Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 filmz-Mifan 20 år siden

#40 På ingen måde! De skal sq bare have det at vide skal de! Jeg hørte om lidt af det samme andetsteds, om børn i 7-10 års alderen som plager om at få lov at se den, og forældre der tager dem med ind og se dem med det resultat, at de skal have læst teksterne op... DAMN! Jeg ville blive idiot!
~ Mifan
Gravatar

#42 filmz-Retep 20 år siden

rigtig fed film imo, ville give den 5/6, værste var jeg syntes den var 20 minutter for lang til sidst.

min favoritscene var der med de der king-size elefanter, nogen der ved hvad de hedder og hvor man kan læse om dem? (nej gider ikke læse hele lotr)
Gravatar

#43 Spanner 20 år siden

De hedder Oliphants eller Olifanter. De bliver nævnt og set i The Two Towers og så igen I RotK
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#44 filmz-Daniel_Logan 20 år siden

Oliphaunts
----------
I am like a wild horse, and you can't tame me..
Gravatar

#45 filmz-vassago 20 år siden

Et godt sted at læse om tolkien stuff er:

The Encyclopedia of Arda.

Der står blandt andet noget om 'Oliphaunts' her.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#46 filmz-pvc 20 år siden

synes bare det er lidt for naivt og barnligt :(

og engentlig nogle lidt ligeyldige hovedpersoner eneste der virkde lidt interresant var scenerne med kongen der sidder og æder mens han sender sin hær anført af sin sidste søn i døden.




så den kan få 3/4 ud af 5 bogarthatte
Gravatar

#47 coolflash 20 år siden

#41 -

U said it dude. Ære være bio-codex nr. 1:

"Thy shall not talk..." (!!!)
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#48 Spanner 20 år siden

Bio-codex nr 2:

"Bio-codex nr.1 skulle naturligvis have været "Thou shalt not talk...""
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#49 Kalle Ferm 20 år siden

Bio-codex nr. 3: Lad være med at købe bolcher og chips...
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#50 filmz-CZi 20 år siden

Var der andre end mig der bemærkede at det var gået vel stærkt med tekstningen? Synes der var en del fejl og "fortolkninger" som burde være overladt til puplikum

CZi

Skriv ny kommentar: