Der er nok nervepirrende spænding i “Operation Argo” til at tvinge seeren helt ud til kanten af sædet, men til sidst går spændingen fløjten takket være den ekstreme og lettere frastødende nationalisme, der gennemsyrer filmen. Amerikanerne er rendyrket gode, hæderlige og retfærdige helte. Iranerne er onde, brutale og sadistiske slyngler. Denne anmelder er bestemt ikke tilhænger af destruktiv fanatisme, men det er på den anden side heller ikke ligefrem en fornøjelse at se, hvordan USA her bliver fremhævet som en ufejlbarlig helgen, der endda var storsindet nok til at give al æren til Canada.

Når slutscenen foregår i en baghave med det amerikanske flag svævende i vinden, er det svært ikke at sidde tilbage med himmelvendte øje. Og som om, det ikke var nok, serveres vi til slut også for en højtravende voiceover af den daværende præsident Carter, der nærmest klinger som en parodi på sig selv. Og dette er rigtig, rigtig ærgerligt, for “Operation Argo” kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 TP-DK 11 år siden

Thomas E. Nielsen (30) skrev:
Jeg har endda taget feriebilleder, hvor flaget vejer i baggrunden (gør det mig så til kvalmende amerikansk patriot:)


JA! Kan du så se at få det fjernet, eller ændret det til et dansk flag ;-)
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#32 wimmie 11 år siden

Thomas E. Nielsen (30) skrev:
Præcis, det har jeg også oplevet. Jeg har endda taget feriebilleder, hvor flaget vejer i baggrunden (gør det mig så til kvalmende amerikansk patriot:)


JA!! :p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#33 Hr. Nielsen 11 år siden

TP-DK (31) skrev:
JA! Kan du så se at få det fjernet, eller ændret det til et dansk flag ;-)


wimmie (32) skrev:
JA!! :p
HA:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#34 theassociate2010 11 år siden

Aaaaaaah, kvalmende patriotisk - det er vist nok et stretch!
De giver endda Canadierne æren for aktionen + de vender diverse synspunkter om hvorfor krisen er der - nogle af dem også upartiske.
Med det sagt, ganske habil film fra Afflecks hånd - sindssygt intens slutning. 4/6 herfra.
Gravatar

#35 Outbound Sith 11 år siden

3/6 er lige hårdt nok IMHO. Men jeg kan godt forstå, at anmelderen har stirret sig lidt blind på flaget i haven til sidst. Det er temmelig "in your face". Til gengæld og som modvægt brænder de så et Stars And Stripes i starter.

Og slutningen fandt jeg også kunstig og forceret. Man ved jo godt, at de slipper ud. Det er gjort bedre i f.eks. "Thirteen Days".
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#36 dslacker 11 år siden

#35 - Det gør det så nok endnu mere bevidst, at der fokuseres på et flag i slutningen. Der er vel ikke nogen, der er i tvivl om, at dette er en politisk film. Jeg synes den overdrevne patriotisme var decideret malplaceret og latterlig i Independence Day, men i film som denne og Saving Private Ryan o. lign. passer det vel meget godt ind og bør ikke ligge filmen til last. Der er ikke tradition for så oplagte budskaber i DK, men det kunne da være forfriskende en gang imellem... Tænk hvis Kapringen eller Armadillo var endt med fokus på et dansk flag... Enten havde de mistet mindst 2 stjerner eller også var det blevet opfattet ironisk ;-)
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#37 filmkorn.dk 11 år siden

Patriotisk, det er den. Kvalmende patriotisk, det er den ikke.

Jeg undrede mig selv over verandascenen til sidst. Virkede lidt malplaceret. Hvorfor denne forsoning?
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#38 Wangsgaard 11 år siden

Kan slet ikke genkende anmelderes kvalmende fornemmelse!

Som Winnie og Thomas skriver er det meget normalt i USA at folk har det amerikanske flag hængende. Filmen skildre bare USA som det er og ja de er da patriotiske men ikke i nærheden af at være kvalmende.


Kunne virkelig godt lide filmen og den var spændende hele vejen igennem og flot udført!
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#39 Ispep 11 år siden

Lige set den. Ben Affleck fortsætter egentlig de gode takter, selvom niveauet er faldet lidt efter hans eminente debutfilm Gone Baby Gone (som stadig er hans bedste). Argo er solidt håndværk. Affleck hylder i virkeligheden mange fine klassiske dyder. Har udviser en fin forståelse for filmmediet. God fortælling, godt overblik, godt skuespil, god spænding og humor. Mange ting virker. Men der tages ikke de store chancer og filmen er lavet "by the book", og afviger ikke meget fra dette, hvilket også efterlader mig lidt med en fornemmelse af at have set en letforglemmelig film. Politisk måske lidt unuanceret som visse har nævnt, men ikke uden gode intentioner. Skuespillet er generelt af høj klasse. Affleck er afdæmpet som i The Town, og den slags passer vist fint til ham, for han er ikke den mest udtryksfulde skuespiller der findes. Oscar'en må han dog kigge langt efter. Teknisk ganske glimrende film, holdt i en realistisk stil.

4/6
Gravatar

#40 MMB 11 år siden

Nu fik jeg også set Argo. Sådan helt grundlæggende er det bare en knaldgod amerikansk film uden så meget pis. Historien er i sig selv bare forrygende og er mere eller definition på, hvad gode film er lavet af. Når det er sagt, så kunne det let have gået galt i en dårligere instruktørs hænder. Ben Afflecks instruktion er pletfri, og selvom den måske ikke er specielt prangende, så er det ikke desto mindre fremragende håndværk. Skuespillet fejler bestemt heller ikke noget, og især Arkin og Goodman skal fremhæves for deres komiske modspil til et ellers tungt emne. Uden deres komiske indslag er det ikke utænkeligt, at filmen kunne have blevet en anderledes tung omgang.

Mht. Filmz-anmeldelsen og kritikken af patriotismen, så var det ikke noget, der generede mig overhovedet, og jeg er normalt ikke verdens mest tolerante på det punkt. Jovist, patriotismen er der, men det bliver aldrig nogensinde kvalmende. Heller ikke i den omtalte flagscene, som jeg nu ellers var ekstra opmærksom på grundet omtalen i denne tråd. Flaget springer slet ikke i øjnene, og jeg tror ærlig talt, der er mange biografgængere, som slet ikke opdager, at flaget er til stede. Jeg kan godt forstå, at anmelderen kunne have tænkt sig en mere nuanceret portrættering af Iran-konflikten, men det havde uden tvivl resulteret i en helt anden film. Dog synes jeg heller ikke, filmen er så unuanceret, som anmelderen gør den til. Jeg synes allerede, at man i indledningen får indtrykket af, at USA ikke handlede, som de burde have gjort, og det hængte i hvert fald fast gennem hele filmen for mit vedkommende. Derudover er der, som det også bliver nævnt her i tråden, den iranske stuepige, som fungerer fint modspil til de mange iranske oprørere. Dog synes jeg også, at det er flugten og måden, som den sker på, der er det essentielle for filmen. Jeg kunne have sagtens have forestillet mig historien udspille sig i andre omgivelser, og derfor gør det heller ikke det store for mig, at filmen ikke er helt så nuanceret, som den måske ellers kunne have været. Under alle omstændigheder så var Argo i hvert fald en fremragende oplevelse for mit vedkommende. Det er en gennemført god film, som jeg tror, de fleste filmelskere vil have let ved at nyde.

7,5/10

Skriv ny kommentar: