I bund og grund er “Out of the Furnace” en realistisk historie, der viser, hvordan mennesker reagerer under ekstreme forhold, og ikke mindst hvordan det ødelægger deres liv. Filmen har et fantastisk cast, der alle spiller formidabelt uden nogensinde at kamme over i det hysteriske. I en så karakterdrevet film er det nødvendigt, hvis ikke det hele skal falde til jorden. Instruktøren binder alt sammen til en højere enhed, så det, der nemt kunne være blevet en generisk hævnfortælling, bliver en kommentar til det amerikanske samfund – hvis ikke direkte et gravskrift over den amerikanske drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Fredag 10 år siden

Ispep (50) skrev:
Formoder du taler om "The Ten Commandments" hvilket jeg endnu ikke har set
Ja jo eller bare biblen:-)



Ispep (50) skrev:
Ben-Hur er jo på ingen måde unaturlig indtil slutningen i sine handlinger eller løsninger.
Det er en kristen historie, så miraklerne er der jo intet unaturligt over?



Ispep (50) skrev:
Det er så din personlige anskuelse af personens "rejse"
Ja da;) Men lur mig, om ikke det er sådan den skal opfattes:-D



Ispep (50) skrev:
Jeg synes det virker en anelse for letkøbt
Tror du hænger dig for meget i det konkrete i hvad du ser, i at de helbredes og bliver raske som ved et trylleslag, fremfor hvad det vil fortælle? Ben-Hur omfavner jo via Jesus (eller erkender nærmere) næstekærligheden og tilgivelsen. Det gør ham i stand til at blive forenet med sine elskede og se dem som de ser ud, igennem kærligheden, fremfor igennem det slør af hævn og had som:
Ispep (50) skrev:
de konsekvenser der måtte komme af sådan en historie om slaveri, brudt venskab
lige netop dette repræsenterer. Eller sådan ser jeg fortællingen og du kan se den som du vil. Men jeg synes lidt du har misforstået den, altså set igennem mine øjne (så det var ikke en kritik a la, du har intet fattet, er dum osv:)
Gravatar

#52 BN 10 år siden

Ispep (47) skrev:
Ved godt den er baseret på romanen. Jeg ved ikke hvor meget det ændrer for mit vedkommende?


Det var også bare en oplysning. Romanens titel "Ben-Hur: A Tale of the Christ" siger nok mere om historiens pointe eller konklusion end FILMENS titel.

Personligt tror jeg, at grunden til, at nogen (i dette tilfælde: DIG) måske kan synes, at slutningen har en lidt for nem eller hurtig løsning, er at filmen først gør Ben-Hur til en af Jesu tilhængere TILSIDST, hvor at han i romanen bliver det meget tidligere og er det i relativt lang tid FORUD for Jesu død, og også forud for Jesu helbredelse af hans mor og hans søster. I romanen bliver de i øvrigt ikke helbredt "long-distance" (om jeg så må sige), men derimod af Jesus selv, som er tilstede sammen med dem. Derefter sker der en række andre ting, deriblandt at Jesus forrådes af Judas. Og romanen slutter med Jesu død på Golgata, hvor Ben-Hur er til stede og giver Jesus vand, før denne udånder.

Jeg tror, filmen ville have virket anderledes, hvis den havde fulgt romanen nøjere ved også have disse ting med, og hvis den havde fulgt romanens kronologiske rækkefølge.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#53 Fredag 10 år siden

Mener faktisk der står A Tale Of The Christ på start credits?
Gravatar

#54 Ispep 10 år siden

Fridag (51) skrev:
Det er en kristen historie, så miraklerne er der jo intet unaturligt over?


Det er jeg godt klar over. Derfor behøver jeg ikke bifalde den fordi "historien er sådan".


Fridag (51) skrev:
Men lur mig, om ikke det er sådan den skal opfattes:-D


Det er også muligt, men det er ikke garanteret, at slutningen virker ens på alle. Det er også netop lidt problemet for mig. Slutningen er for bogstavelig. Jeg synes faktisk den scene hvor Jesus hjælper Ben Hur og giver ham vand var ret sigende og indikerede en stærk tro, som ikke behøvedes at udvikles til mere hokus-pokus som i slutningen - for at Ben Hur kan opnå de ting som du skriver.

#52

Det kan der måske være noget om. Måske ser jeg filmen lidt med ateistiske briller, selvom jeg faktisk ikke har noget imod religiøst tema eller figurer. Men slutningen tabte lidt pusten og synes ellers filmen var langt hen af vejen et mesterværk. Jeg finder den dog stadig ret fremragende indrømmet! Hvad synes du om filmen?
Gravatar

#55 Fredag 10 år siden

Ispep (54) skrev:
Det er jeg godt klar over. Derfor behøver jeg ikke bifalde den fordi "historien er sådan".
Hmmm, fik jeg antydet du skulle det, så var det en fejl? Troede vi udvekslede meninger?



Ispep (54) skrev:
Det er også muligt, men det er ikke garanteret, at slutningen virker ens på alle.
Næ, ikke hvis man misforstår den;-P



Ispep (54) skrev:
Slutningen er for bogstavelig.
Hmm, det er den jo netop ikke som sådan. Det er dig der tager den for bogstavligt i bedste fald tænker jeg?



Ispep (54) skrev:
Jeg synes faktisk den scene hvor Jesus hjælper Ben Hur og giver ham vand var ret sigende og indikerede en stærk tro, som ikke behøvedes at udvikles til mere hokus-pokus som i slutningen - for at Ben Hur kan opnå de ting som du skriver.
Det er altså noget uforståeligt vrøvl du der skriver synes jeg, som havde du ikke fanget det jeg skrev om slutningen. Så havde det været en manglende slutning, hvor hans rejse ikke var bragt til ende? Så der udvikles ikke hokus pokus (nu du vist blot ude på at svare imod?), der afvikles og afrundes og det på smukkeste vis! Man tager sgu da ikke på så lang en filmisk rejse for så at sige, ups vi glemmer lige en del af filmens personer og hele Ben-Hur's 'frelse' igennem Jesus, hvor regnen vasker synderne væk. Det handler jo ikke 'bare' om en stærk tro, men om tilgivelsen og hans tilgivelse af det der er gjort imod ham.
Gravatar

#56 Ispep 10 år siden

Fridag (55) skrev:
Hmm, det er den jo netop ikke som sådan. Det er dig der tager den for bogstavligt i bedste fald tænker jeg?


Filmen indikerer da ikke andet. Der er jo ligesom ikke anledning til at tro andet udover filmen vil have os til at tro på det overtroiske sludder?


Fridag (55) skrev:
ups vi glemmer lige en del af filmens personer og hele Ben-Hur's 'frelse' igennem Jesus, hvor regnen vasker synderne væk


At opnå "frelse" og "tilgivelse" er nok fortalt på 117 forskellige måder, men derfor behøver jeg ikke få proppet religiøst pladder ned i halsen, for at budskabet kan trænge igennem. Jeg har i øvrigt godt forstået slutningen - jeg er blot ikke sikker på, at jeg kan lide den. Og så den vist heller ikke længere, medmindre du stadig ikke har fattet min indvending ang. slutningen?
Gravatar

#57 Fredag 10 år siden

Ispep (56) skrev:
Filmen indikerer da ikke andet. Der er jo ligesom ikke anledning til at tro andet udover filmen vil have os til at tro på det overtroiske sludder
øh jo, læs hvad jeg skrev tidligere? Om du så vil kalde det religiøst sludder må du jo om.

Ispep (56) skrev:
At opnå "frelse" og "tilgivelse" er nok fortalt på 117 forskellige måder, men derfor behøver jeg ikke få proppet religiøst pladder ned i halsen, for at budskabet kan trænge igennem. Jeg har i øvrigt godt forstået slutningen - jeg er blot ikke sikker på, at jeg kan lide den. Og så den vist heller ikke længere, medmindre du stadig ikke har fattet min indvending ang. slutningen?
Nu blæser du vist bare balloner op med røven Ispep, mår du tyr til sådanne svar om hvad der har været fortalt før og hvor ofte (og så er alt jo fortalt 10.000 gange før, så 117 er lavt;):-D Du får intet proppet ned i halsen, medmindre du ser sådan på hele filmen. Det er filmens historie, hvad enten du kan lide det og den eller ej. Man sidder jo heller ikke og klager over at Batman er en udklædt helt i TDK, fordi det ville have været en god film hvis han ikke var:-D (Det var sagt i sjov). I øvrigt drejede det sig vel stadig ikke om jeg havde fattet din indvending, men om at udveksle meninger og opfattelser af filmen. Ingen grund til at blive grov og tøsefornærmet;) Men lad os diskutere det om et par år, så giver du ret. Det plejer du i sådanne debatter.
Gravatar

#58 BN 10 år siden

Ispep (54) skrev:
Jeg finder den dog stadig ret fremragende indrømmet! Hvad synes du om filmen?


Jeg synes, det er en ganske god, flot og solid film, uden at være ovenud imponeret over den. Hestevæddeløbet er nok det mest imponerende ved filmen - det er virkelig en fantastisk og yderst vellavet sekvens! Jeg giver nok filmen omkring 7-8/10.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#59 Ispep 10 år siden

#58

Den tog vist også næsten 3 mdr. at lave den sekvens, så ja, det er et stort højdepunkt i filmen.

Tilbage til "Out of the Furnace". Tjek den ud, BN.

Skriv ny kommentar: