Med en simplere historie som forlæg til filmen er der her i anden omgang mere fokus på action end plot, men det har nærmest gjort de temaer, der er at finde i “Narnia: Prins Caspian”, stærkere og tydeligere, end de var i bogforlægget, der også må siges at være det svageste led i bogserien om Narnia. Ideen om at vende tilbage til et land så lang tid efter, man har forladt det, leder f.eks. både til tankevækkende spørgsmål om død og foranderlighed og adskillige morsomme bemærkninger om børnenes legendariske status som konger og hærførere.
Følte man, at den første film om Narnia ramte tonen fra bøgerne perfekt, vil man måske overraskes lidt over instruktøren Andrew Adamsons mere dunkle tilgang til universet i denne omgang. Selvom skabelonen er intakt, er noget af den simple fortryllelse og barnlige opdagelsesglæde fra den første film nedprioriteret på bekostning af de stort tænkte actionscener. Mod slutningen kan “Prins Caspian” heller ikke undgå at løbe lidt løbsk i et effektorgie, hvor elementerne raser og hærene tørner sammen, men indtil da holdes balancegangen mellem episke momenter og gode karakterdetaljer fint. Jovist er det stadig en børnefilm, men hvilken én af slagsen.
#21 filmkorn.dk 16 år siden
#22 nielsdb 16 år siden
Ved ikke hvem af C.S. Lewis og Tolkien der har kigget hinanden over skulderen. Men jeg synes der var lidt for mange ligheder mellem LOTR og Caspian. Caspian virkede jo som FOTR, TTT, ROTK kogt ned til én film..
Synes det lugter langt væk af at det er folk der gerne ville ha lavet LOTR, der har lavet denne film....universet i denne hér var bare overhovedet ikke troværdigt.
You can hate me now.... :o)
#23 BN 16 år siden
Hvordan dét? Nogle er heltene i filmen, nærmere bestemt nogle af kentaurerne, var da mørke, f.eks. ham her.
Desuden er prins Caspian jo en af telmarinerne, og det samme er dr. Cornelius. Og hverken dronningen eller undersåtterne (herunder soldaterne) i det telmarinske folk er særlig onde eller skurkagtige; næh, de er bare på fjenden konge Miraz's side. ..... Ydermere er en af dværgene, nemlig
Lad os nu sige, alle skurkene havde været hvide. Jamen, så kunne man ligeså vel hævde, at 'det er som om filmen vil sige: pas på de hvide'.
Det er helt tydeligt at filmen ikke på nogen måde opdeler de gode og de onde efter race.
#24 filmz-Kadann 16 år siden
Tolkien og Lewis har nok ikke kigget hinanden så meget over skuldrene, men nærmere været inspiration for hinanden, da de var nære venner.
#25 abzinthia 16 år siden
Et af de konkrete kritikpunkter for mig er, at skuespillet halter fælt. De fire Pevensie-børn er ikke stærke børneskuespillere, og i "Prins Caspian" viser især Susan og Peter (alias Anna Popplewell og William Moseley), at de næppe kommer til at stadfæste deres navne i andre film end Narnia-serien. Der er håb for Lucy (alias Georgie Henley). Hun er den eneste af skuespillerne, der har en smule udstråling, som hun forstår at udnytte.
Filmen fokuserer hovedsageligt på en masse kampscener, som efter min mening er ret substansløse og langtrukne. De formår simpelthen ikke at løfte filmens tamme handling op og medvirker til, at filmen bliver middelmådig.
Der har været kommenteret på den afsluttende sang i filmen, som flere mener er malplaceret. Jeg mener til gengæld, at sangen er det eneste mindeværdige fra filmen. Den russiskfødte pianist og sangerinde Regina Spektor har formået at bygge en magisk bro mellem voksenlivet og barndommen med sin på én gang skæve og sødmefulde stemme, der passer perfekt til det mystiske og fantastiske univers, Narnia kunne have været.
#26 filmz-Mifan 16 år siden
Det råder den nye film bod på. Jeg var ihvertfald godt underholdt.
Tilgengæld tænker jeg lidt over, om den er for dyster til det yngre publikum? Og om de lidt længere dialoger om krig og de teologiske undertoner overhovedet er noget der rammer?
#27 SteeN! 16 år siden
#28 filmz-Mark Steensen 16 år siden
#29 filmz-bigemaster666 15 år siden
#30 Bony 15 år siden