Glimrende er også Michael Shannon som naboens psykisk syge søn, hvis vanvid hovedsagligt synes at bestå i, at han sætter ord på de tanker, som alle andre undertrykker. Vi fornemmer et spirende opgør med den småborgerlige tilværelse, men dette er 50’ernes indelukkede USA, og muligheden for at begå oprør er knap nok tilstede i personernes bevidsthed. Her tilpasser man sig eller går under.

Takket være en særdeles kompetent instruktion af Mendes, betagende fotografering af Roger Deakins, et neddæmpet, men effektivt score af Thomas Newman samt ikke mindst nogle fremragende skuespilpræstationer bliver “Revolutionary Road” til en hård, sønderrivende, men også formidabel oplevelse. Hvis man havde håbet på et nyt superromantisk parløb mellem Winslet og DiCaprio, vil filmen utvivlsomt føles som et slag i ansigtet, men selvom det ikke ligefrem er sød musik, der spilles, så ringer tonerne med en rystende kraft. Hvis det her var, hvordan tingene til syvende og sidst ville være endt for “Titanic”s Jack og Rose, var det måske meget godt det samme, at skibet gik ned i første omgang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 pulse83 15 år siden

Fremragende film, og groft overset mht. Oscarnomineringer. DiCaprio fortjener i den grad en nominering for sin præstation. Han viser endnu engang at han er en sublim skuespiller, og ikke bare et kønt ansigt. Ligeledes skulle Winslet have været nomineret for denne, istedetfor The Reader. Fantastisk film. 5½/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#2 evermind 15 år siden

Filmen har ikke alene hovedrolleindehaverne til fælles med Titanic; filmenes respektive rollelister deler også selveste Kathy Bates. Noget af et signal at sende i disse prequel-/sequel-/remake-tider ... :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#3 Michael Andersen 15 år siden

#2 Heldigvis er Billy Zane ikke med her ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 BN 15 år siden

Hvad med Kong Theoden? Er HAN med den her gang? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 MTK 15 år siden

Jeg kan ikke vente, elsker alt hvad Mendes rører ved. Især den noget undervurderede nyklassiker 'Jarhead'.
Gravatar

#6 chandler75 15 år siden

# 5 Nyklassiker ligefrem? ;)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#7 MTK 15 år siden

#6

Jeps, det er vores tids store krigsfilm efter min mening. Mange mener at den egentlig bare er et ripoff af 'Full Metal Jacket', men jeg føler der er en god pointe i at træningsforløbet på mange måder minder om det i 'Full Metal Jacket', men at selve klimakset fuldstændig udebliver i anden del.

Med mindre det var selve ordet 'nyklassiker' du havde et problem med? :)
Gravatar

#8 lagoni 15 år siden

Fantastisk film. Jeg havde ikke de store forventninger, men det hele overraskede positivt. Grundhistorien er sikkert fortalt mange gange, men udførelsen og intensiteten gjorde meget. DiCaprio ahr aldrig været min favorit, men at han ikke er Oscar-nomineret for den præstation undrer mig, han kunne godt ha' fået fx Brad Pitts nominering.

Generelt et rigtig interessant blik på 'forstadsidyllen'
Jeg skiftede lidt mellem at holde med Frank og med April. Han har jo hele tiden sagt han ikke ved hvad han vil og det lader til han finder det undervejs; familie, job, børn. At hun vil have noget helt andet, er så det tragiske. Hvem er så den 'syge' (der så defineres ved ikke at kunne sætte sig i andres sted): ham eller hende? I det store hele holder jeg på han, men problemet er at de to nok aldrig skulle være fundet sammen. Tror jeg... Generelt en film åben for mere fortolkning end jeg havde troet.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#9 Wangsgaard 15 år siden

Glæder mig til at se den! Har lige vundet billetter, tak filmz :P
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#10 jessup 15 år siden

En god film selvom den "tossede" der siger alt det rigtige er meget gengs i det amerikanske familiedrama - det sorte får,tossen den utilpassede, selvmordsramte er symptomet på at der er noget galt. Der er bestemt humor i filmen men ikke et komediedrama som American beauty. - det er måske den bedste produktion som Di Caprio har været med i.

4½/6
This is just until June

Skriv ny kommentar: