Only God Forgives
Udgivet 30. maj 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Voldsæstetikken er i førersædet i “Only God Forgives” – den niende spillefilm fra Nicolas Winding Refns sikre hånd. Refn er ikke længere bare dansk films slemme dreng, men hele den internationale filmverdens. Ved den just veloverståede filmfestival i Cannes, hvor Refn dog måtte vende tomhændet hjem, var han og “Only God Forgives” the talk of the town – ikke mindst fordi det hurtigt rygtedes, at publikum forlod salen midt under visningen eller kvitterede med buh-råb. Jo, Refn forstår om nogen at holde gryden i kog. Og med “Only God Forgives” serverer han en djævelsk stærk stemningsstuvning af hævn, sex og mor(d).
Lillebror Julian ønsker selvsagt hævn, men da det går op for ham, hvad Billy har gjort, lader han drabsmanden gå fri. Og så er mor Chrystal (Kristin Scott Thomas) skuffet. Som en furie ankommer hun med det første fly til Bangkok fra USA og befaler Julian at hævne broderen og bringe morderens hoved til hende på et sølvfad!
Nok var Ryan Gosling også fåmælt og indelukket i Refns sidste film, “Drive”, men hans karakters handlinger var alle udført med stor empati. En rigtig helt. I “Only God Forgives” er det en anden, mere speget sag. Gosling er mere end mystisk, men ikke desto mindre interessant. Som Alain Delon i en film af Jean-Pierre Melville. Hans Julian bevæger sig mut rundt som en søvngænger, besøger den prostituerede Mai (popstjernen Yayaying Rhatha Phongam) og iagttager hende blot tilfredsstille sig selv. Og da mor tropper op i tårnhøje stiletter, lader han sig kue og verbalt misbruge. Forholdet mellem mor og søn er mildest talt ikke sundt, fornemmer man. Det er i familiens forskruede skruetvinge, at man skal finde årsagen til, hvorfor Billy og Julian er blevet, som de er. Kristin Scott Thomas, der oftest indtager pænere, mere aristokratiske roller, går linen fuldt ud som den groteske matriark Chrystal. Med platinblond dullehår, sylespidse stiletter og skrigorange, lange negle er hun en kærkommen karikatur, der bremser filmen fra at blive helt fortæret af mørket. En seriøs kandidat til filmhistoriens ondeste, mest depraverede mor.
Undergangsstemningen og uhyggen er allestedsnærværende og omslutter beskueren gennem både lyd og billeder. Cliff Martinez’ musik, hvor elektroniske beats blandt andet er tilsat brusende kirkeorgel, rumler faretruende fra dybet og slår tonen an fra start. Larry Smiths billeder er grusomt smukke. Det er volds- og undergangstableauer, man bare ikke kan tage øjnene fra – lige meget hvor meget, man end gerne ville. Som i Cannes vil “Only God Forgives” dele publikum. Langt hen ad vejen er der tale om strengt formalistisk, visuel onani fra Nicolas Winding Refns side, der selv har talt om sin fetich for filmvoldens æstetik. Bangkok iscenesættes mareridtsagtigt i skærsildens røde flammer, hvor alle handlinger føles som en konstant nedadgående spiral, der hvirvler én med sig ned i helvede.
Se også: Filmz TV: Blodrød “Only God Forgives”-gallareportage
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet