Både romancen og figurerne forbliver på det overfladiske plan, og vi kommer aldrig tæt på Bella på trods af, at hendes voice-over ellers ustandseligt knevrer løs i lystig tomgang. Instruktøren Chris Weitz, der denne gang har overtaget roret, lader i det hele taget til at være mere optaget af at få kameraet til at snurrer rundt end at få personinstruktionen til at fungere. “Twilight” var ganske vist også en halvslap omgang, men man havde dog en fornemmelse af, at Cathrine Hardwicke identificerede sig med Bellas figur. Tingene bliver ikke meget bedre i filmens sidste stunder, hvor Michael Sheen dukker op som en vampyrklanleder, der virker mere spøjs end truende.

Det er i det hele taget svært at tage historien alvorligt, når vi bevæger os rundt mellem chippendales-fyre, weltschmerz-teenagere og modeblads-vampyrer, og lidt humor ville have gjort underværker. Den kommer dog kun i enkelte glimt, og det mest af tiden lades vi i stikken af en absurd selvhøjtidelighed, mens handlingen slæber sig kedsommeligt af sted, og en halv times fortælling strækkes ud over to søvndyssende timer. Til trods for blodsugernes tilstedeværelse er “New Moon” mere død end udød.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Nicki52 14 år siden

McPeter (8) skrev:
Jeg har muligvis udsigt til at skulle se den her i weekenden pga. nogle fri-billetter - er det nødvendigt at se 1'eren først?

Nej, det eneste du skal vide Bella er kærester med en vampyr og ham Jacob er jaloux. Nå ja, hun udsættes hele tiden for.

McPeter (10) skrev:
Nu tænkte jeg mere på om man overhovedet for noget ud af den dårlige historie uden at have set 1'eren...

Det er nu også en kærligheds historie for piger, så det er normalt drenge synes det. Jeg har jo læst bøgerne, og syntes de er gode, så jeg sammenligner nok meget. Kan ikke gøre for det.
Jeg er faktisk ved at falde i søvn hver gang jeg ser en amerikansk romantisk komedie. De er så kedelige.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#12 Slettet Bruger [3039064979] 14 år siden

og han plages af et hidsigt temperament samt trangen til at løbe rundt i regnvejr i bar overkrop og cykelshorts.


Jeg elsker Benways anmeldelser :-D
Gravatar

#13 bjarke 14 år siden

...tja, første filmatisering var slatten, kedelig og nærmest blottet for romantisk filmmagi. Jeg havde dog set frem til New Moon - Jeg mener, det drama og den umulige kærlighed som følger mødet mellem vampyr, menneske og nu også varulv har sgu et intenst potentiale. Det blev desværre aldrig indfriet i første film, så jeg gav forhåbningsfuldt New Moon et skud. Men ak og ve. Stadig tam, overfladisk og underlig kønsløs.

Jeg har dog ikke opgivet håbet. I hvert fald skal næste film også ses, ikke mindst fordi der her er tilknyttet en ret interessant instruktør, nemlig David Slade. Han stod senest bag den hæsblæsende, flotte og blodige vampyrfilm 30 Days of Night. Så måske der kommer lidt mere saft, kraft og blod i pølsen end tilfældet er med New Moon. Det kan man kun håbe...

- Lidt mere om New Moon-oplevelsen her
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#14 myshkin 14 år siden

Selv George Lucas ville have holdt sig for næsen.


Det ved du jo godt ikke er sandt, Benway.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#15 Highland Park 14 år siden

bjarke (13) skrev:
... så jeg gav forhåbningsfuldt New Moon et skud.

Et skud af hvad?

bjarke (13) skrev:
Så måske der kommer lidt mere saft, kraft og blod i pølsen...

Javel. Hvis der er tale om den slags film, forstår jeg bedre, hvorfor der er så få mænd, der følger med i serien.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#16 smalieux 14 år siden

Synes anmelderen er lidt streng over for denne film, og det siger jeg, selvom jeg ikke er specielt stor Twilight-fan. Okay det er ikke stor filmkunst, men nu er det jo også en teenagefilm, og som sådan en film, har den hvad den skal have. Der er masser af ulykkelig kærlighed, romantik, spænding og overnaturlige væsner. I modsætning til anmelderen synes jeg at både kærlighedshistorien og figurerne er ret dybe. Bella og Edward er ægte personer (hvis man ser bort fra at Edward er vampyr selvfølgelig). De er ikke perfekte og hører ikke til de populærer på skolen. Derudover synes jeg også der bliver gjort meget ud af at beskrive deres kærlighed til hinanden, og det er kærlighedshistorien, jeg synes gør Twilight-serien interessant. Det kan godt være den er kliche-fyldt, men det tror jeg også er meningen. Kærlighedshistorier som Stolthed og Fordom og Romeo og Juliet hvor citater som "O that I were a glove upon that hand, that I might touch that cheek!" er også kliche-fyldte, men vi elsker dem alligevel. Det er tydeligt at Stephanine Meyer er blevet inspireret af kærlighedshistorier som disse, og jeg synes det er rart at Teenage-film, der er skrevet og foregår i nutiden, prøver at inddrage elementer fra de klassiske kærlighdshistorier, for det ser man ikke tit. Synes dog kærligheden mellem Bella og Edward var bedre skildret i 1'eren, men tilgengæld har 2'eren en vaske-ægte love-triangle, og den har også lidt flere spændende elementer.
Synes filmen skal have 4/6 stjerner.
Gravatar

#17 bjarke 14 år siden

Highland Park (15) skrev:
Et skud af hvad?


...et "skud", som i "give franchisen en chance til".

Highland Park (15) skrev:
bjarke (13) skrev:
Så måske der kommer lidt mere saft, kraft og blod i pølsen...

Javel. Hvis der er tale om den slags film, forstår jeg bedre, hvorfor der er så få mænd, der har lyst til at følge med i serien (inklusive undertegnede).


...tag ikke tingene bogstaveligt...tøhø:-)
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#18 Nicki52 14 år siden

#16
Rettelse: En teenagefilm er sådan noget som American Pie. Det er en pigeteenagefilm.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#19 myshkin 14 år siden

smalieux (16) skrev:
Kærlighedshistorier som Stolthed og Fordom og Romeo og Juliet hvor citater som "O that I were a glove upon that hand, that I might touch that cheek!" er også kliche-fyldte, men vi elsker dem alligevel.


Er Shakespeare nu klichefyldt??
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#20 gizmomis 14 år siden

Jeg har desværre ikke set filmen endnu, da jeg er nød til at vente på at manden har fri da han vil med.. så skal først se den søndag.. men synes andmeldelsen bære præg af at andmelderen ikke er til den type film som ikke rigtig har indblik i bøgerne og historien.. at beskrive det som en gyser uden gys finder jeg temmeligt useriøst da det aldrig har skullet være en gyser.. og har man lidt indblik i bøgerne, ja så ved man hvorfor der ingen sex er..
Og som en siger ja så er kærligheds erklæringerne måske lidt kliche agtige, men som en skriver så er manden 100 år gammel, så det passer egentligt meget godt..

Skriv ny kommentar: