Der er nok nervepirrende spænding i “Operation Argo” til at tvinge seeren helt ud til kanten af sædet, men til sidst går spændingen fløjten takket være den ekstreme og lettere frastødende nationalisme, der gennemsyrer filmen. Amerikanerne er rendyrket gode, hæderlige og retfærdige helte. Iranerne er onde, brutale og sadistiske slyngler. Denne anmelder er bestemt ikke tilhænger af destruktiv fanatisme, men det er på den anden side heller ikke ligefrem en fornøjelse at se, hvordan USA her bliver fremhævet som en ufejlbarlig helgen, der endda var storsindet nok til at give al æren til Canada.
Når slutscenen foregår i en baghave med det amerikanske flag svævende i vinden, er det svært ikke at sidde tilbage med himmelvendte øje. Og som om, det ikke var nok, serveres vi til slut også for en højtravende voiceover af den daværende præsident Carter, der nærmest klinger som en parodi på sig selv. Og dette er rigtig, rigtig ærgerligt, for “Operation Argo” kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.
#31 TP-DK 12 år siden
JA! Kan du så se at få det fjernet, eller ændret det til et dansk flag ;-)
#32 wimmie 12 år siden
JA!! :p
#33 Hr. Nielsen 12 år siden
HA:-D
#34 theassociate2010 12 år siden
#35 Outbound Sith 12 år siden
Og slutningen fandt jeg også kunstig og forceret. Man ved jo godt, at de slipper ud. Det er gjort bedre i f.eks. "Thirteen Days".
Fox Mulder
#36 dslacker 12 år siden
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
#37 filmkorn.dk 12 år siden
Jeg undrede mig selv over verandascenen til sidst. Virkede lidt malplaceret. Hvorfor denne forsoning?
#38 Wangsgaard 12 år siden
Som Winnie og Thomas skriver er det meget normalt i USA at folk har det amerikanske flag hængende. Filmen skildre bare USA som det er og ja de er da patriotiske men ikke i nærheden af at være kvalmende.
Kunne virkelig godt lide filmen og den var spændende hele vejen igennem og flot udført!
#39 Ispep 12 år siden
4/6
#40 MMB 12 år siden
Mht. Filmz-anmeldelsen og kritikken af patriotismen, så var det ikke noget, der generede mig overhovedet, og jeg er normalt ikke verdens mest tolerante på det punkt. Jovist, patriotismen er der, men det bliver aldrig nogensinde kvalmende. Heller ikke i den omtalte flagscene, som jeg nu ellers var ekstra opmærksom på grundet omtalen i denne tråd. Flaget springer slet ikke i øjnene, og jeg tror ærlig talt, der er mange biografgængere, som slet ikke opdager, at flaget er til stede. Jeg kan godt forstå, at anmelderen kunne have tænkt sig en mere nuanceret portrættering af Iran-konflikten, men det havde uden tvivl resulteret i en helt anden film. Dog synes jeg heller ikke, filmen er så unuanceret, som anmelderen gør den til. Jeg synes allerede, at man i indledningen får indtrykket af, at USA ikke handlede, som de burde have gjort, og det hængte i hvert fald fast gennem hele filmen for mit vedkommende. Derudover er der, som det også bliver nævnt her i tråden, den iranske stuepige, som fungerer fint modspil til de mange iranske oprørere. Dog synes jeg også, at det er flugten og måden, som den sker på, der er det essentielle for filmen. Jeg kunne have sagtens have forestillet mig historien udspille sig i andre omgivelser, og derfor gør det heller ikke det store for mig, at filmen ikke er helt så nuanceret, som den måske ellers kunne have været. Under alle omstændigheder så var Argo i hvert fald en fremragende oplevelse for mit vedkommende. Det er en gennemført god film, som jeg tror, de fleste filmelskere vil have let ved at nyde.
7,5/10