Michael Mann har tidligere vist en dybtfølt sans for de hårdtslående og langstrakte actionsekvenser, der kan give en film en ekstra dimension. I “Public Enemies” savnes sådanne scener, og i stedet virker opsætningen flere steder langtrukken, om end filmens nøglepersoner skam godt kan være deres respektive roller bekendt, og samtiden i filmens univers kaster lange historiske skygger på den gode måde. Bedst er dog de lyriske og tempofyldte passager, mens Michael Mann ikke har formået at bevare en fast forankring i selve historien, og filmen generelt godt kunne have været kortere og mere eksistentiel i sit udtryk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Crash 14 år siden

Helt igennem fantastisk historie og film, lever op til alle mine forventninger.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

Aner ikke hvad Mann har tænkt på, men Miami Vice er et rent mesterværk ifht. denne uinspirerede og helt igennem kedelige film. Totalt spild af tid! Den digitale billedkvalitet ligner TV og kameraet kan slet ikke håndtere kontrastrige sekvenser med hvide lyskilder. Årets helt store fiasko.

2/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 keitel 14 år siden

Rigtig fed film, ikke en ny Heat men tæt på.
5/6
Gravatar

#4 bjarke 14 år siden

Ja, jeg må også sige, at Mann skuffer her. Selvom der bestemt er tale om et habilt trekløver med Depp, Bale og Mann, er resultatet desværre ikke nær så hårdtslående, som man kunne håbe på. Jovist, Mann ruller nogle virkelig spektakulære actionscener ud, men der mangler desværre både mere dybde og udvikling i Depp og Bales karakterer til at dramaet for alvor sparker ind.

Og selvom et lignende katten-efter-musen-drama udspilles i Manns mesterlige Heat, så når Public Enemies langt fra samme dramatiske og intense højder. Problemet er, at Bale og Depps karakterer aldrig får den dybde, en sådan menneskejagt kræver for at blive andet end krudt og kugler. Bl.a. er romancen mellem Dillinger og Frechette (Marion Cotillard) aldrig rigtig troværdig. Den er - ligesom Dillinger og Purvis - for flygtigt og overfladisk beskrevet. Men hvor karaktertegningerne halter, så er filmens visuelle side langt mere vellykket. For bl.a. ved hjælp af håndholdt kamera skaber Mann nogle i særdeleshed medrivende og nærmest realistisk intense actionscener. Men filmen savner en psykologiske dybde og menneskelig forståelse, som kunne trække publikum helt ind i dramaet.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#5 wiseguy 14 år siden

Kedelig og forglemmelig. Karaktererne er paptynde og man får aldrig noget som helst forhold til nogen af dem. Eneste lyspunkt var Cotillard, men nu mest af alt fordi jeg synes hun er små lækker!

3/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#6 Highland Park 14 år siden

Cotillard spiller fantastisk, og jeg synes faktisk, at hendes lidenskabelige romance med Dillinger var det bedste i en ellers ikke særligt vellykket film;
den opstår pludseligt, lever i intense glimt og er overstået alt for hurtigt - nøjagtig ligesom talrige andre flygtige kærlighedsforhold rundt omkring i denne verden.

I øvrigt forventer Mann, at man sluger lidt af en kamel:
Dillinger der (uden hat) står lige foran næsen på et hav af FBI-agenter og ser dem arrestere Billie og føre hende bort - en fælt utroværdig scene.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7 Christian Voldborg 14 år siden

En helt igennem fantastisk film med solidt skuespil, god historie, smukke billedder og imponerende action. Michael Mann gør det igen med hjælp fra to af vor tids mest talentfulde karakterskuespiller i form af Johnny Depp og Christian Bale.

Intet mindre end en klassefilm!
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#8 El vez 14 år siden

Mann's hang til hjemmevideo kammede helt over her. Indholdet er som saadan ogsaa ganske uinteressant.

2/6
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#9 gi-jones 14 år siden

En af sidste års største skuffelser. Jeg havde set frem til den længe, og prøvede ihærdigt og tålmodigt at se de gode sider da jeg så den i biografen, men ak. Den er og bliver en skuffelse. Og ja, kameraføringen og lyssætningen er helt hen i vejret. Jeg ved ikke helt hvad den fotograf har tænkt på, men det har næppe været filmen.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#10 smalieux 14 år siden

Er enig med anmelderen i at personerne mangler noget dybde, og at mange scenarierne er for langtrukne. Dog synes jeg også at den kunne være mere uddybende på visse områder. Fx ville jeg gerne se lidt mere til røverierne og planlægningen af dem. Desuden virkede de håndholdte kamera-føring ikke altid helt for mig. Alligevel synes jeg nu, at det var en udmærket film. Godt skuespil, god historie og nogle lækre gun-fights, og derfor synes jeg mindst den skal have 4 stjerner.

Skriv ny kommentar: