Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-maria 20 år siden

ha ha jeg skal ind og se ringenes herre på lørdag
jeg hedder maria jeppesen er 14 år spiller basket ball og ror kajak
Gravatar

#32 filmz-Wacker 20 år siden

fed qoute der
...
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#33 filmz-klaro 20 år siden

Jeg kan kun give Anders ret. Der er dog en ting der er trist i denne sammenhæng. Dumme Tolkien kunne godt have lavet historien i 4 - 5 "afsnit" :-). Gud hvor jeg håber at NewLine Cinema Production og Peter Jackson får lov til at lave Hubbiten.
Eller som jeg siger når folk spørger om filmen, på en skala fra 1 - 6, får den 8.
Klavs Rommedahl.
Nørd af guds nåde.
Gravatar

#34 filmz-klaro 20 år siden

Øv jeg så desværre først bagefter at andre har samme holdning som jeg. Beklager hvis nogen tror at det er kopiering :-). Men sådan har jeg det nu med de film.

Og kom lige til at tænke på (uanset hvad folk måtte synes om dem). Mange så frem til Matrix 3, historie slut-prut-finale. Om ikke alle så næsten, så frem til LOTR 3, historie SPF. Men nu kan man så trøste sig en smule med "måske en Hubbiten" og Star Wars 3, 2005. Men så er den SPF. Hjælp men hvor skal alt være så perfekt og så bare stoppe ? *HULK*, det er tarveligt.
Klavs Rommedahl.
Nørd af guds nåde.
Gravatar

#35 filmz-Avenger- 20 år siden

#6

Ja jakob stegelmann siger så meget :). Efter jeg har set filmen (vil jeg uden at afsløre noget for dem der ikke har fået den set endnu "DOH!") ikke røbe for meget, men vil kun mene at det er det sidste kvarter, man sidder med den der underlige fornemmelse af at det hele bare er væk. Enddog synes jeg det er en perfekt udtoning af filmen, og synes derfor at Jakob stegelmann i dette tilfælde tager grueligt fejl.
Gravatar

#36 filmz-Ghidora 20 år siden

det er sikkert ikke jakob stegelmann's egen mening! den mand har aldrig rørt et computerspil! :) så hvem ved med filmene...
(>^^)>
Gravatar

#37 filmz-Mifan 20 år siden

Nogle mener slutningen er for lang og sukekrsød... er jeg den eneste der synes slutningen godt måtte have været længere og håber den bliver det i EE?
I forhold til boget synes jeg slutningen bliver utroligt hurtigt overstået i forhold til, hvor meget der skal fortælles... ligeledes paths of the dead synes jeg er alt for hurtigt overstået, og man når ikke at få fornemmelse af, at det her altså ikke er et rart sted... men ud over det synes jeg det er en KONGE-film! 6/6
~ Mifan
Gravatar

#38 filmz-nemesis 20 år siden

Jeg syntes ikke, at slutningen var for lang. Man skal jo tænke på, at de skal have sluttet filmen af på en ordenlig måde, hvis de "bare" havde stoppet den ville det jo være et antiklimax.
Gravatar

#39 El vez 20 år siden

Nej slutningen er lige tilpas. Jeg kan se det kunne have været et problem hvis de havde smidt scouring of the shire ind - det havde ikke fungeret filmisk.

Udover det kan jeg kun sige filmen vinder ved 2. gennemsyn - den er bare rigtig god!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#40 coolflash 20 år siden

Ach, må også få slæbt min røv ud af stolen så jeg kan komme i biffen igen.

Næste gang håber jeg på at jeg kommer til at sidde et sted, hvor en mor og hendes datter (vel omkring 12 år gammel) ikke hele tiden skulle sidde og kommenterer filmen. Den lille pige kom med spørgsmål (vel og mærke i relativt højt (!) toneleje); eks. "er han død nu?" el. "hvad skal de nu!?" og moderen svarede selvf. i samme øredøvende db-niveau...

I pausen vendte jeg mig om (vidste ik at det var mor+datter på det tidspunkt - troede bare at det var et par forvirrede teenage-piger, der skulle ind og se den "fordi Orlando Bloom er ååh så lækker") og spurgte ligeså høfligt om de gad at stoppe snakken. Det gjorde de så. Men en lidt akavet situation... :P
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."

Skriv ny kommentar: