Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 El vez 20 år siden

Jeg tør ikke læse anmeldelsen, glæder mig blot over at den har fået 6/6 :D
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#2 filmz-Alex De Large 20 år siden

Heh, det er cool med ringene som karakter :)
Gravatar

#3 Michael Andersen 20 år siden

Det er dem de brugte i filmen!
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#4 El vez 20 år siden

Bwahaha!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#5 filmz--Zion- 20 år siden

jeg kan ikke sige andet end at anmeldelsen her er super velskrevet, og jeg kan ikke være mere enig i alt hvad der bliver sagt..
jeg glæder mig enormt meget til at se den igen, og igen, og igen..
Gravatar

#6 Kalle Ferm 20 år siden

Jakob Stegelman har lige sagt i Troldspejlet at slutningen blive for "sukkersød" tror jeg han sagde, og den derfor ikke er så god som de andre. Trods al repsekt for manden har jeg engang imellem svært ved at tage hans anmeldelser alvorligt.

Jakob
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#7 filmz-Nosferatu 20 år siden

Flot anmeldelse. Hvis ikke jeg glædede mig inden, så gør jeg fandme nu!
Gravatar

#8 Kram 20 år siden

Det er den fedeste film EVER, skal se den mindst 5 gange mere i December!

6 ringe ud af 6? Nej .... 100 ringe ud af 6 :))))
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#9 filmz-sigMa 20 år siden

hehe... skal lige se filmen først før at jeg kan bedømme den, men alt andet end en topkarakter ville sq være en skuffelse! :D
__________________
www.hpsolutions.dk
Gravatar

#10 filmz-Me!! 20 år siden

Jeg ville dog kun have givet den 5 tror jeg... var lidt skuffet over den, men ja, den er rigtig godt lavet og sådan!!!
bortset fra at de afsluttede den 8 gange, før den endelige slutning kom!!!
Jeg har aldrig grædt så mege i en biograf!!!

Skriv ny kommentar: