - den er ÅBEN for tolkning!! Det vil jo så sige, at der ikke er nogen facitliste. Hvis man blot ser denne film én gang, og konkluderer at dette er noget meningsløst lort, burde man sætte sig ned og se den igennem igen. Den er som et filmisk puslespil som skal samles individuelt. Til tilhængeren af liniær storytelling, hollywood action og tamme one-liners så er det nok ikke den rette film at vælge fredag aften :)

Og husk - der går en hårfin grænse mellem at være genial og sindssyg. Hench: om Lynch er det ene eller andet er jo en smagssag...
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."

Skriv ny kommentar: