Et fundamentalt problem er, hvem filmen egentlig henvender sig til. Det er svært at afgøre præcist, hvilken alder Percy har i filmen, men han spilles af den 18-årige Logan Lerman. Han og de andre velvoksne teenagere – foruden de til tider visuelt skræmmende effekter og seksuelle referencer – gør den minimalt egnet for et børnepublikum. Derimod er dens lettere barnlige og ufarlige historie langt fra spændende nok til at fastholde interessen hos de ældre teenagere.
Ideen med at lære lidt græsk mytologi for de unge er ganske fin, men “Percy Jackson – Lyntyven” fejler desværre som medrivende eventyr, for under de buldrende effekter gemmer sig en kluntet fortælling med nogle mildest talt uinteressante karakterer. Det kan undre, at det er gået så galt, for instruktøren Chris Columbus var nemlig manden bag de to første “Harry Potter”-film, der står som eksempler på, hvordan gode eventyrfilm skal skæres.
#1 Jernie 14 år siden
#2 Ericmase 14 år siden
#3 Jernie 14 år siden
#4 Ericmase 14 år siden
#5 Jernie 14 år siden
#6 Slettet Bruger [1360787415] 14 år siden
Dog er der vel mange klassiske eventyrfilmselementer, herunder de typiske tre prøver, og så har man valgt helt at droppe de emotionelle scener, der kunne have givet figurerne mere dybde og skuespillerne en chance for at bevise deres værd; det er meget svært at bedømme, om trioen af teenagere kan spille skuespil. Herudover er filmen lige forudsigelig nok, hvis man kender den mindste smule til græsk mytologi.
Det virker malplaceret, at Percy Jackson fx nærmest bare trækker på skuldrene,
Alligevel synes jeg, at filmen havde nok at byde på til, at jeg er klar på en to'er, og jeg vil helt sikkert læse bogen på et tidspunkt. Mon ikke prøvelserne bliver hårdere, og der er mere på spil i efterfølgerne?
#7 Jernie 14 år siden
#8 Nicki52 14 år siden
#9 Jernie 14 år siden
#10 Nicki52 14 år siden