Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#71 IK 12 år siden
Så man har sikret en ''fremtidig kvalitet'', når en Scott film bliver undervældende modtaget?
#72 Babo84 12 år siden
Det er squ letkøbt og sige, at Prometheus er en ny "blade runner" og den er bare misforstået. Måske er den bare ikke god nok. Og det er den squ heller ikke.
#73 MMB 12 år siden
Ja, A Good Year vil snart betragtes som en klassiker på linje med Roman Holiday!
#74 Richard Burton 12 år siden
Jeg giver blot udtryk for, hvad jeg mener og tror vil gentage sig. Nemlig den samme lunkne modtagelse af sci-fi film som 2001, Alien og Blade Runner fik og som sidenhen ændrede sig i folks bevidsthed. Jeg udtaler mig ikke om en Scott film, men om at ovenstående film også delte vandene ved første øjesyn og at film med stort opsatte sci-fi temaer omkring skabelse, sjældent afstedkommer den store koncensus masseorgasme ved første blik.
#72 Jeg mindes ikke at have sagt, at Prometheus var en ny Blade Runner. Jeg mener at jeg skrev, at de store sci-fi klassikere ofte har en hård undfangelse i deres samtid. Og det havde alle disse sci-fi film også. Jeg skal skam ikke fratage dig din dårlige oplevelse Babo. Det skal være enhver forundt at have en sådan. Og jeg skal skam nok argumentere for min egen holdning til Prometheus klasse som sci-fi film.
#75 Babo84 12 år siden
En klassiker uden lige..
#76 Hr. Nielsen 12 år siden
#77 Babo84 12 år siden
Var skam heller ikke det jeg mente. Med en ny "blade runner" mente jeg dens historie, som jeg havde i tankerne. Jovist blev den misforstået, men jeg har umiddelbart meget svært ved at tro det samme hænder for Prometheus. Altså at den vil blive bifaldet sidenhen. Du har ret i, at første øjekast ikke er "optimal", men jeg har svært ved at se det manuskript kan "vinde" så fandens meget, at den går fra middelmådig til mesterværk. Dertil er der for mange irritationsøjeblikke, for mange dårligt skrevede personer, og for meget gab'en over nogle spørgsmål, som reelt er lidt uinteressante og som jeg fandt skader mytologien.
#78 Babo84 12 år siden
Jeg vil måske godt tro, at den var svær at forstå... for mange. Men det er Prometheus altså ikke. Blade Runner var f.eks også lancheret som en slags action-sci-fi, men folk fik noget andet ud af den..
#79 danschier.dk 12 år siden
Har ikke stor erfaring med 3D, men hvilken dybde. Første gang jeg har haft fornemmelsen af at være i et rum, og kan læse at jeg ikke engang har set den med det bedste 3D system.
Historien er fantastisk. Masser af uhygge, masser af filosofi, vi skal have svar på alle spørgsmål, faktisk må man gerne tænke og spekulere. Tror den bliver endnu bedre ved at næste gensyn. Er helt enig med anmeldelsen. 5/6 - Scott viser hvor sci-fi-skabet. Gid Cameron og Lucas ville tage lidt ved lære...
#80 Therien 12 år siden
Prometheus er et af årets mest ventede film for mit vedkommende. Derfor er det også ekstra ærgeligt at den højst sandsynligt render med prisen for den der skuffede mig mest i 2012.. Med et crew på 16 "Who gives a fuck's" og Michael Fassbender, drager vi afsted til en fremmed planet i et fartøj der mere minder om en lystyacht end noget der er beregnet til forskning - den har en god gammeldags radar :-) Man opdager dog ikke svaghederne i starten, da filmen lægger fra land med lækker præsentation af David mens han vækker skibet efter en 2 år lang flyve tur. Mix det med lækre billeder fra universet - Scott's øje er ej at fornægte - og man har i den grad lagt en fantastisk stemningen.
Nåh, men efter at være ankommet til planeten går der ikke mange minutter til den første dybt uprofessionelle beslutning fører til dødsfald, og det ellers så fremragende oplæg bliver efterladt til fordel for et virvar af sporadiske hændelser, der aldrig helt får lov til at løbe sin naturlige bane. Det er næsten som om nogen dirigere dem til deres endeligt - sjovt nok.. Lad os da klappe det klamme hudfarvede slange-lignende væsen som viser en intelligent og nærmest skræmmende interesse for vores tilstedeværelse, specielt nu hvor den har slået sine hudflapper ud og viser tænder i truende maner.. Ak ve, og sådan fortsætter det.. Tegn på liv bliver afslået som en "glitch" og andre er slet ikke kommet for at finde liv, men vil kigge på sten og går i et uimponeret raseri tilbage til yachten.. Det hjælper heller ikke at Scott har valgt at fylde rumskibet med en endimensionel besætning man aldrig lærer at kende, man er stort set ligeglad med hvem der dør og hvornår - bare det ikke er Fassbender eller Rapace.. Helt skidt står det til da et "helteøjeblik" bliver saboteret i filmens slutning, da en af de 16 ud af det blå viser dybe.. Man efterlades alt for ofte med følelse af ikke helt at være på bølgelængde med begivenhederne.
Ekspeditionen er finansieret af Weyland og er dermed privat. Dettet giver Scott mulighed for at samle en broget flok af lejesvende, den ene mere karikeret end den anden. Vi har en crazy gut med tats der hyler som en ulv, en garvet neger kaptajn der ryger cigar og en rigtig nørd. Det er egentligt også fint nok, det virker bare hamrende useriøst når man tager missionens mål i betragtning.. For mennesket at opdage sin oprindelse må vel anses for at være blandt de største opdagelser vi som mennesker kan gøre. Mon ikke mennesket ville tage dette mere seriøst? Specielt i 2098 hvor man tilsyneladende kan tage ud til svaret på et 2 årigt sove cruise..
Som i de nye Star Wars film er denne fortid også langt mere avanceret end sin fremtid, alt er meget smartere og langt nemmere - hvis man levede for 100 år siden(?).. Når man nu har tænkt sig at lave en sci-fi, hvorfor lader man så ikke dette spille en rolle? Klodsede "sove bokse" som man besteg med livet som indsats, et klaustrofobisk rumskib, der mest af alt mindede om en oneway ticket.. Desværre bærer stort set al videnskaben i denne sci-fi mere præg af stil end af substans.. Dragterne er smarte, med lys og plastik der ikke har nogen funktioner, lommelygterne har nu 3 små lys i stedet for et stort og pistolerne lyder "sjovt".. Yachte... "Rumskibet" har store flotte korridorer og Chalize Theron har en overdådig suite - at rejse i rummet har aldrig været nemmere.. Det var med en fesen fornemmelse jeg forlod biografen.. Jeg lever nu i en verden hvor Ridley Scott har lavet en vattet R rated sci-fi, og han har taget et af det bedste pitches JEG længe har set med sig i faldet... ØV! Men 3D'en var virkelig lækker...
3/6