Glimrende er også Michael Shannon som naboens psykisk syge søn, hvis vanvid hovedsagligt synes at bestå i, at han sætter ord på de tanker, som alle andre undertrykker. Vi fornemmer et spirende opgør med den småborgerlige tilværelse, men dette er 50’ernes indelukkede USA, og muligheden for at begå oprør er knap nok tilstede i personernes bevidsthed. Her tilpasser man sig eller går under.

Takket være en særdeles kompetent instruktion af Mendes, betagende fotografering af Roger Deakins, et neddæmpet, men effektivt score af Thomas Newman samt ikke mindst nogle fremragende skuespilpræstationer bliver “Revolutionary Road” til en hård, sønderrivende, men også formidabel oplevelse. Hvis man havde håbet på et nyt superromantisk parløb mellem Winslet og DiCaprio, vil filmen utvivlsomt føles som et slag i ansigtet, men selvom det ikke ligefrem er sød musik, der spilles, så ringer tonerne med en rystende kraft. Hvis det her var, hvordan tingene til syvende og sidst ville være endt for “Titanic”s Jack og Rose, var det måske meget godt det samme, at skibet gik ned i første omgang.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Nicki52 14 år siden

aero (18) skrev:
Okay rent gæt - du har aldrig haft et dybt forhold? Og med dybt forhold mener jeg langvarrigt kæresteforhold (dvs mere end ½ - 1 år) hvor man virkelig elsker hinanden, men er kommet over 'hvedebrødsdagene', hvor forelskelsen er forsvundet og nu er der 'kun' kærligheden tilbage i en normal rutinepræget hverdag. Det er nestemt ikke en kritik, jeg synes netop bare filmen var usædvanligt realistisk fordi den netop viser
et langt forhold i forfald hvor de trivielle skænderier bliver værre og værre, og hvor der bare ikke længere er anden løsning end at ende forholdet fordi de begge vil hver deres, og fordi de i måske i virkeligheden ikke elsker hinanden længere da de er vokset fra hinanden. At den så ender langt mere tragisk end blot en skilsmisse, det er en anden diskussion


Gudskelov ikke, jeg vil hellere dø. Af personlige årsager.

Min fætter og hans forlovede, min mor, min storebrors kærste kan ikke lide filmen.

wimmie (19) skrev:
#18

Helt enig. Der er ingen tvivl om at filmen appellerer mest til de mere "voksne" - altså ment på den måde at folk med en vis erfaring inden for forhold bedre forstår skænderierne og ved at filmen har langt mere handling og er langt mere realistisk end #17 mener.
Jeg synes især at skænderierne og hovedpersonernes reaktioner var meget reelle og derfor ramte filmen mege dybt.

Med realistisk mente jeg at filmen var for hurtig.
De er lykkelige, Leonardo boller udenom, så bliver de ulykkelige og bliver så gode venner ved at bolle, så bliver de fanatiske og så kommer én og lukker for det fanatiske og så boller de med naboerne, og de begge to har så skidt så de kommer til at skændes over graviditeten, så finder Kate ud af at hun ikke elsker ham og løber ud i en skov, næste dag har Kate besluttet de gode venner og tager en hjemme-abort og dør.
Det er det jeg mener.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#22 Yoda 14 år siden

#21

Nicki52 (21) skrev:
Min fætter og hans forlovede, min mor, min storebrors kærste kan ikke lide filmen.


Godt at vide!

Min halvfætters kones fraskilte mands søns datters mormor bryder sig heller ikke om den.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#23 aero 14 år siden

wimmie (19) skrev:
Det er et eksempel på et forhold som alle frygter - det forhold hvor man bliver sammen i håb om noget bedre, men hvor man i virkeligheden bare synker længere ned.


Jamen jeg kan slet ikke være mere enig :) Og det er så fantastisk den netop formår at vise det på en - i mine øjne - realistisk måde
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#24 Yoda 14 år siden

#18 - #19

Helt enig!

Og i øvrigt en rigtig, rigtig fin anmeldelse (igen), Benway :-)

Jeg har selv skrevet lidt om denne utroligt intense film her:
http://fiktionogkultur.dk/Revolutionary-Road.html
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#25 database 14 år siden

Jeg må også tilslutte mig gruppen, der var begejstrede over filmen. Jeg elskede den for dens meget realistiske skildring af et parforhold og parforholdets forfald. Sam Mendes er virkelig i sit element her, og DiCaprio og Winslet spiller begge fantastisk. Jeg undrer mig stadigvæk over DiCaprios manglende nominering. Han blev virkelig snydt i år. Det samme kan også siges om Mendes.
Gravatar

#26 wimmie 14 år siden

Nicki52> Jep, det er tydeligt at du ikke har forstået filmen. Kom med en ny anmeldelse om 10 år når du har fået noget mere livserfaring (dette er ikke nedladende ment).
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#27 Nicki52 14 år siden

wimmie (26) skrev:
Nicki52> Jep, det er tydeligt at du ikke har forstået filmen. Kom med en ny anmeldelse om 10 år når du har fået noget mere livserfaring (dette er ikke nedladende ment).

wimmie, der har jeg samme mening for jeg får ikke mere livserfaring. Jeg ser al for meget drama end jeg burde.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#28 filmz-Bruce 14 år siden

...var det måske meget godt det samme, at skibet gik ned i første omgang

Hrmmmppf! En spoiler havde været på sin plads!

Men superfed film!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#29 aero 14 år siden

# 27 - så hvad du siger er, at du som 16 årig har ligeså meget livserfaring som - for argumentets skyld - en 30-40 årig? Eller at du som 16 årig i hvert fald har mindst lige så meget livserfaring som en 26 årig? Og at du har fået denne vitale livserfaring udfra det drama du SER? Eller du mener måske, du aldrig får mere livserfaring end en 16 årig?
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#30 Nicki52 14 år siden

aero (29) skrev:
# 27 - så hvad du siger er, at du som 16 årig har ligeså meget livserfaring som - for argumentets skyld - en 30-40 årig? Eller at du som 16 årig i hvert fald har mindst lige så meget livserfaring som en 26 årig? Og at du har fået denne vitale livserfaring udfra det drama du SER? Eller du mener måske, du aldrig får mere livserfaring end en 16 årig?

Nej, jeg siger at jeg ved mere, end en almindelig dreng burde. Ikke jeg har så meget som en 30-40 årig, eller 26 årig. Men jeg tvivler jeg nogensinde vil syntes den film er god. Det er nok også derfor den vandt tre små priser.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: