Formidable actionbrag på linie med “Predator” produceres sjældent nu til dags. John McTiernans succesrige thriller er barsk, afsindig underholdende og ikke bange for at slynge en masse bandeord efter publikum i tide og utide. Den bruger måske lige lovlig lang tid på at finde fodfæste, men filmens sidste time er rig på nervepirrende spændingsmomenter og uforglemmelige one-liners, som en veloplagt Arnold Schwarzenegger glædeligt leverer med et kækt smil på læben. BD-udgivelsens transfer er hæderligt, og lydsporet er overraskende godt. Men manglen på ekstramateriale synes at indikere, at filmen på et tidspunkt vil blive genudgivet i en forbedret udgave – på samme måde som den blev udgivet adskillige gange på dvd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-Kadann 16 år siden

#30 -

Helt enig, selvom jeg er mere til biografudgaven af 3'eren.

Perlman alene, er 1-2 stjerner værd i 4'eren. :D
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#32 El vez 16 år siden

Man skal heller ikke glemme de andre fede biskuespillere, Michael Wincott, Dominique Pinon, Brad Dourif og J.E. Freeman (Eddie Dane!), der alle gør det fremragende.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#33 filmz-DocDoom 16 år siden

#32: Jeg synes bestemt også, at 4'eren er rigtig god og velspillet .. altså lige indtil den ikke er god længere! :-) Og slutningen med
den fangne Brad Dourifs kedelige tale og den latterlige mutantbaby
skæmmer det samlede indtryk så meget, at jeg vil karakterisere filmen som middelmådig.

#29: Jeg har i hvert fald dvd med begge versioner af 3'eren (og tilsvarende med de øvrige tre også), og jeg har set begge versioner et par gange. Jeg synes nu ikke, at der er nævneværdig forskel. Umiddelbart kan jeg kun huske to forskelle:

1) Alien'ens fødsel i starten er forskellig. I den ene ser man i hvert fald den lille nyfødte løbe afsted (hvilket i øvrigt ser meget anderledes ud end den lille skøjteprinsesse, der fiser hen over middagsbordet i 1'eren).

2) Da Ripley
dør
kommer alien'en
ud af brystet på hende i den ene version (vistnok bioversionen, hvorefter hun krammer sit lille barn - cute)

Jeg finder de to versioner præcis lige jævne.

Den eneste film, der vinder noget i specialversionen er 2'eren, hvor man får et udmærket indblik i terraformernes liv.

#30: Jeg kan også lide film med et dirty set, men det er altså ikke nok i sig selv :-) Alien 3 er og bliver en ganske jævn (eller måske nærmere ujævn :-D) scifigyser, der for min skyld sagtens kunne være røget direct-to-video.

Alien 6/6
Aliens 5/6
Alien³ 2½/6
Alien Ressurrection 3½/6 (4½/6 uden
mutantbaby
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#34 El vez 16 år siden

Udover de ting du har nævnt, er det især karakteren Golic, der får mere screentime og virkelig tilføjer til filmens skumle stemning. Du kan se en detaljeret gennemgang af ændringerne her:
http://imdb.com/title/tt0103644/alternateversions

Det eneste der irriterer mig ved Alien³ er den ringe CGI der er brugt, hvilket sagtens kunne være klaret med "man in a suit" eller mekaniske effekter og sikkert med et bedre udfald.

Til gengæld skinner Finchers genialitet igennem f.eks i de få 'alien-cam' sekvenser, da man får et Alien POV skud da den render rundt i tunnellerne, op ad væggene og endda i loftet med hovedet nedad.

En anden meget lille men fantastisk detalje fra Elliot Goldenthal er 20th century fox fanfaren der slutter på den næstsidste node der bliver holdt og langsomt fader ud - super creepy - en flot effekt der er Jerry Goldsmith værdig!


Jeg er iøvrigt ganske enig mht. slutningen af 4'eren. Skandale.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#35 Michael Andersen 16 år siden

#34
"En anden meget lille men fantastisk detalje fra Elliot Goldenthal er 20th century fox fanfaren der slutter på den næstsidste node der bliver holdt og langsomt fader ud - super creepy - en flot effekt der er Jerry Goldsmith værdig!"

Enig, og fordi de fleste (selv de mest ikke-filmfans) næsten kan den fanfare i søvne, så er det ret fedt at den lige bliver twistet på sådan en WTF-måde. Det er som om man lige bliver advaret om, at det ikke er en helt almindelig film, man skal til at se.

En anden lille sjov detajle er også at denne Goldenthal-udgave ikke optræder på soundtracket til "Alien³", men på soundtracket til "Predator".
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#36 El vez 16 år siden

En anden lille sjov detajle er også at denne Goldenthal-udgave ikke optræder på soundtracket til "Alien³", men på soundtracket til "Predator".


Whoa.. det var strange :p
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#37 Michael Andersen 16 år siden

#36 Ja. det var også min første reaktion dengang det udkom, men i de her Alien vs. Predator tider giver det lidt mere mening ;)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: