Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1171 chronaden 12 år siden

diametrale?
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#1172 Hr. Nielsen 12 år siden

#1170 Du har altid forstået at sætte tingene på spidsen:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#1173 jessup 12 år siden

The Insider (1150) skrev:
#1149, Lindelof har netop tweetet dette teaserbillede til 2'eren: http://www.toptenz.net/wp-content/uploads/2010/10/...

Et teaser billede mere:

http://img37.imageshack.us/img37/4092/135253771599...
This is just until June
Gravatar

#1174 HonoDelLoce 12 år siden

jessup (1173) skrev:
Et teaser billede mere:

http://img37.imageshack.us/img37/4092/135253771599...

Det er selvfølgelig nemt nok at sige nu, men jeg havde faktisk gættet motivet på det billede inden jeg tjekkede det :-D
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#1175 Richard Burton 12 år siden

Billede af vred folkehob efter premieren på Prometheus i Imperial.

http://www.paultastic.com/blogs/media/python.jpg
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#1176 Hr. Nielsen 12 år siden

#1175 Nu har jeg jo sagt det tidligere, men det er altså kun dig Lille Flemming, der yder at bruge Søren og Mette som preference (som er et selvmål i min bog;) for hvor kompliceret og genial Prometheus er, der kan komme sådan op og køre over så svag en film. Vi andre trækker blot lidt på skulderen og tænker, tja;-P
Gravatar

#1177 Richard Burton 12 år siden

#1176 "Vi andre" er et rigtigt fint begreb, men udover at være dækkende overfor den håndfuld filmz'ere, som er enig med dig heri, så kan jeg ikke rigtig bruge "vi andre" til noget for den sandhed :) Jeg er sikker på, at Rock Hudson mente "vi andre fatter ikke en skid af den film, fordi der ikke er noget at fatte", om 2001 i 1968 og den opfattelse gik det historisk ganske glimrende med :)

Jeg ... og andre ... trækker blot lidt på skuldrene og griner :)
Gravatar

#1178 Hr. Nielsen 12 år siden

Richard Burton (1177) skrev:
"Vi andre" er et rigtigt fint begreb
Og med vi andre, ved du godt hvad og hvem jeg mener, ordkløver;) Og Prometheus er nu engang ingen 2001 og bliver det aldrig.....Så jeg tror Rock Hudson ville have fundet glæde i Prometheus, som du også gør;-P Hvis man endelig skal sammenligne den med 2001, så må den kaldes Søren og Mette udgaven, muhahahahahah:-D
Gravatar

#1179 Richard Burton 12 år siden

#1178 Rock Hudson ville have forladt biografen endnu engang, formentlig i rullestol, men hans mishag ville have været det samme :) Han havde fattet hat af filmens kontekst, men jeg skal da ikke udelade, at han havde fundet noget at nyde i den rent underholdningsmæssige fløj af filmen, så han trods alt havde været fastholdt i sit sæde :)

Ingen film bliver en ny 2001. Og Alien og Blade Runner blev ligeledes undervurderet og kritiseret i deres samtid og sidenhen kanoniseret. Prometheus vil ligeledes ende med at være et langt stærkere kort hos kritikerne om føje år.
Gravatar

#1180 Hr. Nielsen 12 år siden

#1179 Hmmm måske, men jeg synes faktisk netop at Scott skærer sine intentioner og tematikken ud i pap sine steder. Blandt andet det flashback med begravelsen er da stinkende ringe og er da at servere filmens pointer tåkrummende pinligt.....Men men men det er måske bare mig (så nu gav jeg dig et straffe, så nu er det bare om du kan sparke den ind;)

Richard Burton (1179) skrev:
Og Alien og Blade Runner blev ligeledes undervurderet og kritiseret i deres samtid og sidenhen kanoniseret.
I know....

Richard Burton (1179) skrev:
Prometheus vil ligeledes ende med at være et langt stærkere kort hos kritikerne om føje år.
Og nej, den vil være en ligegyldig fodnote og gå i glemmebogen...Mærk mine ord:-D

Skriv ny kommentar: