Der er nok nervepirrende spænding i “Operation Argo” til at tvinge seeren helt ud til kanten af sædet, men til sidst går spændingen fløjten takket være den ekstreme og lettere frastødende nationalisme, der gennemsyrer filmen. Amerikanerne er rendyrket gode, hæderlige og retfærdige helte. Iranerne er onde, brutale og sadistiske slyngler. Denne anmelder er bestemt ikke tilhænger af destruktiv fanatisme, men det er på den anden side heller ikke ligefrem en fornøjelse at se, hvordan USA her bliver fremhævet som en ufejlbarlig helgen, der endda var storsindet nok til at give al æren til Canada.

Når slutscenen foregår i en baghave med det amerikanske flag svævende i vinden, er det svært ikke at sidde tilbage med himmelvendte øje. Og som om, det ikke var nok, serveres vi til slut også for en højtravende voiceover af den daværende præsident Carter, der nærmest klinger som en parodi på sig selv. Og dette er rigtig, rigtig ærgerligt, for “Operation Argo” kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ispep 11 år siden

Tror jeg sjældent er enig med anmelderen, så det tager jeg ikke så tungt. Resten af de danske anmeldelser har været ret gode. Fra 4 til 5. Omend intet mesterværk, men det forventer jeg nok heller ikke.
Gravatar

#12 Lord Beef Jerky 11 år siden

Anmelderen her er jeg ligeså ofte enig som uenig med. Men patrionisme er heller ikke min kop te. Dog er jeg ret tosset med Væk Spædbarn Væk og Byen, så jeg snupper helt sikkert også denne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#13 Kruse 11 år siden

steadi07 (10) skrev:
Den her anmeldelse er den eneste, som jeg endnu har læst, der kalder filmen kvalmende patriotisk.


Her er der endnu en :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#14 BN 11 år siden

Kruse (13) skrev:
Her er der endnu en :)


Har lige læst den og kan kun sige:

Nej, nej, nej ... Den pågældende anmelder skriver i fuld alvor:

"And anyone who thinks Argo is apolitical need only note the picture's coda, in which two reunited characters embrace on a Norman Rockwell front porch as an American flag billows beautifully in the background."

Så alene det at der ses et flag i baggrunden, er tegn på, at filmen har et bestemt politisk budskab!

Jeg mindes også at have set Dannebrog-flaget blafre i baggrunden i en idyllisk scene fra et afsnit af 'Bamses Billedbog' - føj for en gang dansk patriotisme!!!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 Lord Beef Jerky 11 år siden

Selvom det måske ikke er direkte politisk, kan jeg forestille mig, at flaget er placeret der af en grund i Argo, hvor det nok mere var et tilfælde i Bamses Billedbog =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#16 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (15) skrev:
Selvom det måske ikke er direkte politisk, kan jeg forestille mig, at flaget er placeret der af en grund i Argo, hvor det nok mere var et tilfælde i Bamses Billedbog =)


Der er ikke noget der er tilfældigt på film eller i tv-produktioner. Instruktør og filmhold ved præcist hvad de gerne vil have i kassen. Bamses hjem og omgivelser er (selvsagt) opstillede/konstruerede kulisser, akkurat ligesom alle mulige andre film, der er optaget ude i det fri.

Danskerne har også flag stående i deres haver og andre steder, f.eks. ved skoler. Og der flages lystigt i gaderne på helligdage og ved visse særlige begivenheder. I USA er det på noget nær samme måde. ... Mener visse filmanmeldere helt seriøst, at filmskabere forud for optagelserne skal fjerne flag fra huse, haver, gader og bygninger, simpelthen for ikke at blive beskyldt for "kvalmende patriotisme", i frygt for at der jo kunne komme et skud i kassen der viste et flag i baggrunden, og det måske endda ovenikøbet i en cinematografisk smuk scene???

"Vups! Man kan se et flag dér! Det er en patriotisk film!!!!"

Rend og hop, siger jeg bare.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#17 Lord Beef Jerky 11 år siden

Well, Bamses Billedbog har igennem tiderne været præget af tilfældigheder samt improvisation, så slug dine ord, BN!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#18 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (17) skrev:
Well, Bamses Billedbog har igennem tiderne været præget af tilfældigheder samt improvisation, så slug dine ord, BN!


Wauv, så Bamses Billedbog er en dokumentar, og hans hjem er ikke en kulisse, men et virkeligt sted! Nøj, mine børnebørn bliver ellevilde af glæde, når de hører dét! Vi kører derud first-thing-in-the-morning og besøger Bamse.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#19 Lord Beef Jerky 11 år siden

Ja, det er en dokumentar. Det var det jeg skrev. Klovn.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#20 MMB 11 år siden

I er måske de første to, der kommer i et verbalt slagsmål over Bamses billedbog! Nice. :P

Skriv ny kommentar: