Undergangsstemningen og uhyggen er allestedsnærværende og omslutter beskueren gennem både lyd og billeder. Cliff Martinez’ musik, hvor elektroniske beats blandt andet er tilsat brusende kirkeorgel, rumler faretruende fra dybet og slår tonen an fra start. Larry Smiths billeder er grusomt smukke. Det er volds- og undergangstableauer, man bare ikke kan tage øjnene fra – lige meget hvor meget, man end gerne ville. Som i Cannes vil “Only God Forgives” dele publikum. Langt hen ad vejen er der tale om strengt formalistisk, visuel onani fra Nicolas Winding Refns side, der selv har talt om sin fetich for filmvoldens æstetik. Bangkok iscenesættes mareridtsagtigt i skærsildens røde flammer, hvor alle handlinger føles som en konstant nedadgående spiral, der hvirvler én med sig ned i helvede.

Se også: Filmz TV: Blodrød “Only God Forgives”-gallareportage

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 KasperBS 10 år siden

Rigtig god og velskrevet anmeldelse, glæder mig til at komme i biografen og se den.

Nicolas Winding Refn er efter min mening en af verdens bedste instruktørers vore tid.
Gravatar

#12 KasperBS 10 år siden

"Som Alain Delon i en film af Jean-Pierre Melville"

Hvilken film er det?
Gravatar

#13 Benway 10 år siden

KasperBS (12) skrev:
"Som Alain Delon i en film af Jean-Pierre Melville"

Hvilken film er det?


Enten "Le Samouraï", "Le Cercle rouge" eller "Un flic". Alle tre kan varmt anbefales.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#14 Zombi 10 år siden

3/6
Gravatar

#15 LukasAasted 10 år siden

Det er ikke den værste film jeg nogensinde har set, men det er den største skuffelse, jeg nogensinde er blevet udsat for. Jeg prøvede at elske den, det gjorde jeg virkelig... I timerne efter den var slut prøvede jeg endda, at bilde mig selv ind, at jeg kunne lide den, men ak :(... "Only God Forgives" er et brutalt styrt fra Refns side. Det mindede mig om da Zack Snyder i 2011 fik lov til at lave sit drømmeprojekt i form af "Sucker Punch". Den var slet ikke god... Men jeg fristes til at sige, at den er mere vellykket end "Only God Forgives".
Den kan allerhøjst få 2 stjerner... Hold da op, hvor var jeg skuffet - den oplevelse har virkelig ødelagt min dag :(
Gravatar

#16 Likvidatoren 10 år siden

Selvom jeg til tider fik tubeosten fra mine nachos galt i halsen, var det en fuldstændig fantastisk oplevelse. Absurd, mørk, intens og ekstremt flot. Mine ben dirrede af lige dele afsky og ellevild begejstring undervejs. Og nu er der meget snak om Kristin Scott Thomas, men Vithaya Pansringarm var i mine øjne en endnu mere genial karakter.

I øvrigt en cadeau til sidekvinden i Cinemaxx i tirsdags, der på forunderlig vis formåede at holde sig for både øjne og ører under 90 % af filmen. I det mindste udvandrede hun ikke.
Gravatar

#17 Ispep 10 år siden

Jeg ligger på 4/6. Visuel tilfredsstillende og bombastisk oplevelse. Lever meget på atmosfæren og billeder. Alligevel føler man sig en smule underernæret og nok ikke en film der bringer Refn på mesterværkskurs, men stadig dejlig kompromisløs og upoleret oplevelse som er et kig værd.
Gravatar

#18 Mikkel Abel 10 år siden

Rigtig god anmeldelse!
Uden tvivl den film jeg selv har set mest frem til hele året og igår fik jeg den så endelig set.

Jeg synes den starter vildt langsomt ud og var faktisk ved at give op ret hurtigt. Da historien så blev skud rigtigt i gang, kom der tempo på og den tog virkelig fat. Som filmen skred frem, synes jeg kun den blev bedre og bedre og den gjorde hurtigt op for det jeg følte manglede i starten. Nogle vil måske synes historien virker noget underfortalt, og jeg forstår hvorfor, men alt i alt er det vel egentlig en ret enkel historie.
Ryan Gosling gør det godt som Julian, den ordfattige og mystiske karakter, og Kristin Scott Thomas er en fornøjelse at se som den alt-dominerende moder.

Æstestisk er den genial. Smukke, storslåede billeder som får tiden til at stå stille og kontrasterne i de blå og røde neonlys virker helt perfekt. Cliff Martinez har, som han gjorde med Drive, endnu engang komponeret et fantastisk soundtrack, der supplerer de smukke billeder perfekt med sine dunkle synths.

Only God Forgives er udentvivl en hate-it-or-love-it film og specielt slutningen vil dele folket.
Selv sad jeg med en meget tom følelse, som jeg ikke kunne finde ud af, om den var god eller ej
Desuden skal man hellere ikke forvente en Drive 2, da man så nok vil blive en anelse skuffet, selvom der er visse ligheder.

Min eneste skuffelse er alt den eksplicit vold, som der var snakket så meget om. Synes slet ikke det var særligt grafisk og flere gange gjorde klipningen det hurtigt op til fantasien at se det for sig.

Vil bestemt anbefale filmen og den skal absolut genses når den kommer til release!
7-8/10.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#19 bjarke 10 år siden

MikkelAbel (18) skrev:
Desuden skal man hellere ikke forvente en Drive 2, da man så nok vil blive en anelse skuffet, selvom der er visse ligheder.

Min eneste skuffelse er alt den eksplicit vold, som der var snakket så meget om. Synes slet ikke det var særligt grafisk og flere gange gjorde klipningen det hurtigt op til fantasien at se det for sig.


Nej, her er på ingen måde tale om en "Drive 2" - men snarere 'Valhalla Rising goes to Bangkok".

Nej, jeg forstår heller ikke helt al den snak om, at filmen er så voldelig og udpenslet. Synes ikke at det var så slemt. Men ja, bestemt brutal - dog ikke noget, der som sådan fik det til at vende sig i maven på mig. Men det fungerede - hårdt og lige på.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#20 Mikkel Abel 10 år siden

bjarke (19) skrev:


Nej, her er på ingen måde tale om en "Drive 2" - men snarere 'Valhalla Rising goes to Bangkok".

Nej, jeg forstår heller ikke helt al den snak om, at filmen er så voldelig og udpenslet. Synes ikke at det var så slemt. Men ja, bestemt brutal - dog ikke noget, der som sådan fik det til at vende sig i maven på mig. Men det fungerede - hårdt og lige på.


Jeg må vist hellere få taget mig sammen og se Valhalla Rising :)

Helt enig. Det kunne let havde været meget værre! Men ja, det fungerede skam ligesom det skulle, i bedste Refn-stil.

https://soundcloud.com/svein-dybdahl/cliff-martine... Det soundtrack kommer til at hjemsøge mig i mange uger. Hold kæft hvor er det godt.
I saved Latin. What did you ever do?

Skriv ny kommentar: