Glimrende er også Michael Shannon som naboens psykisk syge søn, hvis vanvid hovedsagligt synes at bestå i, at han sætter ord på de tanker, som alle andre undertrykker. Vi fornemmer et spirende opgør med den småborgerlige tilværelse, men dette er 50’ernes indelukkede USA, og muligheden for at begå oprør er knap nok tilstede i personernes bevidsthed. Her tilpasser man sig eller går under.

Takket være en særdeles kompetent instruktion af Mendes, betagende fotografering af Roger Deakins, et neddæmpet, men effektivt score af Thomas Newman samt ikke mindst nogle fremragende skuespilpræstationer bliver “Revolutionary Road” til en hård, sønderrivende, men også formidabel oplevelse. Hvis man havde håbet på et nyt superromantisk parløb mellem Winslet og DiCaprio, vil filmen utvivlsomt føles som et slag i ansigtet, men selvom det ikke ligefrem er sød musik, der spilles, så ringer tonerne med en rystende kraft. Hvis det her var, hvordan tingene til syvende og sidst ville være endt for “Titanic”s Jack og Rose, var det måske meget godt det samme, at skibet gik ned i første omgang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 jessup 15 år siden

Jeg vil også gerne rose filmen for kvaliteten i de mange skænderier - de går virklig efter struben ikke det mindste tegn på noget opbyggeligt.


Især idet skænderi hvor han truer med psykiater - hvor resultatet nemt kan være at hun ikke må se børnene
This is just until June
Gravatar

#12 Wangsgaard 15 år siden

Rigtig god film, og ja synes også det er underligt den ikke har fået flere Oscarnomineringer.
Den er rigtig flot filmet, stemningen og musikken passer utroligt godt sammen.
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#13 sluppermand 15 år siden

Glæder mig til at se den. Mendes er ikke ligefrem min yndlingsinstruktør, men der er noget over Revolutionary Road, der trækker i mig... Might be Kate Winslet :)
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#14 wimmie 15 år siden

Fantastisk film - gik lige i solar plexus af mig... den film fortjener sgu nogle flere nomineringer.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#15 Takfornu 15 år siden

# 14 Helt enig ... Glæder mig allerede til at se den igen :) - Sad dog flere steder og tænkte på Mad Men ... kendere af begge vil vide hvorfor ;) ... men den serie gav jeg jo også 5/6 :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#16 colette 14 år siden

Virkelig velspillet film. Slutningen er dog lidt skuffende, synes jeg.
Gravatar

#17 Nicki52 14 år siden

Jeg tænkte kun på hvordan filmen kunne være blevet værre, for handlingen var til at græde over. Altså det mest latterlige skænderi der var om de elskede hinanden. Men ham den autistiske mand var sjov, han var nærmest klog. Han var underholdende, men Leonardo overreagere lidt. Den kunne være god hvis den var lidt realistisk.

Alt i alt, jeg hadede handlingen, jeg elskede alt andet.
Slutningen kan godt lide for det er som en straf.


wimmie (14) skrev:
Fantastisk film - gik lige i solar plexus af mig... den film fortjener sgu nogle flere nomineringer.

Den fik tre Oscars og det er nok plus seks vindende priser. Og den fik 20 diverse nomineringer.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#18 aero 14 år siden

Nicki52 (17) skrev:
Jeg tænkte kun på hvordan filmen kunne være blevet værre, for handlingen var til at græde over. Altså det mest latterlige skænderi der var om de elskede hinanden.


Okay rent gæt - du har aldrig haft et dybt forhold? Og med dybt forhold mener jeg langvarrigt kæresteforhold (dvs mere end ½ - 1 år) hvor man virkelig elsker hinanden, men er kommet over 'hvedebrødsdagene', hvor forelskelsen er forsvundet og nu er der 'kun' kærligheden tilbage i en normal rutinepræget hverdag. Det er nestemt ikke en kritik, jeg synes netop bare filmen var usædvanligt realistisk fordi den netop viser
et langt forhold i forfald hvor de trivielle skænderier bliver værre og værre, og hvor der bare ikke længere er anden løsning end at ende forholdet fordi de begge vil hver deres, og fordi de i måske i virkeligheden ikke elsker hinanden længere da de er vokset fra hinanden. At den så ender langt mere tragisk end blot en skilsmisse, det er en anden diskussion
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#19 wimmie 14 år siden

#18

Helt enig. Der er ingen tvivl om at filmen appellerer mest til de mere "voksne" - altså ment på den måde at folk med en vis erfaring inden for forhold bedre forstår skænderierne og ved at filmen har langt mere handling og er langt mere realistisk end #17 mener.
Jeg synes især at skænderierne og hovedpersonernes reaktioner var meget reelle og derfor ramte filmen mege dybt.

Det er et eksempel på et forhold som alle frygter - det forhold hvor man bliver sammen i håb om noget bedre, men hvor man i virkeligheden bare synker længere ned.

I øvrigt var Michael Shannon i autistisk i filmen. Han var sær og intelligent - en blanding man ikke forstod dengang og derfor behandlede med psykiatri og elektroshock.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#20 colette 14 år siden

Som Scarlett Johansson siger det i Vicky Christina Barcelona: "Kun uopfyldt kærlighed kan være romantisk"

Skriv ny kommentar: