Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-SparreZ 20 år siden

Den får topkarakter herfra, om det så er en 6 stjernes skala eller en 100 stjerners..

Jeg har læst bøgerne og elsker dem, men synes også det er forkert, som mange gør, at sammenligne bøger og film så meget..

Jeg ser bøger og film som "fuldstændigt" seperate ting..men jeg bruger det at jeg har læst bøgerne til at komme dybere ned filmen så at sige. Os der har læst bøgerne lægger uden tvivl mærke til flere ting, "historiemæssigt", end dem der kun kender til filmene..

Kan slet ikke få tankerne væk fra filmen efter inat..hold kæft en omgang filmkunst der vil noget..uha for en slutning, kunne ikke have ønsket mig den bedre..eller måske..men det vil jeg ikke begynde at snakke om her :o)

Synes det er flot at så mange dagblade og anmeldere i det hele taget har overgivet sig og givet topkarakter, for det fortjener den...nej hvor den fortjener det..
Gravatar

#22 filmz-Kadann 20 år siden

#21 -

Jeg kan godt forholde mig til dit synspunkt mht. at adskille film og bøger.. jeg bruger det selv til en vis grænse, specielt når det drejer sig om film, bygget over klassikere som Lord of the Rings, og når det drejer sig om tegneserier, konverteret til film.

Man kan ikke komme udenom, at der altid bliver lavet om på historierne.. nogle gange er ændringerne så helt unødvendige, efter min mening, men det er noget man overhovedet ikke kan undgå, så man man ligeså godt forberede sig på det fra starten.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#23 Slettet Bruger [4021064551] 20 år siden

Svar mig lige på om jeg er den eneste der synes meget lidt om denne anmeldelse: http://www.information.dk/Fremvisning/Webavis/AviA...

Det er ikke så meget at han kritiserer den, det har jeg det fint med. Han argumenterer også, men det er så overfladisk at han snildt kan gøre det uden at have set filmen, og i stedet bare have læst lidt på nettet. Dette kommer sig også af at han mener at Shelob kommer i starten af filmen. Det er da lidt suspekt.

Synes også bare det er grænseløst irritrende som læser at have stillet det hele op som en diskussion (mig/jeg).
Gravatar

#24 filmz-SparreZ 20 år siden

Nej, jeg kan sku ikke hitte rede i det...fair nok, han kan ikke li filmen...det er ok med mig så længe jeg har det ufatteligt godt med den, den bedste film jeg nogen sinde har set, uden tvivl...så kan de rende og hoppe de andmeldere, får det lidt lisom da ham Niels Friid fætteren anmeldte Attack of the Clones...manden havde ikke set halvdelen af film og kunne ikke udtale "Jedi" rigtigt..*sigh*
Gravatar

#25 filmz-Funkymonkey 20 år siden

lidt humor er der også plads til; dorks of the ring - clicky
#filmz.dk - irc.quakenet.org - IRC
Gravatar

#26 filmz-Erroneus 20 år siden

It was like :O

Så perfekt at man kunne græde som et lille barn!! :D

Er helt blæst nu, fuldstændig!! Så storslået er den :O
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#27 filmz-TjiiWawa 20 år siden

WOOOOW......!!!!!!!!
Hold da helt kæft en film!!!
Havde regnet med at den var fantastisk god, men at den ligefrem er suveræn havde jeg sku ik regnet med... Men det er jo lige hvad den er :D
Og hold da kæft hvor jeg græd :'( :P
Den ska ses igen.... Og igen, og igen, og igen.....
TjiiWawa [SqiirL] LOVE LOTR :D
Gravatar

#28 filmz-Ghidora 20 år siden

ahhh har lige været inde og se den!
nice nice nice... skal sq se dem alle 3 i træk når 3'eren kommer på dvd...

syntes 1'eren er bedst, det er der man kommer ind i verdenen og stemningen er bare kanon!
(>^^)>
Gravatar

#29 coolflash 20 år siden

Magisk film!!! Mest bevægende afslutning jeg endnu har set i mit korte liv... *kuldegysninger - på den fede måde*
"Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need."
Gravatar

#30 filmz-Den enlige ulv 20 år siden

Absolut den bedste film i trilogien, selvom jeg synes de hver for sig er mesterværker. Afrunder historien flot og selvom der mangler visse ting fra bøgerne, så er jeg sikker på, at Jackson giver os Tolkien-entusiaster de sidste godbidder i den udvidede DVD-version.

De 3 timer og 23 minutter fløj afsted og man sad og følte sig som et vidne til en sjælden gang vaskeægte film-magi når det er bedst !

Hvis denne film ikke får en oscar for bedste film (og ikke bare de tekniske priser) så er der ikke megen retfærdighed til !! :)

Skriv ny kommentar: