Undergangsstemningen og uhyggen er allestedsnærværende og omslutter beskueren gennem både lyd og billeder. Cliff Martinez’ musik, hvor elektroniske beats blandt andet er tilsat brusende kirkeorgel, rumler faretruende fra dybet og slår tonen an fra start. Larry Smiths billeder er grusomt smukke. Det er volds- og undergangstableauer, man bare ikke kan tage øjnene fra – lige meget hvor meget, man end gerne ville. Som i Cannes vil “Only God Forgives” dele publikum. Langt hen ad vejen er der tale om strengt formalistisk, visuel onani fra Nicolas Winding Refns side, der selv har talt om sin fetich for filmvoldens æstetik. Bangkok iscenesættes mareridtsagtigt i skærsildens røde flammer, hvor alle handlinger føles som en konstant nedadgående spiral, der hvirvler én med sig ned i helvede.
Se også: Filmz TV: Blodrød “Only God Forgives”-gallareportage
#41 KasperBS 11 år siden
#42 JHP 11 år siden
#43 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden
#44 X&O 11 år siden
#45 Hr. Jensen 11 år siden
#46 McPeter 11 år siden
#47 the_paki_don 11 år siden
Jeg kan godt forstå, at Gosling ikke har været just begejstret for denne film, men han har jo også været executive producer på den, så man kan ikke give Refn skylden for det hele...
Jeg sad og kedede mig i flere omgange og for så kort en film, er det vanvittigt.
Gosling er slet ikke så mystisk for mig i denne film, som han bare er lidt kedelig. For mig virker det som om, at man prøver at ramme noget af mystikken af Goslings karakter fra "Drive", men så bliver det jo blot imitationskunst og det bliver hurtigt udvandet og kedeligt.
Kristin Scott Thomas var meget god, men hun var sgu for urealistisk bitchy.
Ingen af hovedpersonerne fremkom egentlig som ægte mennesker og når der reelt set ikke er en historie andet end
Den var flot og havde enkelte gode scener, men den går i min bog ind under Refns "ommer" katalog. En anden anmelder skrev "Gud tilgive, hvad publikum ikke kan" og kvitterede vist med 3 stjerner.
Jeg svinger sværdet lidt mere nådeløst og giver 2.
#48 X&O 11 år siden
Det er ikke unormalt, at hovedrolleindehaveren bliver executive producer som en slags økonomisk godtgørelse for den lave løn, filmens budget ellers kan tilbyde.
#49 the_paki_don 11 år siden
Og det er fair nok. Men så har man også mere kreativ kontrol. Og så er ens arbejde ikke helt ladt til instruktøren, men man deler ansvaret mere, end hvis man "blot" var skuespiller, synes jeg.
#50 Ispep 11 år siden
Nemlig, selvom det i tilfældet her, ikke gjorde resultatet fantastisk.