Undergangsstemningen og uhyggen er allestedsnærværende og omslutter beskueren gennem både lyd og billeder. Cliff Martinez’ musik, hvor elektroniske beats blandt andet er tilsat brusende kirkeorgel, rumler faretruende fra dybet og slår tonen an fra start. Larry Smiths billeder er grusomt smukke. Det er volds- og undergangstableauer, man bare ikke kan tage øjnene fra – lige meget hvor meget, man end gerne ville. Som i Cannes vil “Only God Forgives” dele publikum. Langt hen ad vejen er der tale om strengt formalistisk, visuel onani fra Nicolas Winding Refns side, der selv har talt om sin fetich for filmvoldens æstetik. Bangkok iscenesættes mareridtsagtigt i skærsildens røde flammer, hvor alle handlinger føles som en konstant nedadgående spiral, der hvirvler én med sig ned i helvede.

Se også: Filmz TV: Blodrød “Only God Forgives”-gallareportage

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 KasperBS 10 år siden

4 ud af 6 stjerner herfra. Synes ikke den er lige så god som hans to forrige Valhalla Rising og Drive. Ikke en film man kommer i godt humør af og se, den er dyster og mørk hele vejen igennem. Er ikke helt så vild med den måde som filmen slutter på. Rent visuelt er det et mesterværk og filmkunst. En speciel film, men absolut ikke dårlig.
Gravatar

#42 JHP 10 år siden

Var ellers meget forpasselig med at gå ind og se den i biffen, men nu efter denne her anmeldelse, skulle man måske revurdere sine meninger.
Gravatar

#43 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Valhalla Rising er lige så god som Rene Dif er niiize.
Doctor Last Warning
Gravatar

#44 X&O 10 år siden

En mærkelig blanding mellem Valhalla Rising og Drive, er den oplevelse jeg sidder tilbage med. Udgangspunktet i historien synes jeg egentlig er virkelig fed, men den måde alt er underspillet på, og Goslings karakter der lægger op til meget mere end der bliver forløst, er efter min mening ærgerlig. Det havde været skønt om Nicolas Winding Refn havde set lidt mere tilbage til sine Pusher/Bleeder dage, med nogle noget mere dynamiske scener. Når både scenerne er langsomme og dialogen minimal, så bliver det sgu' desværre lidt selvfedt. Jeg har tilgengæld kun ros tilover for Kristin Scott Thomas og Vithaya Pansringarms karakterer, de fungerede virkelig godt. Men mon ikke det snart var på tide at Refn fandt sig en god manuskriptpartner.
Gravatar

#45 Hr. Jensen 10 år siden

Var jeg den eneste, der håbede på, at
Julian fik bare gjort lidt skade på Chang? Det virkede underligt, at han bare gav op til sidst, og blev et par hænder fattigere. Jeg så Refn i Deadline i lørdags, og han ævlede bl.a. om, at Mikkelsens figur i V.R. og Gosling's i Drive, er "relateret" til Chang, og at V.R., Drive og O.G.F. kan ses som trilogi; de skulle vist alle tre figurer ses som det "oprindelige" (hvad fa'en han så mener med det), men umiddelbart er Chang "the good guy" i filmen - så gode som de nu kan blive, i en Refn-film...
Gravatar

#46 McPeter 10 år siden

Hr. Jensen (45) skrev:
Var jeg den eneste, der håbede på, at...


Chang er en slags ærkeengel som straffer dem der har lavet ballade. Han kan ikke skades, man må bare høste konsekvenserne af sine handlinger.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#47 the_paki_don 10 år siden

Jeg var pænt skuffet af denne oplevelse. Så Drive i biffen to gange og bestilte den nærmest med det samme på Blu-ray og nød den for tredje gang.

Jeg kan godt forstå, at Gosling ikke har været just begejstret for denne film, men han har jo også været executive producer på den, så man kan ikke give Refn skylden for det hele...

Jeg sad og kedede mig i flere omgange og for så kort en film, er det vanvittigt.

Gosling er slet ikke så mystisk for mig i denne film, som han bare er lidt kedelig. For mig virker det som om, at man prøver at ramme noget af mystikken af Goslings karakter fra "Drive", men så bliver det jo blot imitationskunst og det bliver hurtigt udvandet og kedeligt.

Kristin Scott Thomas var meget god, men hun var sgu for urealistisk bitchy.

Ingen af hovedpersonerne fremkom egentlig som ægte mennesker og når der reelt set ikke er en historie andet end
at Julian besøges af en hævnende engel for forbrydelsen mod sin far, hvor det med hævnen mod broderen nærmest ligner en rammefortælling eller nærmest "det officielle alibi af en historie"
, så sidder jeg blot med en fornemmelse af "Og hvad så?"

Den var flot og havde enkelte gode scener, men den går i min bog ind under Refns "ommer" katalog. En anden anmelder skrev "Gud tilgive, hvad publikum ikke kan" og kvitterede vist med 3 stjerner.

Jeg svinger sværdet lidt mere nådeløst og giver 2.
Gravatar

#48 X&O 10 år siden

the_paki_don (47) skrev:
Jeg kan godt forstå, at Gosling ikke har været just begejstret for denne film, men han har jo også været executive producer på den, så man kan ikke give Refn skylden for det hele...


Det er ikke unormalt, at hovedrolleindehaveren bliver executive producer som en slags økonomisk godtgørelse for den lave løn, filmens budget ellers kan tilbyde.
Gravatar

#49 the_paki_don 10 år siden

#48

Og det er fair nok. Men så har man også mere kreativ kontrol. Og så er ens arbejde ikke helt ladt til instruktøren, men man deler ansvaret mere, end hvis man "blot" var skuespiller, synes jeg.
Gravatar

#50 Ispep 10 år siden

the_paki_don (49) skrev:
Men så har man også mere kreativ kontrol


Nemlig, selvom det i tilfældet her, ikke gjorde resultatet fantastisk.

Skriv ny kommentar: