Et fundamentalt problem er, hvem filmen egentlig henvender sig til. Det er svært at afgøre præcist, hvilken alder Percy har i filmen, men han spilles af den 18-årige Logan Lerman. Han og de andre velvoksne teenagere – foruden de til tider visuelt skræmmende effekter og seksuelle referencer – gør den minimalt egnet for et børnepublikum. Derimod er dens lettere barnlige og ufarlige historie langt fra spændende nok til at fastholde interessen hos de ældre teenagere.

Ideen med at lære lidt græsk mytologi for de unge er ganske fin, men “Percy Jackson – Lyntyven” fejler desværre som medrivende eventyr, for under de buldrende effekter gemmer sig en kluntet fortælling med nogle mildest talt uinteressante karakterer. Det kan undre, at det er gået så galt, for instruktøren Chris Columbus var nemlig manden bag de to første “Harry Potter”-film, der står som eksempler på, hvordan gode eventyrfilm skal skæres.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Jernie 14 år siden

Jeg skal se den i aften - jeg glæder mig på trods af denne lidt lunkne anmeldelse
Gravatar

#2 Ericmase 14 år siden

Okay, hvis kampen mod Hades var latterlig let i denne film. Så lad os se om den bliver en stor udfordring her. ;)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#3 Jernie 14 år siden

Jeg så den i går, og den er faktisk rigtig god. Og der er jo en grund til, at kampen mod Hades er relativ nem ;)
Gravatar

#4 Ericmase 14 år siden

#3 Det var der. Hvor var du da du så den? :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#5 Jernie 14 år siden

Cinemaxx - forpremiere :)
Gravatar

#6 Slettet Bruger [1360787415] 14 år siden

Hmm... Jeg så den i går, og jeg var egentlig ganske tilfreds med mange ting, herunder det moderne take på den græske mytologi og det, at filmen i modsætning til, hvad jeg havde troet, ikke var en ren kopi af Harry Potter og andre nyere fantasy-filmatiseringer.

Dog er der vel mange klassiske eventyrfilmselementer, herunder de typiske tre prøver, og så har man valgt helt at droppe de emotionelle scener, der kunne have givet figurerne mere dybde og skuespillerne en chance for at bevise deres værd; det er meget svært at bedømme, om trioen af teenagere kan spille skuespil. Herudover er filmen lige forudsigelig nok, hvis man kender den mindste smule til græsk mytologi.

Det virker malplaceret, at Percy Jackson fx nærmest bare trækker på skuldrene,
når han får at vide at hans mor er død.
Det havde jeg meget svært ved at tage seriøst.

Alligevel synes jeg, at filmen havde nok at byde på til, at jeg er klar på en to'er, og jeg vil helt sikkert læse bogen på et tidspunkt. Mon ikke prøvelserne bliver hårdere, og der er mere på spil i efterfølgerne?
Gravatar

#7 Jernie 14 år siden

I de kommende film vil der være mere plads til at gå i dybden med figurerne, for der behøver vi ikke blive præsenteret så gennemgribende for mytologien
Gravatar

#8 Nicki52 14 år siden

Skal måske se den senere i dag.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#9 Jernie 14 år siden

God fornøjelse :)
Gravatar

#10 Nicki52 14 år siden

Det kom jeg så ikke. Jeg må prøve en anden dag. Flipper hvis den bliver smidt af programmet inden jeg ser den ligesom "Alting bliver godt igen"
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: