“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Bruce 20 år siden

Jeg er meget imponeret over denne anmeldelse, både i sin længde, men ikke mindst i sin objektive anskuelse. Har læst samtlige anmeldelser i aviserne, men denne er efter min mening MINDST farvet af en religiøs/anti religiøs indfaldsvinkel og gi'r Gibsons film løn som fortjent.

Jeg er især utrolig glad for slutbemærkningen

"Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have - men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé"

Bullseye! Der har været så meget snak om, at han skulle gøre dit og dat. Gibson har netop gjort det ud fra hans overbevisning og hans fortolkning, hans kunstneriske frihed at holde sig stramt indenfor dette. Dette er lykkedes til fulde.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#12 filmz-Horn 20 år siden

#10 katolsk kristendom har ikke eksisteret i 2000 år.
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.
Gravatar

#13 Kalle Ferm 20 år siden

Hold da op mand - den film var bevægende. Jeg synes ikke rigtigt man kan sige om den var god eller ej - den var der "bare"!

Volden var ikke helt så slem, som jeg havde forventet efter at have læst mange anmeldelser i forvejen. Det var dog stadig en ultra-voldelig film der gjorde ondt langt ind i sjælen, men jeg synes at Mel Gibsonss fortlkning har fået essensen af evangeliet op på lærredet.

Ja, man kunne have fokuseret mere på Jesu lære og virke, men det er ikke det denne film vil hovedsageligt. Den vil OGSÅ vise hans liv og virke (gennem flash-back) men den vil først og fremmest vise at det offer Jesus gik igennem for menneskeheden (hvis man tror på det) var STORT. Jeg tror på det, men har aldrig tænkt så meget over hvori selve offeret lå. Nu har jeg fået det udpenslet og dermed udvidet min kristendomsforståelse - og det er jeg glad for.

Ikke-troende kan også få meget ud af historien tror jeg. Om ikke andet kan man blive klog på religionen som sådan.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#14 filmz-Dennis 20 år siden

"I sandhed siger jeg dig"

Som Vassago skriver er den svær at give karakter. En utroligt flot og bevægende film. Tudede et par gange i salen. Filmen er meget Gibsons egen og han tar sig nogen friheder, både med Satan og hvilke dele af Jesu liv vi præsenteres for. De voldsomme scener er med, så vi presses til at tage stilling og tænke over filmen.
Det er rart endelig med en film der dvæler, især i de flashbacks, hvor vi ser den rolige tømmermand og hans liv indtil Golgata. Gibson er en mester rent filmisk og teknisk. Det er en fantastisk flot film og musikken er endnu bedre. Dette har helt sikkert også været Mel Gibsons "passion". Det mærker man tydeligt filmen igennem.
Jeg var naget til stolen hele filmen igennem og havde en underlig knugende fornemmelse i maven efter filmen. Så er det somregel en god film.
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#15 filmz-Koenig 20 år siden

der kommer sikkert en fortsættelse næste år: The Passion of the Christ 2: The Return... Hvor Brendan Fraser kæmper mod den genopstandne Jesus og j-lo spiller den forelskede Maria Magdelena, som pludselig opdager at Brendan Fraser er mere mand end Jesus er (han er jo død!)

The Passion of the Christ 2: The Return
- "Når der ikke er mere plads i himlen, går jesus på jorden"
Starring Brendan Fraser as Heroic Guy
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#16 filmz-ireman 20 år siden

Koenig, det der er fandme klasse humor!!!

Jeg har seriøst ondt i maven af at grine :-D

Masser af ultraseriøse kommentarer, og så en til at smadre det hele...

"Når der ikke er mere plads i himlen, går jesus på jorden" :-D!

QnuzZ ZimMeMuzZen!!! ....Eller....
Gravatar

#17 filmz-ireman 20 år siden

...Jeg glemte lige at sige, at jeg syntes det er herre spoiler agtigt, at I har sagt at helten dør til sidst... Nu havde jeg ellers sådan glædet mig til at se den...
Gravatar

#18 Michael Andersen 20 år siden

Bare rolig... han genopstår!
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#19 filmz-Runin 20 år siden

#17 Hehe, man kan vist ikke kalde ham en helt i den film!

Men jeg er enig i anmeldelsen - flot arbejde. Filmen spidder religionen igennem hjertet, for den viser hvad religion er, hvordan bibelen skal og burde læses og forståes, og ikke mindst hvor modbydeligt mennesket er, specielt overfor ting som det ikke forstår!
Det er første gang jeg har set en film i biografen hvor samtlige folk var stille da den sluttede - det betyder at den har virket og med sin udpenslen af ondskaben efterlader folk med noget voldsomt at bearbejde. Det var en barsk omgang.....
Gravatar

#20 filmz-zanoan 20 år siden

Det irriterer mig lidt med den blege figur. Satan må vi formode. Hans rolle er mig stadig yderst teoretisk.
_______________________________________
"A truth that is told with bad intents beats all the lies you can ever invent" - William Blake

Skriv ny kommentar: