Både romancen og figurerne forbliver på det overfladiske plan, og vi kommer aldrig tæt på Bella på trods af, at hendes voice-over ellers ustandseligt knevrer løs i lystig tomgang. Instruktøren Chris Weitz, der denne gang har overtaget roret, lader i det hele taget til at være mere optaget af at få kameraet til at snurrer rundt end at få personinstruktionen til at fungere. “Twilight” var ganske vist også en halvslap omgang, men man havde dog en fornemmelse af, at Cathrine Hardwicke identificerede sig med Bellas figur. Tingene bliver ikke meget bedre i filmens sidste stunder, hvor Michael Sheen dukker op som en vampyrklanleder, der virker mere spøjs end truende.
Det er i det hele taget svært at tage historien alvorligt, når vi bevæger os rundt mellem chippendales-fyre, weltschmerz-teenagere og modeblads-vampyrer, og lidt humor ville have gjort underværker. Den kommer dog kun i enkelte glimt, og det mest af tiden lades vi i stikken af en absurd selvhøjtidelighed, mens handlingen slæber sig kedsommeligt af sted, og en halv times fortælling strækkes ud over to søvndyssende timer. Til trods for blodsugernes tilstedeværelse er “New Moon” mere død end udød.
#11 Nicki52 14 år siden
Nej, det eneste du skal vide Bella er kærester med en vampyr og ham Jacob er jaloux. Nå ja, hun udsættes hele tiden for.
Det er nu også en kærligheds historie for piger, så det er normalt drenge synes det. Jeg har jo læst bøgerne, og syntes de er gode, så jeg sammenligner nok meget. Kan ikke gøre for det.
Jeg er faktisk ved at falde i søvn hver gang jeg ser en amerikansk romantisk komedie. De er så kedelige.
#12 Slettet Bruger [3039064979] 14 år siden
Jeg elsker Benways anmeldelser :-D
#13 bjarke 14 år siden
Jeg har dog ikke opgivet håbet. I hvert fald skal næste film også ses, ikke mindst fordi der her er tilknyttet en ret interessant instruktør, nemlig David Slade. Han stod senest bag den hæsblæsende, flotte og blodige vampyrfilm 30 Days of Night. Så måske der kommer lidt mere saft, kraft og blod i pølsen end tilfældet er med New Moon. Det kan man kun håbe...
- Lidt mere om New Moon-oplevelsen her
#14 myshkin 14 år siden
Det ved du jo godt ikke er sandt, Benway.
- internet anonymous
#15 Highland Park 14 år siden
Et skud af hvad?
Javel. Hvis der er tale om den slags film, forstår jeg bedre, hvorfor der er så få mænd, der følger med i serien.
#16 smalieux 14 år siden
Synes filmen skal have 4/6 stjerner.
#17 bjarke 14 år siden
...et "skud", som i "give franchisen en chance til".
...tag ikke tingene så bogstaveligt...tøhø:-)
#18 Nicki52 14 år siden
Rettelse: En teenagefilm er sådan noget som American Pie. Det er en pigeteenagefilm.
#19 myshkin 14 år siden
Er Shakespeare nu klichefyldt??
- internet anonymous
#20 gizmomis 14 år siden
Og som en siger ja så er kærligheds erklæringerne måske lidt kliche agtige, men som en skriver så er manden 100 år gammel, så det passer egentligt meget godt..