“Observe and Report” er en mærkværdig, ujævn og til tider decideret usmagelig komedie. Det er også en af årets sjoveste takket være det storartede ensembles upåklagelige indsats og et væld af grinagtige sekvenser imellem fortællingens chokerende start og det storslåede, geniale klimaks. Filmens billed- og lydside imponerer ikke ligefrem voldsomt i HD, og ekstramaterialet er hæderligt, men langtfra fantastisk. Fans bør afgjort overveje at investere i filmen på Blu-ray, især eftersom dvd’en er mere eller mindre blottet for ekstramateriale. Nysgerrige sjæle bør nok lægge ud med at leje udgivelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 wimmie 14 år siden

Tylerdurden:

The Punisher
Death Sentence
The Brave One
En mand ser Rødt
The Boondock Saints
I Kina spiser de hunde/Gamle mænd i nye biler
Blinkende lygter
Taken
Pulp Fiction


I alle disse film er der en eller flere personer (helte og hovedpersoner) der udøver vold, begår selvtægt, dræber osv. og i de fleste tilfælde slipper de afsted med det og er stadig helten til sidst.

Jeg synes ikke at Observe and report forherliger vold; da det (som Moulder666 skriver) jo er tydeligt at Seth Rogens karakter ikke er helt mental stabil - derudover er filmen jo ironisk; ligesom
slutningen på Taxi Driver

Tror det er folk der har svært ved at se det ironiske i den.

Tylderdurden> Udfra dit brugernavn går jeg ud fra at du godt kan lide Fight Club; en film der i den grad går op i vold.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#12 Kruse 14 år siden

#9: Finally! Jeg troede at jeg var den eneste der havde det sådan :)

Det ødelagde den ellers klimatiske slutning.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#13 Highland Park 14 år siden

#12: Ditto. :)
Det glæder mig, at jeg ikke er den eneste, der har det sådan.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#14 filmz-FANBOY 14 år siden

Hvis ens film misforstås, eller hvis man med vilje laver en film der kan misforstås, så skal man måske bare helt lade være med at lave film. Hvis filmen skal forestille at være et sats på en mere edgy form for sort-humor-film, eller hvis det skal forestille en kommentar på noget, så faldt den fuldstændig til jorden for mig. I just didn't get this movie, og det tror jeg virkelig at der var mange andre der heller ikke gjorde! Og hvis rigtig mange ikke fatter filmen så er det ikke publikum der er noget galt med, men filmskabernes evne til at fortælle og formidle.

Jeg tror simpelthen ikke på at der har været en prætentiøs bagtanke eller større ambition med denne film, dertil er den simpelthen for dum eller filmskaberne var simpelthen bare ikke i stand til den slags filmfortælling.

Med hensyn til volden og den dårlige smag, så havde jeg ingen store issues med den, andet end at jeg syntes at det hele var fjollet, dumt, tilfældigt og usammenhængende. Det skulle være sjovt, chokerende eller hvad ved jeg, MEN det var det bare ikke for undertegnede! Det var bare dumt! Dumt, dumt, dumt!
Gravatar

#15 Kram 14 år siden

Komplet enig i anmeldelsen :) Observe and Report er en herlig perle af dyb sort komedie, 4/6. Slutningen er dog malplaceret som før nævnt, her burde valget have faldt på noget mere troværdig.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#16 filmz-FANBOY 14 år siden

#15 ...troværdigheden var væk ved filmens start. Det er bare en dårlig film.
Gravatar

#17 Tylerdurden 14 år siden

#11 Jeg synes ikke de film du nævner kan bruges i denne sammenhæng.
Ingen af de film som du nævner, bortset fra I Kina spiser de hunde/Gamle mænd i nye biler og Blinkende lygter (Hvilke er film jeg absolut hader) er komedier!
Ergo er volden sat i en anden kontekst. Jeg har intet i mod vold på film. Hvis bare at det gør ondt" at se på, altså at folk kommer til skade.


Forherliger Fight Club vold?
Er Fight Club en komedie?
Har Fight Club ikke et større budskab i sin historie end vold?
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#18 Åkepool 14 år siden

Udemærket sort komedie.

Den sniger sig lige op på 4/6
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#19 The Insider 14 år siden

To ting:

1) Det har udløst noget af et ramaskrig, at jeg har nævnt "Klovn" i anmeldelsen. At de to ting er tilnærmelsesvis identiske står der jo slet ikke, men der er netop rigeligt med pinlige misforståelser og ubehøvlede nedsablinger (Rogens latter over for Faris, samtlige scener mellem Ronnie og hans mor, flere af scenerne mellem Ronnie og betjentene, psykologscenen og så videre...) ligesom i "Klovn" indimellem de mere vanvittige segmenter. Derfor, synes jeg, at den ville være oplagt at se for "Klovn"-fans såsom moi, men naturligvis er der også "Klovn"-fans/hadere, som absolut ikke vil sætte pris på "Observe and Report", og på mange måder har de selvsagt også meget lidt/intet tilfælles :-)

2) Jeg er med på "filmen forherliger ikke vold"-vognen. Volden bliver aldrig udstillet som noget sejt eller cool, efter min mening, men mere som noget unødvendigt og brutalt. Jeg tolkede da også filmen som klar satire i stil med "American Dad!".
Jeg havde en virkelig dårlig smag i munden, da Rogen skød blotteren. Det var fuldstændig forkert, og det udslettede nærmest al den sympati, jeg havde for karakteren. Da blotteren så viste sig at overleve, og da Ronnie blev tiljublet, vendte følelserne lidt på en tallerken på mig - ikke fordi jeg fik sympati for gerningen, overhovedet ikke, men fordi det mundede ud i en fabelagtig satire af et amerikansk samfund, som billiger vold og våben, så længe man bare kan slippe afsted med det. Der bliver bestemt heller ikke lagt skjul på, at Ronnie er bims.
War. War never changes.
Gravatar

#20 wimmie 14 år siden

#17

Fight Club er måske ikke en komedie men den har da masser af (sort) humor, og ja, jeg synes da at vold bliver portrætteret som værende en god ting for mænd der skal af med agressioner. Det kan da godt være at det ikke er vold mod sagesløse men det er stadig vold.
Og det kan da godt være at den har et større budskab, men det synes jeg jo netop også at Observe and Report har via den ironiske distance den har til virkeligheden - f.eks. at en mand der har været i "kamp" med en flok politifolk
og skudt en blotter kan blive hyldet som helt.
Det har jo intet hold i virkeligheden; der bliver jo spyttet på det amerikanske retssystem og lovgivning når man bare kan skyde en ubevæbnet mand (og det gælder ikke at sige at han havde våbnet fremme, høhø ;p

Det er som The Insider skriver satire - det er et kritisk syn på hvordan USA vurder vold i forhold til sex - skydevåben frem for nøgen mand. = det er ok at plaffe et menneske ned når han vover at krænke folk med at vise sin diller for stakkels uskyldige. Helt fra starten bliver blotteren jo udstillet på sidelinje med mordere og voldtægtsforbrydere.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: