“Observe and Report” er en mærkværdig, ujævn og til tider decideret usmagelig komedie. Det er også en af årets sjoveste takket være det storartede ensembles upåklagelige indsats og et væld af grinagtige sekvenser imellem fortællingens chokerende start og det storslåede, geniale klimaks. Filmens billed- og lydside imponerer ikke ligefrem voldsomt i HD, og ekstramaterialet er hæderligt, men langtfra fantastisk. Fans bør afgjort overveje at investere i filmen på Blu-ray, især eftersom dvd’en er mere eller mindre blottet for ekstramateriale. Nysgerrige sjæle bør nok lægge ud med at leje udgivelsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-FANBOY 14 år siden

#28 - i øvrigt så eksisterede der fight clubs før filmen. Ja sågar før bogen. Det siger måske noget mere om filmens problemstilling end om den blev misforstået.
Gravatar

#32 filmz-Utyske 14 år siden

Hæh, så meget diskussion over et budskab i en film, der næsten kun kan gøres mere tydeligt, hvis der fulgte 10 meter høje, blinkende neonbogstaver med i dvd/bd-udgivelsen, hvor der står "vold er ikke ok".
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#33 Michael Andersen 14 år siden

Slutningen på "Taxi Driver" er da noget af det bedste, fordi tilskueren ikke bare får lov at slippe som man plejer:

Bickle har lige lavet det blodigste selvtægtsnummer; smadret de onde og reddet pigen og så hylder hele verden ham. I 10 millioner andre film sker præcis det samme og uden at reflektere klapper vi af helten og alt er godt, men her bliver man næsten utilpas over at manden slipper af sted med det.

Hvem er mest syg? Psykopaten eller samfundet som tiljubler psykopaten? Og mere interessant hvad ændrer det at han nu er en helt? Ikke en skid for, for da han kigger i bakspejlet er han stadig lige så paranoid, som han altid har været.

Der er også en anden vinkel. Filmen bliver fortalt at en sindssyg person og viser hans forestillinger om hvordan man skal opføre sig. Hele den bizarre helteslutning passer perfekt til hvordan han ser sin egen plads i verden. Bickle opfatter næsten sit eget liv som en film.

Jeg synes slutningen er i familie med dem i "A Clockwork Orange" og "Psycho", som også har lignende interessante problemstillinger.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#34 Kruse 14 år siden

#33: Jeg tror at forskellen på slutningen af "Taxi Driver" og med slutningerne i "A Clockwork Orange" og "Psycho", er at den i "Taxi Driver" går så hurtigt fra klimaks til den slutningen som du har forklaret. Og jeg har såmænd ikke noget imod den slags slutninger som i "A Clockwork Orange" og "Psycho", eller de hurtige slutninger som Hitchcock tit bruger, men kombinationen af dem i "Taxi Driver" fungerede bare ikke for mig.

Men jeg skal snart have genset Taxi Driver, da jeg tror at min oplevelse vil være bedre, når jeg nu kender til hele filmen og slutningen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#35 Highland Park 14 år siden

#33: Af hensyn til dem der ikke har set filmen, burde der være spoilertags omkring teksten.

Jeg kan sagtens se det interessante ved sådan en slutning, men i mine øjne fungerer den bare ikke. Så kan den være nok så veludtænkt, udspekuleret, ironisk og satirisk anlagt osv.
Desuden er temaet (det syge) samfund vs. psykopaten jo blevet behandlet filmen igennem. Og jeg behøver ikke at få et brev læst op for at forstå, at intet er ændret i hans verden, når han kigger sig i spejlet. Jeg finder ganske enkelt slutningen påklistret og malplaceret og ville klart foretrække, hvis filmen sluttede, uden at brevet blev læst op.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#36 wimmie 14 år siden

#33

Helt enig. Første gang jeg så Taxi Driver var jeg nok lidt i chok over den og brød mig ikke synderligt om den.
Så så jeg den igen nogle år senere og synes den var helt genial...især slutningen :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#37 Michael Andersen 14 år siden

#34-35
Fair nok :)
For mit vedkommende er slutningen bare kronen på værket. Ideen med at samfundet anser ham for en helt og Betsy kigger sulten og flirtende på ham osv., fordi han nu er blevet en "succes" er en interessant og stadig aktuel kommentar på vores skøre verden ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#38 Michael Andersen 14 år siden

#36 Sådan havde jeg det faktisk også. Første gang for mange år siden var jeg ikke videre begejstret, men var alligevel fascineret og vendte også flere gange tilbage til den, uden rigtigt at forstå den. Det er først kommet senere :)

Der er nogle af de samme ideer i "The King of Comedy", som også er en ret underlig film der vinder ved gensyn. Den er ikke i nærheden af "Taxi Driver"s klassikerstatus, men De Niro er [url= i en alt for overset rolle :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#39 Highland Park 14 år siden

#37:
At Betsy kigger sultent og flirtende på ham, kan jeg ærlig talt ikke huske, men det er også en del år siden, jeg så filmen (for første og indtil videre eneste gang). Jeg tvivler på, at jeg vil skifte mening i forbindelse med et gensyn.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#40 Lord Beef Jerky 14 år siden

#31 Det gjorde der vel, men efter filmen boomede det jo med folk der var inspireret af filmens vision.

Og desuden er jeg helt enig med Michael Andersen og wimmie, og kan sgu ikke tilslutte mig FANBOYs udtalelser i #30. Jody Hill er da bestemt ikke en direkte fantastisk instruktør (eller manuskriptforfatter for den sagss skyld), men jeg kan simpelthen ikke se det provokerende i filmen eller dens budskab. Jo, der er vel spandevis af langt ude situationer, men det er sgu ikke noget jeg ikke har set før, og sammen med Seth Rogen får Jody Hill skabt en fin balance imellem det sjove og alvorlige imens de begge besidder en virkelig god komisk timing. Filmens budskab er for mig klokkeklart, og mht. vold og diverse udnyttelser har jeg set det der er langt værre, hvor der ikke engang var nogen dybere mening med det. Jeg er desuden fløjtende ligeglad med om folk anser den for at være forud for sin tid eller omvendt, ligesom jeg er fuldstændig ligeglad med om folk husker filmen om 10 års tid. Jeg nød den og vil nyde den igen på et andet tidspunkt, og populisme siger mig i bund og grund intet.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: