Både romancen og figurerne forbliver på det overfladiske plan, og vi kommer aldrig tæt på Bella på trods af, at hendes voice-over ellers ustandseligt knevrer løs i lystig tomgang. Instruktøren Chris Weitz, der denne gang har overtaget roret, lader i det hele taget til at være mere optaget af at få kameraet til at snurrer rundt end at få personinstruktionen til at fungere. “Twilight” var ganske vist også en halvslap omgang, men man havde dog en fornemmelse af, at Cathrine Hardwicke identificerede sig med Bellas figur. Tingene bliver ikke meget bedre i filmens sidste stunder, hvor Michael Sheen dukker op som en vampyrklanleder, der virker mere spøjs end truende.

Det er i det hele taget svært at tage historien alvorligt, når vi bevæger os rundt mellem chippendales-fyre, weltschmerz-teenagere og modeblads-vampyrer, og lidt humor ville have gjort underværker. Den kommer dog kun i enkelte glimt, og det mest af tiden lades vi i stikken af en absurd selvhøjtidelighed, mens handlingen slæber sig kedsommeligt af sted, og en halv times fortælling strækkes ud over to søvndyssende timer. Til trods for blodsugernes tilstedeværelse er “New Moon” mere død end udød.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 bjarke 14 år siden

...jo vist, Twilight er ganske rigtigt mere kærlighed og romantik end blod og gys - sådan er det bare, og fair nok. Det er dog en skam at filmens vampyrer og varulve forbliver så tamme og tandløse. Deres vilde natur bliver sgu ikke for alvor brugt til noget, hvorfor de på det nærmeste bliver sat ud af spil i ligningen. Nå ja, og det samme gælder desværre også for filmens hovedfokus: kærligheden - hvor fa'en bliver den berusende romantik af? Det er for fladt og trivielt leveret til for alvor at sætte følelserne i sving. Mere kitsch end oprigtig kærlighed.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#32 Lord Beef Jerky 14 år siden

Twister (25) skrev:
Er overhovedet ikke overrasket. Så meget hellere at de ville lave en mere "seriøs" vampyrfilm istedet for disse kærlighedshistorier blandet med mindless action.


Prøv den koreanske Thirst. Den så jeg i biografen i forgårs, og den får vist premiere snart rundt omkring. Bestemt et kig værd.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#33 myshkin 14 år siden

"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#34 loki 14 år siden

www.peakoil.dk
Gravatar

#35 filmz-Bruce 14 år siden

#32 Uha den glæder jeg mig til. Får den virkelig premiere i biograferne?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 Ericmase 14 år siden

Jeg vidste at den vil få 2 eller 3 stjerner herfra! Altså fra filmz. :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#37 Nicki52 14 år siden

Nu har jeg desværre læst bøgerne, så har lidt svært ved at vurdere den. Men syntes det er mærkeligt ingen kan hører når varulve slås. Men man kan godt se der en positiv forandring i instruktionen. De er bestemt ikke kedelig, men den er ikke ufriveligt sjov. Det er altså noget de selv har lagt ind. Mener kun den er alvorlig i bogen, ikke sjov, det er treeren.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#38 dh-ad 14 år siden

Ja, udover at jeg altid har haft et blødt punkt for vampyrfilm, så er jeg vel mildest talt heller ikke i målgruppen, jeg er 37 år, har aldrig læst bøgerne og er mand. Men jeg må sige, at jeg fandt Twilight på alle måder fantastisk. Simpel historie, gode karakterer og en dejlig melankolsk tone. Derudover er pigen, som spiller Bella gudesmuk, og skuespillen der portrætterer Edward er James Dean potentiale.

Det ironiske er, at jeg altid har haft svært ved at læse litteratur skrevet af kvinder (ud over Anne Rice's vampyrbøger, der dog blev for åndsvage til sidst.), og så vidt jeg husker var Twilight skrevet, produceret og instrueret af 3 forskellige kvinder...

Jeg glæder mig til denne to'er og må prøve at sætte mig ud over alle de dårlige anmeldelser, sure opstød (selvom det bliver svært...) og den fact, at jeg sikkert er alderspræsident den dag, jeg slæber min kone med i biffen. (Hun synes dog heldigvis også, at etteren var uovertruffen.)

Mit hitliste over vampyrfilm i de sidste 30 år:
1. Lost Boys
2. Twilight
3. Salem's lot (1979)
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#39 gizmomis 14 år siden

Fik så set filmen idag.. og ja jeg kunne lide den :-) min mand fandt den dog lidt langtrukken.. jeg synes den er langt mere tro mod bogen end 1'eren hvilket jeg jo godt kan lide.. men ind imellem virker den lidt indspist for folk der ikke har læst bøgerne da de har taget ting med (som fx Jaspers evner) som ikke er med i den første..
Gravatar

#40 Lord Beef Jerky 14 år siden

#35 Det undrede sgu også mig, men der stod forpremiere på skærmene da jeg var inde og se den. Rigtig fin film, ikke Chan Wook-Parks bedste, men der skal sgu også meget til. Derimod en meget ubehagelig, seriøs og samtidig morsom skildring af livet som vampyr.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: