Der synes at være en tendens til, at de film, som opnår kultstatus, sjældent er specielt gode. Ofte opnår de deres status pga. en uforglemmelig kiksethed, og efter denne anmelders mening er det netop, hvad der er sket for den originale “Predator” fra 1987. Det nyeste medlem af franchisen er derimod noget mere vellykket. Nuvel, det er ikke stor filmkunst, men som actionfilm er den rimeligt velfungerende, og man er fint underholdt hele vejen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 IK 13 år siden

#31

BN, en klassiker er jo ikke nødvendigvis et mesterværk, men kan sagtens være en film der siden dens release stadig bliver elsket og set af mange.

Eksempelvis er jeg ikke særlig begejstret for Casablanca og Sunset Boulevard, men de er alligevel store klassikere. Om en film har opnået en klassikerstatus mener jeg skal ses mere objektivt. Det kan man gøre vha. fx top-lister eller ratings på diverse sider, men det ikke ensbetydende med at det skal ændre ens subjektive mening. ;-)
Gravatar

#42 MMB 13 år siden

Jeg er enig med anmelderen omkring Predator, og jeg synes, det er en dårlig film. Det er muligt, at den var fantastisk, da den kom ud, men i dag er den ligegyldig. Handlingen er ikke specielt spændende, væsenet er nærmest komisk grim, skuespillet er elendigt og til tider tåkrummende. Der er vildt mange cheesy replikker, og så er jeg generelt bare ikke en Arnold fan. Det skal dog siges, at der er nogle gode actionscener undervejs, hvilket gør, at filmen kan få 3/10
Gravatar

#43 Fynboen 13 år siden

Jeg holder meget af at læse anmeldelser af film, men kun af anmeldere der lader sin personlige smag skinne tydeligt igennem, og ikke er bange for at træde nogen over tæerne, når den subjektive mening skal ud... for hvad kan jeg bruge en tøsedrenge-attitude til, som ikke tør sige noget, af frygt for at fonærme nogen? Ikke det mindste.

Når det er sagt, så er jeg nu ikke enig med anmelderen omkring Predator, hvilket næppe betyder andet end at vi har forskellig smag.
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#44 Batsy 13 år siden

42# Jeg vil sige bersker predetoren i predetors er komisk grim uden maske og predetoren fra den første er fantatisk badass og "smuk".
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#45 Slettet Bruger [4277290544] 13 år siden

# 23: Jeg er enig i, at indledningen bør være med til at skabe opmærksomhed om anmeldelsen, men når du starter med at træde så mange folk over tæerne ved at sætte tingene så meget på spidsen i forhold til den mest elskede film i serien, så får det den (utilsigtede, går jeg ud fra) virkning, at debatten kommer til at handle om den første film i serien og dig som person/anmelder.

Folk kommer så meget op af stolene, så de ikke forholder sig til den egentlige anmeldelse, som vel burde være diskussionens fokus...
Gravatar

#46 NightHawk 13 år siden

At DJBeau ikke bryder sig om den originale film og finder den for middelmådig, elendig osv., har jeg ikke noget problem med og det må være hans egen sag, hvis hans synes det. Og selvfølgelig skal han da ikke rose filmen på baggrund af hvad majoriteten end måtte mene, hvis han ikke selv er af samme mening. Det kniber dog desværre i dette tilfælde voldsomt med nogen saglig argumentation, og det er et kæmpe problem at ha' som anmelder, især når man vælger at lægge så kontant ud.

Desuden er det også stærkt kritisabelt, at han i sin intro prøver på at tvinge sin egen holdning ned i halsen på alle andre ved at skrive :

"Okay, kære læsere, lad os nu stå ved sandheden og kalde en spade for en spade: Den originale "Predator" var en stinkende elendig film...


Eller sagt på en anden måde. Smid nu jeres falske beundring for filmen i skraldespanden kære brugere, for inderst inde ved i jo godt at filmen er noget ligeyldigt og latterligt lort!

Hmm, nej. Det kan godt vær DjBeau gør det, men det er der så mange andre der slet ikke synes.

"Som kun legitimeredes gennem brugen af tidens største actionhelt, Arnold Schwarzenegger."


Og her kommer så problem nummer to i introen. For selv om DJBeau synes det er en dårlig film, ja så er det fanme da ikke skuespilspræstationerne, aka Schwartzeneggers tilsteværelse, som har gjort filmen til hvad den er i dag. Han spiller på præcis samme måde og med de samme begrænsede virkemidler som han altid har gjort, og ligeså gør resten af castet. De udfylder deres roller og gør hverken mere eller mindre, end hvad der kræves i en film som absolut ikke er et studie i dybe karakterportrætter, hvilket McTiernan heller ikke på nogen måde prøver at foregive sku' være tilfældet.

Skuespillet er blot en del af pakken, men er ikke alfa og omega for filmens succes og dens langtidsholdbarhed. Det filmen derimod skal roses for er McTiernans instruktion, hans evne til at opbygge supense og skabe hardcore action, samt desuden at kombinere de to ting flydende og med stor effektivitet. Derudover har både Alan Silvestris score og Stan Winstons effekter også sin store del af æren for underholdningsværdien, der samlet skaber en bragende god film. Ingen af disse ting nævner DjBeau, der i stedet har travlt med at kaste fokus på det mindst betydningsfulde, nemlig Scwarzeneggers præstation. En rolle der ligeså godt ku' ha' været udfyld af Sylvester Stallone eller Bruce Willis, uden filmen var blevet dårligere af det, hvis du spøger mig.

Jeg undrer mig også over hvorfor der skal bruges et helt afsnit på at svine 1'ern til, når DjBeaus opgave er at anmelde "Predators" og ikke "Predator".

I sin anmeldelse af "Predators", som han så af uransagelige årsager finder bedre, nævner han ikke et eneste sted, (og hvad jeg klart betragter som et kæmpe minus i forhold til "Predators samlede vurdering), at store dele af plottet/flere scener er nærmest direkte kopieret fra originalen. "Predators" lever i den grad højt på originalens ideer og set-up og fremstår af den krystalklare årsag dybt uoriginal, kedelig og uinspirende. Ja, som et sølle opkog af originalen, som DjBeau så sjovt nok finder dårligere.

For mit vedkommende er kritikken af "Predator", som det åbenbart var super vigtigt at få luftet sin harme overfor, både mangelfuld og unuanceret og falder da efterfølgende helt til jorden når han forsøger at få en billig kopivare til at fremstå som et bedre værk.

To big thumbs down herfra.

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#47 Gasivodo 13 år siden

SÅ skal vi nu ikke slappe lidt af - det er jo bare endnu en film;-D

..og nu jeg er i det; diplomatiske/voksne/modne humør: Kruse og Wimmie ER KÆRESTER!
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#48 filmz-ab 13 år siden

#22

Men du sletter, og kommer igen :-) Så drop "truslen", den er jo useriøs :-)

Anmelderen er helt ude i hampen. Predator er på ingen måde ringe. Og måden personen skriver indlægget på, er lige til at lukke op og skide i.. Det er min subjektive mening :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#49 filmz-Myrepip 13 år siden

#48 Der var nogle, som i mit fravær, ytrede sig negativt om 2001 og slig tale spredtes og pludselig var stedet nærmest et horehus med dans om guldkalven! Man tager ikke herrens navn forfængeligt!!! Så genopstandelsen ved du ... nødvendighed! Jeg var nødt til at komme tilbage for at dømme "levende og døde".
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"
Gravatar

#50 filmz-ab 13 år siden

Vi havde jo begravet dig. Men altså. Du er den levende døde :-) Du hjemsøger folk nu :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: