Sammenligner man de tre biografudgaver af henholdsvis “Eventyret om Ringen”, “De To Tårne” og så “Kongen Vender Tilbage” er den første af de tre filmatiseringer stadig den mest velstrukturerede og sammenhængende. Film to og tre indeholder mere komplekse handlingselementer og efterlader ikke samme overskuelige og homogene helhedsindtryk som den liniære fortælling i “Eventyret om Ringen”. Når jeg så alligevel mener at “Kongen Vender Tilbage” er den bedste af de tre “Ringenes Herre” film, skyldes det at den er klippet mere interessant, er langt mere episk og indeholder mange flere højdepunkter end nogen af de to foregående film. Hvor den første forståeligt nok fokuserede på at introducere Midgård og heltene var den anden mere en blanding af psykologiske opgør og heftig action. Med “Kongen Vender Tilbage” tager Jackson den gyldne middelvej mellem de suveræne karaktermomenter i “Eventyret om Ringen” og de store slag fra “De To Tårne”, hvilket resulterer i noget så sjældent som et hæsblæsende eventyr der er dybt vedkommende.

Også denne gang optræder der afvigelser fra Tolkiens oplæg, dog er der ikke tale om de store indholdsmæssige ændringer, men snarere udeladte passager i stil med film nummer et. Det er rigtigt at man savner Sarumans tilstedeværelse i historien og at strukturen visse steder er for kompakt for sit eget bedste, men det hører alt sammen til i småtingsafdelingen og det er reelt først efter filmen er ovre, at man begynder at efterrationalisere. Ændringer og kreative friheder kan diskuteres herfra og til jul men faktum er, at vi her står overfor den mest tilfredsstillende afslutning vi overhovedet kunne håbe på. Det er den sidste brik i vor tids største filmtrilogi og fortjener alt den anerkendelse vi kan smide efter den.

Klik [url=articles/view/411/]her[/url] for at læse meget mere om “Ringenes Herre” trilogien.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Spanner 20 år siden

Hvis Tolkien vender sig i sin grav lige nu, så har han større problemer end, at der måtte være lavet nogen film, han er utilfreds med.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#62 filmz-Faurby 20 år siden

Tja kan kun sige 1 lille ting !!!

Den film går over ind i Historien som nok den bedste Trilogi Overhovdet..!!!!
Det er ik til at beskrive det med ord eller følelser .......

Mvh.Michael
MH
Gravatar

#63 SpielbergFreak 20 år siden

SÅ har jeg været inde og se den! Intet mindre end fantastisk, verdens historiens bedste film trilogi er nu færdig (venter dog stadig på ROTK Ext)

Det var en fantastisk oplevelse, god slutning og det hele, og masser af kampscener!

Til dem der ikke har set den: "så kom dog igaaaaaaaaaaang!!!!!!!!!!!"
Gravatar

#64 filmz-cluas 20 år siden

#60 - Læs dog bogen.. Se filmen igen, og jeg behøver ikke forklare mig yderligere; Der er simpelt hen for mange ting der er ændret i forhold til bogen.
-Ikke udeladt.. Det ville være OK hvis det kun var nogen ting der var udeladt, men at handlingen bliver lavet direkte om, fordi New Line lige skulle ha en Oscar eller 2, det er da direkte BLASFEMI
/
/Cluas
Gravatar

#65 filmz-Wacker 20 år siden

Hvis de skulle følge bogen slavisk, havde det været mange flere film, a xx timer af gange. de gider folk jo ikke tage i biografen og se. Ifølge dokumentarene har de haft tolkien i tankerne når de har lavet tingene om. og det har de gjort godt
Don't you know who I am? I'm Juggernaut, bitch!!

http://www.samarit.dk
Gravatar

#66 SpielbergFreak 20 år siden

Hørt

Det Tolkien har skabt er et mesterværk, han har skabt det fedeste univers, og han får al min respekt.

Det jeg siger nu er ikke et angreb på Tolkien, men manden var professor i sprog og havde aldrig før skrevet en bog. Han vidste ikke hvordan man fortalte en historie, han satte sig til at skrive og (efter mange forsøg) blev det til Lord of the rings. Det er rent held at de bøger blev en succes, for rent dramaturisk og fortællemæssigt holder de overhovet ikke. Det der gør bøgerne så fortryllende er ganske enkelt universet.

For at lave en film skal den have visse retningslinier og foskellige punkter der gør at filmen holder, og disse ting indeholdte bogen ikke, så det er de blevet nødt til at putte ind i historien for at den holdte.

Peter Jackson: "Jeg er Tolkien fan, jeg prøver ikke at overgå eller erstatte bøgerne, men jeg laver blot et supplement til bogen, sådan som jeg og mit hold synes var bedst."

Jeg synes da også det er til grin at Legolas laver skateboard-finten ned af trappen og at Legolas og Gimli går og konkurerre om hvem der dræber flest, men de ting og få andre er det eneste Hollywood der er i de film. Det eneste amerikanske ved den film er New Line og Elijah Wood, ellers består alt af Nez Zealændere, englændere (og danskere:-)) Det er også til grin at lige så snart filmen for succes kaster amerikanerene sig over den som om det er deres egen, hvilket det bestemt ikke er.

De film er alt andet end Hollywood, du finder ikke særlig mange klassiske Hollywood træk i de film.

Det jeg er bange for nu er at andre Tolkien bøger vil blive solgt for millioner og at der vil komme en hel bølge af Tolkien-lignende eventyr, som vi ser det med Marvel-filmatiseringer: Spiderman, Hulk and so on

Jeg håber ikke jeg er alene om denne argumentation, ville lige være rart hvis andre som mig postede deres mening og støtte.
Gravatar

#67 filmz-Kadann 20 år siden

#64 -

Det har jo ligeså meget med at gøre, at visse ting fungerer i en bog, nogle andre ting fungerer i en film.

I en bog kan du godt bruge 100 sider på personbeskrivelse, uden at det behøver at bliver kedeligt.. i en film, vil folk begynde at kede sig, hvis man skal have præsenteret person, deres baggrunde og omgivelserne i f.eks. 40 min., hvorefter du hopper direkte ind i et kæmpe slag.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#68 El vez 20 år siden

"cluas" har åbenbart set sig sur på filmene og poster bare den ene flamebait efter den anden.

"cluas", hvis du er interesseret i en debat, så prøv at læse hvad vi andre skriver. Det er helt ok at have en anden mening, men der er ingen grund til at gå med skyklapper på.

Jeg tror vi alle er enige om at bøgerne er ganske fantastiske og ikke kan gengives 100% på film.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#70 El vez 20 år siden

Funny guy!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."

Skriv ny kommentar: