Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#1231 Richard Burton 12 år siden
Ambiguitet har det med at blive opfattet som værende plothuller, men tvetydigheden er netop det, som løfter filmen, hvilket Kubrick forklarer godt, omkring hans egen 2001:
No, I didn't have to try for ambiguity; it was inevitable. And I think in a film like 2001, where each viewer brings his own emotions and perceptions to bear on the subject matter, a certain degree of ambiguity is valuable, because it allows the audience to "fill in" the visual experience themselves. In any case, once you're dealing on a nonverbal level, ambiguity is unavoidable. But it's the ambiguity of all art, of a fine piece of music or a painting -- you don't need written instructions by the composer or painter accompanying such works to "explain" them. "Explaining" them contributes nothing but a superficial "cultural" value which has no value except for critics and teachers who have to earn a living. Reactions to art are always different because they are always deeply personal.
En 2'er og 3'er vil utvivlsomt skulle gøre sig i forklaringer og når disse først foreligger, så falder en del af tvetydigheden i Prometheus til jorden, hvilket vil devaluere nøglesekvenser. På den anden side, kan de nye film blive fremragende i sig selv, så hvorfor ikke blot nyde, at man så har hygget sig med 1'eren :)
Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig, at man fortsatte med den røde tråd mestendels i den tematik, som Prometheus prioriterede højest og det var en fortsat fokusering på det evolutionsmæssige aspekt, tro a la religion kontra videnskab og ateisme, samt ikke mindst robotten Davids fortsatte søgen efter værdier og svar på menneskers handlinger, ikke mindst i kontekst af sin egen udvikling uden Weyland til at kontrollere ham. Den første androide med egen vilje.
Jeg så gerne en sluttelig afklaring omkring tro/ikke tro, som kunne disillusionere begge parter, troende og ikke troende, fremfor at skulle høre argumenter for at filmene var gode/ikke gode, fordi de stemte overens/ikke overens, med publikums forestillinger om "tingenes tilstand". Det ville være herligt, hvis Scott pissede alle af og gav os forestillingen om en fuldkommen sort og modløs verden og alle hadede filmen pga. det :)
Gys og spænding fint, men jeg håber på det absolut minimale med xenomorpher og monstre.
#1232 Hr. Nielsen 12 år siden
Eller dette:
Eller dette:
Udover at du kører konstant i samme rille, så er det dæleme at skide på de holdninger jeg givet udtryk for, som for det første slet ikke har rettet sig imod filmens tvetydighed (men filmens måde at bruge sine virkemidler på), men mange andre ting (som den dovne og ikke altid gennemtænkte historie eller påfund i selvsamme) og finder også det er en grov grov generalisering, som om at man absolut ikke kan fatte/lide/forstå/gider/er klog nok (vælg selv) til sådanne film, hvis man ikke deler din mening.
I utallige kommentarer har jeg redegjort for og forklaret hvor og hvad jeg ser som filmens mangler, uden på noget tidspunkt at påstå at de ting du ser i filmen, ikke har været intentionerne. Det har jeg endda gjort i respekt for dig og dermed for din skyld, fordi du har krævet det. Det ignorerer du så totalt, for at komme med en sådan generalisering. Påstå nu ikke, at den ikke er påtænkt mig også, men stå ved det som en mand i det mindste!
Fy for satan Flemming, jeg er skuffet......
#1233 Ispep 12 år siden
Du ser jo ikke den rigtige sammenhæng. Jeg har et par 100 links der vil lede dig i den rigtige retning :D
#1234 Ispep 12 år siden
Troede jeg var den eneste der kunne få dig til at gribe telefonen og ringe, for at skælde mig ud, når sms'er ikke rækker :D Men selv jeg tør ikke altid at tage den :D
#1235 Richard Burton 12 år siden
Måske skulle du liiiige klappe hesten en to tre gange inden du får hjerteflimmer og så måske spørge dig selv, om jeg i mit indlæg generaliserer så meget, at du behøver føle dig truffet? Der er måske en grund til, at jeg bruger ordet "ofte". Så vidt jeg ved, så har jeg debatteret med mange andre end dig om Prometheus og har dermed et utal af forskellige debatscenarier på hornhinden, som indeholder et spektrum af både den givende og konstruktive slags, uagtet af man er enig eller ej, men også den patetiske, hvor man skydes mærkelige motiver i skoene, for at kunne retfærdiggøre ens egen opfattelse af filmens elendighed.
Jeg vil overhovedet ikke påstå noget. Der er ikke et komma, som jeg føler grund til at rette i det indlæg, for hvad jeg skriver er fuldkommen i overenstemmelse med virkeligheden og jeg har på ingen måde generaliseret i mine udsagn, så det er jeg gerne mand for at stå ved.
At du føler dig ramt, må sgu stå for din egen regning.
#1236 Hr. Nielsen 12 år siden
Ja det kan jeg se. Bemærkede også at du ikke var stor nok til at tage imod den undskyldning du fik af en anden bruger tidligere, hvad jeg vitterligt ville have troet du ville have gjort og endda gik privat i forsvar for, at du ville gøre.
#1237 Richard Burton 12 år siden
Det er noget vrøvl! Din påstand står i diametral modsætning til hvad jeg skrev:
Jeg finder det bedst for alle, hvis vi netop opretholder den ignorering af hinanden, som vedkommende lagde op til. Ud fra vores personlige historie, ser jeg ingen grund til at fortsætte vores debatter. Det ender hver gang på samme vis og nu gør jeg os begge en tjeneste.
#1238 Ispep 12 år siden
Havde han det, døde jeg formentlig af chok :D Nuvel, jeg overlever nok.
#1239 Hr. Nielsen 12 år siden
#1240 Hr. Nielsen 12 år siden
Over and out!