“The Phantom of the Opera” er et godt eksempel på hvor veludført, en musical filmatisering kan være. Den er en ekstravagant opvisning i fremragende udførsel. De visuelle og musikalske udtryk smelter sammen i skøn forening.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 gi-jones 19 år siden

Jeg ser personligt meget frem til denne film. Kan huske at have set en eller anden playback opera (er der noget der hedder det?)i et feriecenter engang, og var helt vild med historien. Personligt ser jeg også meget frem til noget nyt fra Schumacher, da jeg var, og er, helt vild med hans seneste (Phonebooth).
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#22 Benway 19 år siden

Jeg er som sådan ikke (helt) uenig i dine observationer, men jeg opfatter dem nok stik modsat af hvordan du gør. :)

Handlingen og personernes følelser bliver først og fremmest formidlet gennem musikken. Vi behøver strengt taget ikke vide hvorfor de og de er forelskede, vi kan tydeligt høre de er det.

Som Vassago allerede har været inde på så bør der være mange nærbilleder hvis en film som denne skal fungere. Desuden synes jeg der er massere af scenebilleder. I "masquerade" scenen tror jeg dårligt nok der er et nærbillede af mere end to sekunders varighed i de første 5 minutter.

I scenen hvor The Phantom fører Christine ned i grotten, er højdepunktet deres ankomst til grotten, ikke at hun sider og synger, hvilket gør at det efter min mening er en velvalgt måde der bliver filmet på.

Christine er ganske rigtigt vægelsindet (selvom jeg tror hun strengt taget skifter mening tre gange i løbet af filmen). Men hun kan jo altså heller ikke siges at være helt psykisk stabil. Er det urimeligt at hun på mange måder elsker dem begge?

Desuden kan jeg specifikt ikke lide "Evita" fordi den netop føles som een lang musikvideo, som aldrig tager sig ro til at skabe nogen synderlig interesse for personerne. Men sådan er der jo så meget.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#23 filmz-Bruce 19 år siden

"Moulin Rouge", "Chicago" (og "Evita") var flotte, musikken var eminent og filmene fungerede. Hvorfor gør "Phantom" ikke det? Musikken ER eminent (om end mange vil tænde af på dens lidt for 80'er-agtige stil), men netop "Moulin Rouge", "Chicago" og "Evita" fattede det: Til musiknumre skal vi se gode koregraferinger, store billeder og masser af action, masser af klip - så det næsten går hen og bliver musikvideo-agtigt. "Phantoms" mange numre består som sagt af nærbilleder af sangernes ansigter, hvor der oftest ikke bliver klippet i op til 30 sekunder. Det bliver simpelt hen kedeligt."

En tydelig forskel på smag mennesker imellem. Alt det du nævner, er netop grunden til, at jeg personligt fandt netop Moulin Rouge uinteressant og uudholdelig. MTV pace! Og af samme grund ser jeg "Phantom of the Opera", som een af de bedste nyere musicals. En god instruktør vil ikke være afhængig af hurtige klip konstant, for at fange publikums interesse. Se de første 15 minutter af Collateral, så vil man tydeligt se hvorfor bl.a. Michael Mann er en mester i stemning.

Stadig dog, længder efter selv live opsætningen på det Ny Teater.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#24 filmz-psmadsen 19 år siden

Hehe PoTO er vidst en filmen man enten elsker eller hader at elske ;)
Personligt syntes jeg det var en rigtig god film. Den var rigtig flot optaget, og de mange "nærbilleder" nævnt tidligere er jeg enig med #20 i er nødvendige for en så følelsesladet musical.
Jeg må nok indrømme jeg ikke kender særlig meget til musicals, sang og dans og hele den her genre, så mit grundlag for at bedømme skuespillernes sangpræstationer er meget begrænset. Ikke desto mindre syntes jeg at hele castet klarede denne del utrolig flot, også på trods af de meninger jeg har læst om "The Phantoms" præstation som værende svag...
Min bror beklagede sig over at der var for lidt dans, og sammenlignet med Moulin Rouge! og Chicago er det vel også småt med dansen, men efter min mening ligger fokus i denne historie et helt andet sted, så på sin vis så jeg ikke dette som et problem.
Dog syntes jeg stadig filmen har et par problemer. For det første syntes jeg at selve stemningen kunne have været mere uhyggelig, hvilket jeg inderligt ville have ønsket. Det kan være det lyder dumt/underligt men jeg savnede lidt en virkelig fornemmelse af uhygge, som jeg ellers syntes ville høre sig til denne mørke/dystre musical (Ja jeg har set Musicalen)... Til sidst irriterede den lille dværg og hende divaens tykke tjenestepige (der skulle skabe en eller anden "sjov" stemning) mig ufatteligt meget... Irriterende så små detaljer kan irritere så meget som de gjorde!

Men aligevel 4/6 :)

Til sidst forstår jeg ikke folks negative kommentarer til Morgen DK og Ekstrabladets anmeldere. En anmeldelse er jo en subjektiv vurdering, så hvis ekstrabladets anmelder følte sig forpint under forestillingen skal han for guds skyld ikke skrive noget andet i sin anmeldelse. Hvor ville vi stå hvis anmelderne bare skrev det vi gerne ville høre.

På samme tid vil jeg dog også slå fast at en anmelder for EB/TV2 efter min vurdering helst skulle have en nogenlunde "generel" holdning med sine anmelderser. Selvfølgelig må folk skrive hvad de vil, men på den anden side er det jo også latterligt at ansætte folk som Niels Frid der nærmest bevidst går efter at have den modsatte opfattelse af alting i forhold til den almene befolkning...
hehe
Gravatar

#25 filmz-psmadsen 19 år siden

Det sidste blev vidst lidt tåget. Det jeg mener er at det vel er ok de skriver hvad de mener, men samtidig mener jeg at man gerne skulle ansætte folk der så vidt muligt har samme "smag" som befolkningen så anmeldelserne gerne skulle kunne bruge som en "guide" til hvilke film der skuffer og hvilke der leverer varen. Jeg ved godt at man ikke kan sige det så sort på hvidt, men som jeg nævner er der jo ingen idé i at have en mand som Niels Frid ansat, med mindre man selvfølgelig lever efter den gode gamle talemåde, "der findes ikke dårlig PR ;)" eller hvordan den lyder hehe :P
hehe
Gravatar

#26 filmz-lillejorn 19 år siden

Super flot og så er jeg ligeglad med de negative bøvs
Gravatar

#27 filmz-lillejorn 19 år siden

Når man går ind for at se The Phantom of the Opera skal man ikke forvente at man skal ind og se en aldemindelig spillefilm,
Man går ind for at se en Musical der er overført fra Teateret til Film Og det er bare til ug.
Har set den 2 gange i London og 1 gang på Det Ny Teater
Gravatar

#28 Bardoboy 19 år siden

Skal helt klart ind og se den, elsker Musical, Chicago ligger også nr 1 over mine yndlings film..!

Gravatar

#29 elwood 19 år siden

jeg skal til London i næste weekend, med min far for at besøge min søster som arbejder som jounalist derover. Jeg har aldrig nogensinde været i London ja eller england for dens sags skyld, men jeg kunne godt tænke mig at se en mucical derover i London, men meg ved bare ikke hvilken, er der et sted hvor man kan få en oversigt over de forskellige forstillinger når man kommer der over.

En ven af mig fortalte noget om et sted hvor de solgte til de forskellige forstillinger, men hun kunne ikke lige huske hvad stedet hed.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#30 Corgan 19 år siden

#24:

Til sidst forstår jeg ikke folks negative kommentarer til Morgen DK og Ekstrabladets anmeldere. En anmeldelse er jo en subjektiv vurdering, så hvis ekstrabladets anmelder følte sig forpint under forestillingen skal han for guds skyld ikke skrive noget andet i sin anmeldelse. Hvor ville vi stå hvis anmelderne bare skrev det vi gerne ville høre.

Det er rigtigt at han har lov til at komme med sin holdning til filmen, og hvis han ikke kunne lide den, skal han selvfølgelig ikke sidde og rose den.
Men... som anmelder skal man kunne begrunde sine svar, så læseren ved hvad anmelderen har lagt vægt på. Det kunne fyren fra Ekstra Bladet ikke da han var på tv. Det eneste han sagde, var noget i stil med at det var en kvalmende oplevelse og at instruktøren ikke har kunnet "oversætte" teaterstykket til film. Ok... fair nok. Men hvad var kvalmende? Og hvorfor var det en forkert "oversættelse"?
Studieværten spurgte ham om de folk der elsker teater-stykket ville kunne lide filmen, hvortil han svarede noget i stil med:
"Der må jo åbenbart være nogen derude der kunne lide den slags, siden de lavede en film om det. Men hvorfor tager de så ikke ind og se teater-stykket i stedet for?"
Den bemærkning syntes jeg var latterlig. Lige så latterlig som hvis nogen siger "hvorfor tage ind og se Ringenes Herre i biografen? Den kommer jo alligevel på tv engang."

Jeg har både været inde og se filmen og teater-stykket. De er rigtig gode på hver deres måde. Jeg kunne dog lettere leve mig ind i filmens univers, og havde lettere ved at forstå de forskellige sammenhæng i den.

Anmelderen fra Ekstra Bladet nævnte næsten ikke noget til teater-stykket. Ikke at han har krav på det, men jeg tror der er mange der er interesseret i at vide, om den lever op til verdens mest sete teater-stykke. Han kunne lære noget af at læse Benway's glimrende anmeldelse her på sitet.

Skriv ny kommentar: