I bund og grund er “Out of the Furnace” en realistisk historie, der viser, hvordan mennesker reagerer under ekstreme forhold, og ikke mindst hvordan det ødelægger deres liv. Filmen har et fantastisk cast, der alle spiller formidabelt uden nogensinde at kamme over i det hysteriske. I en så karakterdrevet film er det nødvendigt, hvis ikke det hele skal falde til jorden. Instruktøren binder alt sammen til en højere enhed, så det, der nemt kunne være blevet en generisk hævnfortælling, bliver en kommentar til det amerikanske samfund – hvis ikke direkte et gravskrift over den amerikanske drøm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Fredag 10 år siden

# 40 Det kan den. Imponerende udstyrsstykke og scenografisk svulmende. Desværre er resten tæt på at stinke!
Gravatar

#42 Ispep 10 år siden

BN (36) skrev:
er at de er karakterdrevne


Det er vel ligeså meget et must som action i en actionfilm ;) Hvis den type ikke er karakterdrevet, så bliver 3-4 timer altså en temmelig lang og kedsommelig affære. Det er til gengæld ikke altid nemt at tegne ordentlige karakterer. En film som Alexander var jo dybt forfejlet på det punkt, selvom den faktisk heller ikke havde mange kampscener (faktisk kun to) og så kan man undre sig over, hvad spilletiden var brugt til. Troy kan jeg egentlig godt lide. Den har sine svagheder, men overall finder jeg den faktisk ret underholdende og dysten mellem Pitt og Bane er muligvis den bedste koreograferede sværd-duel jeg har set. Eller en af dem i hvert fald.


Fridag (38) skrev:
Ja, det er helt forrygende og hvilket drama!!!


Ja... Jeg har dog ambivalent forhold til filmens slutningen, som jeg stadig ikke helt ved hvad jeg skal mene om.

#40

Har ikke set den, men kender lidt af dens rygte, selvom jeg virkelig tvivler det kan blive mere storslået end i Ben-Hur og særligt også det faktum, at filmen havde et ekstremt bredt format (2.66:1) hvilket nærmest var forrykt.
Gravatar

#43 Fredag 10 år siden

Ispep skrev:
Ja... Jeg har dog ambivalent forhold til filmens slutningen, som jeg stadig ikke helt ved hvad jeg skal mene om.
Fordi det er svært for dig, at filmen slutter lykkeligt? Jeg synes slutningen er i tråd med den kristne fortælling. Hele hans religiøse 'rejse' (og næstekærligheden i Jesus navn) ville jeg anse som spildt, hvis den sluttede anderledes. Men klart, det er et spørgsmål om opfattelse.
Gravatar

#44 Ispep 10 år siden

#43

Nej ikke lykkeligt i sig selv, men den forekommer mig lidt hokus pokus agtig den løsning. Et er at han finder Jesus og tror, men med et trylleslag kurerer Jesus hans nærmeste og alle problemerne er løst....
Gravatar

#45 BN 10 år siden

Ispep (44) skrev:
den forekommer mig lidt hokus pokus agtig den løsning. Et er at han finder Jesus og tror, men med et trylleslag kurerer Jesus hans nærmeste og alle problemerne er løst....


Filmen er baseret på romanen "Ben-Hur: A Tale of the Christ", skrevet af Lew Wallace. Romanen har også denne lykkelige slutning for Ben-Hurs mor og søster, blot med den forskel, at deres mirakuløse helbredelse sker FØR Jesu henrettelse og død, hvor rækkefølgen var omvendt i filmen. Forud for helbredelsen er Ben-Hur i øvrigt blev en discipel eller tilhænger af Jesus, hvilket han så vidt jeg husker ikke var i filmen på dette tidspunkt, altså FØR Jesu død.

Romanen har dog en epilog, der springer frem i tiden og fortæller om kejser Neros forfølgelse af de kristne, og om de kristne der laver en undergrundskirke og i de følgende år gemmer sig i Roms katakomber.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#46 Fredag 10 år siden

Ispep (44) skrev:
den forekommer mig lidt hokus pokus
Er (religiøse) mirakler ikke altid det??? Det er jo netop hokus pokus, så det behøver ikke forekomme dig sådan;)

Det er stadig i tråd med historien synes jeg, så jeg anser det ikke mere hokus pokus agtigt, end når Moses står foran det røde hav osv osv. Det er vel en del af præmisset?
Gravatar

#47 Ispep 10 år siden

#45

Ved godt den er baseret på romanen. Jeg ved ikke hvor meget det ændrer for mit vedkommende?

#46

I tråd eller ej, så kan sådanne ting forekommer mig lidt pladder agtigt. Desuden, så var filmen jo langt fra hokus pokus agtig indtil slutningen. Det er ikke fordi jeg finder slutningen rædsom som den er, men lidt deus ex machina er den til min smag.
Gravatar

#48 Fredag 10 år siden

Ispep (47) skrev:
men lidt deus ex machina er den til min smag.
Der er da absolut INTET deus ex machina over dette??? Det er tæt på at svare til, at det er deus ex machina når det røde hav åbner sig for Moses, ha ha ha ha ha ha ha :-D



Ispep (47) skrev:
så var filmen jo langt fra hokus pokus agtig indtil slutningen.
Jesus?
Gravatar

#49 Fredag 10 år siden

Ispep (47) skrev:
forekommer mig lidt pladder agtigt.
Så det var fordi den var lykkelig? Ved godt du altid har haft det lidt svært med følelser, men stadig???
Ispep (47) skrev:
men lidt deus ex machina er den til min smag.

Der er da absolut INTET deus ex machina over dette (hvordan kan det også være det, hvis det er i tråd med filmens historie?????)??? Det er i øvrigt tæt på at svare til, at det er deus ex machina når det røde hav åbner sig for Moses, ha ha ha ha ha ha ha :-D Hvis dette mirakel ikke kunne og skulle ske, havde hele hans 'rejse' jo været tæt på forgæves og meningsløs???? Så du forstod ikke hvad jeg skrev, da jeg skrev i tråd med historien.

Ispep (47) skrev:
så var filmen jo langt fra hokus pokus agtig indtil slutningen.
Jesus?
Gravatar

#50 Ispep 10 år siden

Fridag (49) skrev:
Så det var fordi den var lykkelig?


Atter engang; nej!! Du antager, men det har ikke hold i virkeligheden. Der er en del film med lykkelige slutninger som jeg synes er gode.

Fridag (49) skrev:
røde hav åbner sig for Moses


Formoder du taler om "The Ten Commandments" hvilket jeg endnu ikke har set og ikke kan udtale mig om, hvorvidt det virker i den eller ej. Ben-Hur er jo på ingen måde unaturlig indtil slutningen i sine handlinger eller løsninger.

Fridag (49) skrev:
Hvis dette mirakel ikke kunne og skulle ske, havde hele hans 'rejse' jo været tæt på forgæves og meningsløs


Det er så din personlige anskuelse af personens "rejse" - ikke nødvendigvis min. Jeg synes det virker en anelse for letkøbt, at problemerne blot blev løst med et trylleslag og så er alting godt. Det underminerer de konsekvenser der måtte komme af sådan en historie om slaveri, brudt venskab osv. som jeg synes drukner en smule ved sådan en slutning.

Fridag (49) skrev:
Jesus?


Jeg taler om handlingerne.

Skriv ny kommentar: