“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 nakalay 19 år siden

#39 Tillykke?
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#42 filmz-Horn 19 år siden

41# Mange tak?
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.
Gravatar

#43 nakalay 19 år siden

#42 Det var så lidt?
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#44 El vez 19 år siden

#40 Haha.. det er i disse situationer (og når man ser Jaywalking hos Jay Leno) man undrer sig over hvordan det land overhovedet kan hænge sammen.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#45 filmz-Kadann 19 år siden

#40 -

Hehe.. det er da et rimligt argument.. bedre end en masse udråbstegn og store bogstaver. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#46 filmz-Horn 19 år siden

#45, var det en hentydning?
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.
Gravatar

#47 filmz-Koenig 19 år siden

Jesus is the DEVIL!
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#48 filmz-Horn 19 år siden

Er han det?
Sejt.
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.
Gravatar

#49 filmz-che 19 år siden

#48

Ja, hvis du er satanist... :)
This is an ex-parrot
Gravatar

#50 filmz-Horn 19 år siden

Eller højreorienteret
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.

Skriv ny kommentar: