Der er nok nervepirrende spænding i “Operation Argo” til at tvinge seeren helt ud til kanten af sædet, men til sidst går spændingen fløjten takket være den ekstreme og lettere frastødende nationalisme, der gennemsyrer filmen. Amerikanerne er rendyrket gode, hæderlige og retfærdige helte. Iranerne er onde, brutale og sadistiske slyngler. Denne anmelder er bestemt ikke tilhænger af destruktiv fanatisme, men det er på den anden side heller ikke ligefrem en fornøjelse at se, hvordan USA her bliver fremhævet som en ufejlbarlig helgen, der endda var storsindet nok til at give al æren til Canada.

Når slutscenen foregår i en baghave med det amerikanske flag svævende i vinden, er det svært ikke at sidde tilbage med himmelvendte øje. Og som om, det ikke var nok, serveres vi til slut også for en højtravende voiceover af den daværende præsident Carter, der nærmest klinger som en parodi på sig selv. Og dette er rigtig, rigtig ærgerligt, for “Operation Argo” kunne have været en eminent spændingsfilm – den bliver bare mudret til i alt for meget patriotisk nonsens.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Lord Beef Jerky 11 år siden

Bamses Billedbog er værd at skændes om, da det er genialt!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#22 Richard Burton 11 år siden

Film skal altid ses i kontekst af deres tid og der er stor forskel på verden af 1979, med en detroniseret og på verdensscenen ydmyget supermagt ifht de sidste 20 år. Tiden var markant anderledes, med tydeligt defineret fjendebilleder og en krise, som får nu til at ligne en højkonjunktur.

Jeg er spændt på at se filmen, og har på fornemmelsen at slutningen i patriotisk henseende forsøger at lægge sig opad Miracle. Og det vil ramme tiden,den amerikanske kultur og way of life og selvfølgelig ikke den allestedsnærværende og altid selvhadske kulturradikale danske tone.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#23 filmzkim 11 år siden

#16
Har ikke set filmen, så jeg kan ikke sige, om den er kvalmende patriotisk

Men tro det eller ej; hvis der er et amerikansk flag i baggrunden, eller for den sags et skyld hvilket som helst andet flag, så er det bevidst. Alt, hvad der er i billedet, er jo nøje planlagt.
Gravatar

#24 Hr. Nielsen 11 år siden

Richard Burton (22) skrev:
Og det vil ramme tiden,den amerikanske kultur og way of life og selvfølgelig ikke den allestedsnærværende og altid selvhadske kulturradikale danske tone.
Lyder meget rigtigt!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#25 theassociate2010 11 år siden

Rottentomatoes ratingen på 95% taler vist for sig selv - jeg ser hvertfald meget frem til at se den imorgen :)
Gravatar

#26 Crellemann 11 år siden

Dette maa nok vaere den daarligste anmeldelse jeg nogensinde har laest herinde paa Filmz.dk. Det ligner mere et udtryk for anmelderens egen foragt for USA end en noget andet.

En anmelder maa for min skyld synes hvad de vil, men Nadias anmeldelse er saa ukonstruktiv at jeg bliver noedt til at skrive herinde.

1) Hvis filmen skulle give en grundig baggrundsforklaring paa hele situationen i Iran og forholdet med USA op til 1979 var det en hel film i sig selv.

2) Hele midterakten handler om selve planen som skal udfoeres i Iran, hvor der bliver gjort grin med post 70ernes hollywood. Hele dette midterakt naevnes overhovedet ikke i anmeldelse, hvor John Goodman putter en dejlig let humor over filmen som i forvejen arbejder med et meget alvorligt emne.

3) Iranerne bliver ikke kun vist som onde og forfaerdelige i filmen, overhovedet ikke.
Den store helt i denne film bliver netop protraeteret af en iraner, nemlig den iranske hushjaelper som ender med at redde hele operationen.
Men det er klart at Affeck er noedt til at have et fjende billede og i denne film bliver det revolutionsgarden og demostranterne paa gaden.

4) Synes netop at det er modig af Affleck at han i lange sekvensker ikke bruger musik overhovedet, det er for mig netop en af de farlige faelder man kan gaa i naar man arbejder med film som denne. Hele startsekvensen, hvor iranerne stormer ambassaden er naesten helt ulykkelig stille, ingen store dramatiske strygere eller andet stor musik som kunne have gjort denne scene kvalmende patriotisk.

Jeg synes det er en skam af en anmelder som her for lov til at anmelde en film som efter min mening har gode chancer ved oscar showet naeste aar. Dette betyder ikke at filmen skulle have haft 6 stjerner. Nadia kunne have givet den 1 stjerne, men med andre grunde end at den blot er kvalmende patriotisk og ikke forklarer den iranske historie godt nok. Kom igen, dette er simpelthen for daarligt!

(spoiler-advarsel indsat af admin)
Gravatar

#27 BN 11 år siden

Filmzkim (23) skrev:
hvis der er et amerikansk flag i baggrunden, eller for den sags et skyld hvilket som helst andet flag, så er det bevidst. Alt, hvad der er i billedet, er jo nøje planlagt.


Nemlig. Problemet opstår først (og udelukkende hos firkantede personer), når man vil påstå, at formålet med at vise et flag kun kan være patriotisk og politisk (på den prædikende måde). Muligheden for at flaget simpelthen bare hører med (i det mindste i et eller to billeder), hvis man vil levere en troværdig skildring af amerikansk hverdagsliv og kultur, er da ihvertfald slet ikke tilstede ... hvis man skal tro visse personer. Og at amerikanske politikere og efterretningsfolk for nogles vedkommende rent faktisk har et flag i baghaven, ligesom mange danskere har det, er åbenbart helt utænkeligt og kan kun være et udtryk for anmassende amerikansk patriotisme!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#28 wimmie 11 år siden

Nu har jeg ikke set filmen, så jeg kender ikke scenen med flaget - jeg har til gengæld været i USA adskillige gange, og der er jo amerikanske flag overalt så jeg tænker at Affleck bare viser USA som det nu engang er... og det er jo et patriotisk land, så hvorfor ikke vise dette? Hvorfor skal han vise et andet billede af USA bare fordi vi finder deres patriotiske kvalmende?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#29 Wangsgaard 11 år siden

wimmie (28) skrev:
Nu har jeg ikke set filmen, så jeg kender ikke scenen med flaget - jeg har til gengæld været i USA adskillige gange, og der er jo amerikanske flag overalt så jeg tænker at Affleck bare viser USA som det nu engang er... og det er jo et patriotisk land, så hvorfor ikke vise dette? Hvorfor skal han vise et andet billede af USA bare fordi vi finder deres patriotiske kvalmende?


+1

Glæder mig til at se den i aften :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#30 Hr. Nielsen 11 år siden

wimmie (28) skrev:
der er jo amerikanske flag overalt så jeg tænker at Affleck bare viser USA som det nu engang er... og det er jo et patriotisk land, så hvorfor ikke vise dette? Hvorfor skal han vise et andet billede af USA bare fordi vi finder deres patriotiske kvalmende?
Præcis, det har jeg også oplevet. Jeg har endda taget feriebilleder, hvor flaget vejer i baggrunden (gør det mig så til kvalmende amerikansk patriot:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: