“The Passion of The Christ” er uden tvivl den film jeg har haft sværest ved at sluge, på flere måder, for alt afhængig af hvordan man vælger at anskue den – har jeg ikke det samme følelser for den. Derfor har jeg også svært ved at skulle bedømme den, eller bedømme den som den fortjener. Det er uden tvivl den film i nyere tid der har skabt mest debat, og en film masser har haft en mening om, også uden overhovedet at have set den.

Jeg ved ikke helt hvad man skal vurdere filmen efter, jeg vælger primært at kigge på det filmiske. Men den kan, og vil, også blive vurderet på det religiøse, moralske og det filosofiske. Det er en ret personlig film, og en karakter vil man stort set ikke kunne bruge til noget som helst. Gibson er med stor sandsynlighed ligeglad med hvad resten af verden synes om hans film – for det handler ikke så meget om hvad jeg vil have, eller hvad vi vil have – men om det Gibson har ment vi skulle have for at forstå hans idé. Jeg vil gerne have set en lidt mindre blodig film med mere baggrund, men resultatet ville måske så netop have været at jeg ikke havde bekymret mig nær så meget om handlingen. Det har måske netop været en katalysator for de tanker jeg havde bagefter filmen. For den har virkelig givet stof til eftertanke, for tv-nyheder og dagligdags vold har virkelig gjort os så immune, at der skal to timers intensiv vold og pinsel til at skabe bare lidt sympati, antipati medfølelse og dårlig samvittighed. De virkemidler jeg har syntes var det store minus, er netop også dem der har fået mig til at tænke over filmen.

Det er en film man bør se, om den har fået 2 eller 6 stjerner, for den kan kun vurderes på et selvsyn. Jeg var glad for filmen, utroligt at man kan sige det efter at have set 2 timers tortur, men den var bevægende, flot, intens – uden at virke pompøs eller formanende. Det er en unik og anderledes filmoplevelse der virkeligt gør indtryk og sætter sine spor.

Klik her for at læse mere om filmen i Moviola.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 nakalay 19 år siden

Eller gørtler.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#52 filmz-Horn 19 år siden

What?
_
Den der glemmer historiens gang,
er forevigt dømt til at gentage den.
Gravatar

#53 Spanner 19 år siden

Gørtleren har følgende job eller arbejdsområder:
· Gørtleren er tusindkunstneren, der arbejder inden for byggeriet, industrien og kunsten. Og i mange tilfælde ligger gørtlerens arbejde meget tæt op ad kunsthåndværkerens.
· Gørtleren tager sig også af visse støbeopgaver til industrien og kunsten.
· Gørtleren kan ciselere bronzeplader
· Gørtleren anvender en række traditionelle værktøjer.
· Gørtleren arbejder ofte tæt sammen med arkitekten, når der f.eks. skal laves en ny facade til en butik eller en større virksomhed. Her kan gørtleren udforme kunstfærdige bogstaver eller et stort firmalogo i forskellige metaller.

For de interesserede kan det nævnes, at det tager 4 år at blive gørtler
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#54 filmz-vassago 19 år siden

...og der er faktisk mange penge i skidtet...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#55 Spanner 19 år siden

plus at man kan have "Gørtler/Playboy" stående på ens visitkort
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#56 filmz-Alek 19 år siden

Det er efterhånden ret lang tid siden, at jeg så denne film!
Men der har været en god grund til det, da det var meget besværligt for mig at give den stjerner!

"The Passion..." er en både flot, smuk, rørende, barsk og storslået film.
Sproget er med til at gøre skildringen realistisk, og Jim Caviezel mere troværdig, selvom han allerede ligner Jesus (Altså sådan som man nu, forrestiller sig ham!).

Der har været meget diskution om volden i filmen, som for mig er smuk vold, hvis man kan sige det sådan. Når blodet drypper fra hele Jesus' krop, når Jesus skriger af smerte, når Marias tårer flyder ned ad kindernde.
Det kunne være blevet ubehageligt og klamt at se på, men det er gjort med sådan en elegance, at det hele bliver smukt!

Satan er simpelthen perfekt spillet af den ukendte Rosalinda Celentano. Hun formår at gøre rollen både skræmmende og yderst ubehagelig!
Også Maia Morgenstern, der spiller Maria, formår at spille så troværdigt at tårende pibler ned ad hele vores ansigt, ligesom det gør på hendes. Og det er stærkt, når en skuespiller formår at gøre sådanne ting.
Mel gibson har valgt, kun at bruge rimlig ukendte skuespillere (Lige pånær, Jim Caviezel og Monica Bellucci) Og det fungere fantastisk.
Alt går op i en højere enhed, og denne film er bestemt ikke en man vil glemme i lang lang tid!

5 ud af 6 stjerner!
Gravatar

#57 filmz-Koenig 19 år siden

kæft!
"Como estan, bitches?"
homo proponit sed Deus disponit
www.haddock100.com
Gravatar

#58 filmz-psykopatrick 19 år siden

Er det bare mig eller er 'Passion Of The Jew'(south park, 804) siger mere en rigeligt om den film :P
-----
Gnomes: Time to go to work, work all night. Gotta get underpants we. We won't stop until we have underpants. Lots of yummy pants we.
Gravatar

#59 ks 19 år siden

Det er bare dig.
Gravatar

#60 filmz-female cenobite 19 år siden

Den siger faktisk meget om filmen. Måske ikke lige den måde de har valgt at vise Gibson på, hehe, men omkring Jesus, jøderne og hvad der reelt skete, det er kun fedt de har taget det op.

Og så synes jeg personligt det er en udmærket film (The Passion of the Christ). Det er ikke den bedste jeg har set, men den er helt ok. Må indrømme jeg er meget uenig med noget af den kritik, den har fået gennem de sidste 1½ år (ca)
----------------------------------------
No tears, please. It's a waste of good suffering

Skriv ny kommentar: