Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.
Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.
Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.
#1 El vez 20 år siden
#2 filmz-Alex De Large 20 år siden
#3 Michael Andersen 20 år siden
#4 El vez 20 år siden
#5 filmz--Zion- 20 år siden
jeg glæder mig enormt meget til at se den igen, og igen, og igen..
#6 Kalle Ferm 20 år siden
Jakob
#7 filmz-Nosferatu 20 år siden
#8 Kram 20 år siden
6 ringe ud af 6? Nej .... 100 ringe ud af 6 :))))
If winning isn't everything, why do they keep score?
#9 filmz-sigMa 20 år siden
www.hpsolutions.dk
#10 filmz-Me!! 20 år siden
bortset fra at de afsluttede den 8 gange, før den endelige slutning kom!!!
Jeg har aldrig grædt så mege i en biograf!!!