“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kalle Ferm 20 år siden

Det var godt nok en velskrevet anmeldelse! Du kommer omkring alle de ting der har været fremme i medierne og giver din egen tolkning af disse. Meget upartisk. :-)

Skal ind og se den i morgen.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#2 filmz-Crystalstar1200 20 år siden

Altid dejligt med en god anmeldelse, som kan lidt mere end blot sige hvad, der er godt eller skidt og spiller bolden tilbage til læseren - Godt gået Tommy/vassago !
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#3 MuManden 20 år siden

Jeg vil bare sige at, jeg syntes at den mangler for meget historie, til at jeg ville have givet filmen 5/6

For lidt historie og for meget vold 3/6 IMO.
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#4 filmz-sigMa 20 år siden

#3

Tror du ikke den er nød til at have alt det vold? Eller virker filmen nok ikke?

Det var jo ikke småting den gode Jesus kom igennen i bibelen... og som Mel Gibson selv sige: "Man burde nok også sætte aldersgrænse på bibelen".

Hvilket jeg mener han har ret i..
__________________
www.hpsolutions.dk
Gravatar

#5 MuManden 20 år siden

#4 Det er jo smag & behag, men jeg syntes bare det er lige i overkanten:)

Jeg ved ikke hvad du mener med" eller virker film nok ikke".
Men jeg vil sige at, ligesom vassago, så rørte film utroligt meget inde i mig, Jeg ved ikke helt hvorfor, det var ivertfald ikke historien, nok nærmerefordi jeg har tænkt, at det var utroligt hvad den mand kunne holde til!
Jeg var nok død lang tid før han gjorde, hvis jeg havde fået sammme behandling.

Glemte lige at sige "FED ANMELDELSE DER VASSAGO"
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#6 nakalay 20 år siden

Rigtig god anmeldelse. Jeg glæder mig utroligt meget til at se denne film :)
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#7 filmz-happyhansen 20 år siden

Så filmen til Imperiels sidste Premiere Surprise og kan kun sige én ting.....se den og bliv rørt!!!

SÅ FED FILM, og iøvrigt cool anmeldelse!!!
Gravatar

#8 filmz-rasmus_bt 20 år siden

Jeg synes det er godt, at du, Vassago, har fået den pointe med, at filmen, på ingen måde, er antisemitisk. Denne holdning går nemlig ind og ødelægger selve filmen, hvilket er en skam for de folk, som ikke kan lade være med at tage verden så alvorligt.

Godt nok er det en film med nogle yderst emotionelle emner, som nok er der, hvor al diskussion og tro har hjemme. Derfor kan jeg også kun glæde mig til at se denne, ja- film er ikke det rette ord, men nærmere, dette mesterværk!

Store ord, kan man sige, af en som ikke en gang har set filmen, men jeg føler bare, at det hele går op i en højere endhed og glæder mig til at blive overrumplet af Gibsons filmiske evner!
_____________________________

Film skal ses i hjemmebiffen!
Gravatar

#9 filmz-Bellini 20 år siden

Har set filmen, og det er til dato den bedste anmeldelse jeg har læst. Du rammer hovedet på sømmet. Thumbs up!

/Bellini
Gravatar

#10 filmz-cawi 20 år siden

Mel Gibsons film skal ses som en moderne version af middelalderens kalkmalerier: mediet er nyt, men budskabet er katolsk kristendom som den har været i 2000 år. Måske lige indtil de store reformer efter 2. Vatikankoncil, som Gibson da også hører til kritikerne af. Skulle du som har set filmen være interesseret i at stifte bekendtskab med den katolske messe i den latinske form, Gibson og millioner af såkaldte "traditionelle" katolikker foretrækker, så se programmet for påsken i København på hjemmesiden www.tridentinsk.suite.dk

Skriv ny kommentar: