Danske Nicolai Coster Waldau spiller side om side med Morgan Freeman en del af den modstandsbevægelse, der i al hemmelighed er ved at bygge sig op, og det slipper han faktisk overraskende godt fra. Når man tager i betragtning, hvor lille en rolle han egentlig har (ligesom Morgan Freeman, hvilket ærlig talt både er overraskende og ærgerligt!), så brænder han godt igennem som kompromisløs idealist.

“Oblivion” er stor, flot og lækker at se på, men den mangler i dén grad noget at pakke ind, når nu den har anskaffet sig så flot indpakningspapir. Der er simpelthen ikke overensstemmelse mellem den storhed, filmen forsøger at etablere gennem billeder og lyd, og så de ting, der egentlig foregår i filmen. Replikker, plotelementer og karakterer falder til jorden, fordi det hele akkompagneres af en episk dramatik, som filmen slet ikke kan bære. Hvis bare indholdet havde været lige så gennemtænkt som den blændende æstetik, havde “Oblivion” været et vaskeægte mesterværk.

Se også: Filmz TV: Nikolaj Coster-Waldau taler om “Oblivion” og “Mama”

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 BN 11 år siden

Kyllingebenet (50) skrev:
Jeg tænkte også på Rumrejsen 2001 da jeg så Moon, and let's face it, de færreste film kan leve op til Rumrejsen 2001.


+1
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#52 Hr. Nielsen 11 år siden

Kyllingebenet (50) skrev:
Jeg tænkte også på Rumrejsen 2001 da jeg så Moon, and let's face it, de færreste film kan leve op til Rumrejsen 2001.
Fræk kommentar:) +1 her også!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#53 Shoga1980 11 år siden

Var inde og se den i går i Imperial og havde kun set første halvdel af traileren forinden, før jeg sagde ja tak. Synes bestemt også den burde have haft en stjerne til i anmeldelsen her, såvel som i Politiken, hvor den også kun fik tre stjerner.
Jeg synes, intertekstualiteten (altså referencerne til andre film m.m.) til sci-fi-genren, det være sig litteraturmæssigt, såvel som grafisk/filmisk, var en ren nydelse...også den da var meget "klassisk" i sit udtryk. Jeg fandt mig nærmest hensat til en dark udgave af Yoko Tsuno-tegneserierne, fra min barndom...andre, der fik den fornemmelse? Selvom nogle af action-sekvenserne var sådan noget...mmm...der virkede en anelse forceret, som om, at "nu skal vi også lige ha' tidens standard-CGI-scener hældt ind over og sat tempoet i vejret for at holde os til succes-formularen fra selskabet"; at den noget mekaniske levering af "Romantisk Scene 1 & 2", til tider gav mig følelsen af at sidde og se en blanding af Eyes Wide Shut og en Disney-film (!); samt, at jeg må medgi' anmelderen på Politiken, at Morgan Freeman i den klassiske alfader-rolle efterhånden er noget fortærsket, og at man måske kunne have fundet en anden til hans rolle, - så må jeg dog sige, at jeg var glad for dens visuelle udtryk...kunne man forledes til at kalde den "europæisk"?...at arkitekt-instruktøren havde fået lov at dyrke dén del i filmen, så den rent kunstnerisk glider fra sci-fi-arkitektur over i panoramaer af en postapokalypisk planet, på en måde, så jeg fik flash-backs til weekendstunder med Fall-Out 3 på X-Box'en. Tom Cruise var vel caste't til hovedrollen, de tre kvindelige roller, vi præsenteres for ("Sally", dog primært som skærmbillede), er en herlig konstellation, der giver hints til manage-á-trois-forviklingsdramaer og mytologi, med en Tom Cruise, som en believable "enlig hane i kurven", der naivt lader sig drive af sin nysgerrighed. Så, selvom jeg ikke giver meget for kønsklichéer, så vil der bestemt være noget for "damerne", hvis de slæbes med af en sci-fi-glad kæreste eller mand.
Havde andre herinde også Gattaca i tankerne, mht. hvilke film, den refererer til?
God søndag!
Gravatar

#54 TorbenWood 10 år siden

Flot og seværdig science fiction film.
Gravatar

#55 B.Pedersen 10 år siden

Filmen er flot lavet, lyden er nogenlunde, men den er bare alt for lang og kedelig og en slutning som er alt for kliche. 2 stjerner for filmen og 4 stjerner for lyden.
Gravatar

#56 BN 10 år siden

Så "Oblivion" for første gang i går aftes.

Jeg kan godt lide filmen. Billedsiden, Tom Cruise og de to kvindelige hovedroller, samt musikken er nok til, at jeg har tænkt mig at erhverve mig den på dvd. Men ingen tvivl om, at plottet er filmens svageste punkt. Ikke at jeg synes, at plottet ligefrem er dårligt. Nej, men jeg sidder bare med følelsen af, at det godt kunne have være udbygget eller haft noget mere kød på.

Billedsiden med de øde områder eller landskaber og de fåtallige karakterer gør det dog på sin vis passende med et simpelt plot, og for mig er det disse elementers samspil der redder filmens plot fra decideret at være mislykket eller for kedeligt. Filmens forklaring af tingenes sammenhæng er enkel og logisk, selvom det måske er sandt - som påpeget af Filmz' anmelder - at det kan føles som om der lægges op til noget mere episk, noget større.

Men når/hvis man genser filmen, vil man nok have i baghovedet, at persongalleriet og plottet ikke er større end i f.eks. "I am Legend" og andre lignende futuristiske dramaer. Og på dette præmis fungerer filmen fint, synes jeg. Men noget særligt er den ikke.

7-8/10
http://beautifulnight.aurovine.com/

Skriv ny kommentar: