Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-vassago 20 år siden

Det er vel lidt en nødvendighed, for at afslutte alle de sideløbende historier - hellere det end en typisk amerikansk 'kontrolrum'-scene, hvor alle bare er samlet et sted (typisk på et kontrolrum-lignende sted) og jubler som gale, mens heltene halter ud af flammerne og et amerikansk flag daler ned bag dem.

Det er måske lidt overdrevet, men i TTT var der jo masser af parallelle historier, og de skal vel afsluttes/afvikles på en eller anden måde. Jeg vil helst foretrække en langsom afslutning, fremfor et mega klimaks til sidst.

Det er selvfølgelig svært at snakke om når jeg ikke har set filmen endnu :(
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#12 filmz-Ghidora 20 år siden

KAN IKKE VENTE TIL ONSDAG :PPPPP
(>^^)>
Gravatar

#13 filmz-Peter Bjerre Rosa 20 år siden

Fremragende anmeldelse af en fremragende film.

Vassago har helt ret i, at slutningen næppe kunne være anderledes. En udtoning på 20 minutter er strengt taget i orden, når den samlede film er mere end 10 timer lang. Og sansebombardementet de første tre timer har været så intenst, at det kun er sundt med en rolig afslutning.
--
Mvh. Peter
Gravatar

#14 filmz-Dennis 20 år siden

"Sammenlignet med bøgerne bliver de psykologiske elementer trukket skarpere op, og jeg må indrømme at jeg ved flere lejligheder faktisk foretrækker Jacksons kontante drama frem for Tolkiens lidt utraditionelle spændingsopbygning"

Jeg ved det er som at stikke en pind i et hvepsebo, men jeg mener du har ganske ret. Tolkiens bog er fremragende til at beskrive og uddybe i detaljer om dette fjerne univers. Ikke underligt at mange rolle-spil er bygget på hans univers og mange mener at bøgerne er Algoritmer for alverdens ting.

Så til det centrale. Jeg har læst bøgerne et par gange og udover man opdager flere små ting i det beskrevne univers, så er og bliver selve historie fortællingen lidt kedelig. Jeg syntes klart at P. Jackson skal have cadeau for at gøre fortællingen meget mere spændende end Tolkien formåede. Jvf. det citat jeg hentede fra Hasselguf.

Spørgsmålet er bare om Tolkien har haft noget formål med at gøre hans eventyr til en spændende historie, eller han bevidst har forsøgt at kreere et univers hvor grænserne er trukket hårdt op imellem de gode og onde og ikke er så nuancerede som verden var på hans tid.
"Say hello to my little friend"
Gravatar

#15 filmz-Me!! 20 år siden

Jeg er klart til bøgerne frem for filmen... selvom den da er kanon godt lavet!!
Men jeg syntes nu at bøgerne er bedre skrevet og man for meget mere ud af historien ved at læse bøgerne!!

Jeg kan da godt se idéen med slutningen, men der er lige lidt i overkanten efter min menning, når der pludselig bliver sort skærm i 7 sek. inden den næste afslutning kommer, jeg tror godt at man kunne have lavet en mere glidene overgang mellem de forskellige afslutninger!!

Og jeg vil lidt tilføje at jeg ikke er den eneste der er lidt utilfreds med ROTK, har snakket med et par stykker der så den til gallaen, som ikke var yderst tilfredse med resultatet!!
Gravatar

#16 filmz-death by monkeys 20 år siden

Jeg vil lige tilføje at Tolkiens bøger er meget gamle, og personligt synes jeg at de holder for vildt i dag. Jeg synes at filmene er fantastiske men det er forkert at sammenligne dem eller foretrække det ene frem for det andet.

Bøgerne er efter min mening blevet stærkere ved at være blevet filmatiseret, men filmene ville ikke være nær så fede hvis det ikke var for alt det der ligger bag dem, nemlig bøgerne.

#17 20 år siden

Så er alle dagbladenes anmeldelser udkommet:

BT: 6/6
EB: 6/6
Berlingske: 6/6
JP: 6/6
Politiken: 5/6
Gravatar

#18 Spanner 20 år siden

Spanner: 6/6

Fabelagtig afslutning. Jeg kan dårligt vente på extended edition for at se hvilke godter PJ har måttet sakse for at gøre filmen biografvenlig.

Jeg er helt trist til mode over, at der ikke er flere af de film at se frem til. Trøsten ligger så i, at verden er blevet det rigere og at folk har fået øjnene op for Peter Jacksons egenskaber.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#19 Slettet Bruger [4021064551] 20 år siden

Jeg er nødt til at sige: På trods at de kritikpunkter jeg har til filmen er dette den bedste film jeg nogensinde har set.
Gravatar

#20 Kram 20 år siden

#18, Spanner. Jeg kunne ikke være mere enig, på en eller anden måde ville man jo gerne have at det eventyr bare blev ved, og vi hvert år fik endnu et kapitel i tolkiens historie om middle earth folket.

Det bliver jo næsten svært at gå i biografen og nyde en anden film, for i baghovedet vil LotR:RotK altid ligge og ulme. Suk. :)

Håber virkelig PJ får lov at lave Hobbitten, det ville være en god trøst.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?

Skriv ny kommentar: