“The Phantom of the Opera” er et godt eksempel på hvor veludført, en musical filmatisering kan være. Den er en ekstravagant opvisning i fremragende udførsel. De visuelle og musikalske udtryk smelter sammen i skøn forening.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 qel-droma 19 år siden

Flot opsat og flot gennemført. Ikke et mesterværk, men absolut seværdigt... Hvis man altså er til musicals.. ;o)
Are you not entertained!?!
Gravatar

#62 filmz-tagmusen 19 år siden

The Phantom of the Opera er nok der bedste og floteste film jeg har set, der er flot musik og nogle flotte sang stemmer, handlingen er god. en virklig god og flot film
Gravatar

#63 filmz-irréversible 19 år siden

Er der virkelig ingen herinde, der som mig IKKE er blevet BLÆÆÆÆST væk af denne film? Okay, jeg vil sige, at alle de danske filmanmeldere, der gav den 1 og 2 stjerner, måske lige var hårde nok, men er der ingen andre herinde, der synes, at den ikke var særlig god? De to kærlighedshistorier i filmen var ikke dybe, troværdige eller gribende nok, og "showet" manglede. Den var slet og ret kedelig, trods alle dens mange gode produktionsværdier. Og jo, jeg ELSKER musicals normalt, og er stor fan af popmester Lloyd Webber. Men den her var bare for tam og for uvedkommende. Blev først interessant til sidst, fra Phantom og Christine forenes på scenen i operaen, og derfra var resten af filmen ok.
Emmy Rossum er en åbenbaring, ja, men der er så mange ting i den (især i Schumachers måde at instruere den på), hvor jeg synes den går helt galt i byen. For lidt fokus på at få billeder og musik til at gå op i en højere enhed. Kameraet flyver rundt et par gange, men når sangene når deres højdepunkt, står kameraet besynderligt stille og har oftest ikke sat sangeren, der står og brøler melodien ud, i fokus. Dette er især et faktum i hele "ned-i-grotten"-scenen i begyndelsen.
Hvordan kan der også være noget vansiret galt med Phantoms øje, når hans øje ser helt normalt ud med maske på? Og eftersom alle spiller franskmænd i filmen, men taler med britisk og amerikansk accent, hvorfor snakker Miranda Richardson så med overdrevet fransk accent! Hun er ovenikøbet ikke engang fransk selv!!!
Der er for mange ting at komme ind på her, og jeg har også skrevet det tidligere. Den er bare (efter MIN mening) ikke god nok. Den er bare ikke gribende - eller romantisk. Og meget mere utroværdig, end den behøver at være. Fantomet er et spøgelse i operahuset! Han kan sgu da ikke rende rundt i sin kappe og sin maske i Paris' gader og stræder, sådan som Schumacher har valgt at gøre ved at få ham til at ta' hen til kirkegården og opsøge Christine... Og desuden, ud fra hvor "u-ond" filmen har valgt at gøre Phantom, virker det dybt latterligt, at Christine vælger at gøre, som hun gør til sidst. Hendes kærlighed til Raoul er alt for uoverbevisende - det virker nærmere som om, at hun vælger at give sig selv en fængelsdom til sidst i stedet for at vælge kærligheden. Og det er vist ikke helt meningen i for hold til historien - eller teaterstykket...
Gravatar

#64 lasse78 19 år siden

"det virker nærmere som om, at hun vælger at give sig selv en fængelsdom til sidst i stedet for at vælge kærligheden."

At skulle vælge mellem sin passion(fængselsdom, isolation) eller kærlighed til en person er for nogen det sværeste i livet. Passionen har man haft hele sit liv og er en kemi der hænger ved ens "sjæl". Kærligheden dukker op hist og her, fortager, forblænder og skuffer, men for de fleste forbliver. Passionen er for nogen den stærkeste drivkraft her i livet og den som MANGE lader sig vælge i stedet for kærliheden.
Hvis jeg fik valget mellem at vælge mellem min passion (Musik) og kærligheden (Min kæreste) så ville jeg hårdt og brutalt vælge "passionen", ellers ville min personlihed og mine livskvaliteter "dø", hvem skal man vælge sig selv eller en anden? Nu er jeg så heldig at jeg slet ikke behøbver at vælge, da min kæreste har en lige så stor passion som mig, så vi passer sku nok meget godt sammen hehe.
Men jeg kan godt forstå hvis Christine skulle komme i tvivl. Jeg syntes bare ikke det er lagt godt nok op i historien.
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#65 filmz-irréversible 19 år siden

# Hvis du er enig, hvad er pointen så? Jeg har aldrig sagt noget om, at man ikke kan blive opstillet i sådan et dilemma. Jeg sagde kun, at dilemmaet i filmen er utroværdigt, fordi hendes forhold til begge mænd er så overfladiske i filmen. Det er trods alt kun "Phantom", der er så 'sindssyg' og besat, at man kan forstå, at han nok er ret vild med Christine. Der er stort set intet i filmen, der giver os god nok grund til at tro på, at Christine skulle være vild med NOGEN af dem. Den ene er en fra hendes barndom, som hun møder igen og med det samme "JA, HEJ, SKAL VI GIFTES?". Den anden er en skummel, ældre mand, der bor i en grotte, og som hun åbenbart ser ud til at få orgasme over, hver gang han nærmer sig. Hun lukker i hvert fald øjnene og kaster hovedet bagover og stønner vildt, hver gang han dukker op... Men vi er jo ikke vidne til NOGET, som gør hendes begær og kærlighed troværdig og/eller overbevisende. Hvad ser hun i ham? Den tætteste forklaring vi får, er at hun til tider har en fornemmelse af, at han er hendes fars ånd, hvilket kun gør begæret lidt FOR langt ude...
Gravatar

#66 lasse78 19 år siden

Musik og mænd. Det tænder piger ;)

Hvis "Phantomet" spillede guiter ville hun bolle med ham nu...

Gravatar

#67 Yossarian 19 år siden

jeg burte tag og se denne film
efter jeg har været over i london og se stykket.. den er helt klart på min ønskeliste over film jeg skal købe..
Gravatar

#68 lasse78 19 år siden

Tøv ikke og se at komme igang med at spendere de penge. Hvis du kan lide teater versionen, vil du HELT klart også lide film versionen. De gir den endda lidt ekstra gas musikalsk end hvad de gør i teater versionen, så glæd dig RIGTIG meget.

Prøv eventuelt også at tjekke musical versionen af Jekyll and Hyde ud, har lyttet lidt til den her på det sidste og den er faktisk ret gennemført. Men har så også hørt at DVD versionen med David (lol) Hasselhof skulle være ret grinagtig. Dog skulle han være fed til at spille "EVIL".

Hvis du er til mere "goth" musical, så prøv også Tanz Der Vampir. Nummeret "Evigheit" eller hvorn det staves er det VILDESTE jeg har hørt af musical goth musak. Resten af musical musikken er ...... musical på den lidt mere "popede" og til tider kedelig måde.
Gravatar

#69 filmz-nicolai20 18 år siden

Det duer bare ikke med en musical hvor man caster skuespillere der ikke kan bære rollen sangmæssigt. Gerald butler Synger aldeles rædselfuldt.
Gravatar

#70 dyg 18 år siden

Men til gengæld synger Emma Rossum så godt, at du glemmer alt om Butler :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: