Fantastisk. Dette er en af de udgivelser, hvor det hele går op i en højere enhed. Filmen i sig selv er et mesterværk, billede og lyd er fantastisk og ekstramaterialet er i topklasse, både hvad angår kvantitet og kvalitet. Topkarakter over hele linien.
#221 filmz-DocDoom 16 år siden
Jo, du glemmer at man kan ty til ukvemsord!
#208: "i bogen er rejsens omfang og farer, så vidt jeg erindrer, endnu ikke rigtig gået helt op for hobbiterne"
Det er der bestemt noget om:
1) De kender endnu ikke ringåndernes sande væsen, før de får beretningen om dem. (I filmen er det Aragorn, der fortæller om dem da de møder ham på kroen; jeg mener det er lige sådan i bogen.)
2) Det er på det tidspunkt kun planen, at de skal tage tage ringen til Kløvedal.
3) Endog er det på det tidspunkt planen, at de skal mødes med Gandalf allerede i Bri, der så hudt jeg visker ligger umiddelbart efter Den Gamle Skov.
#222 filmz-Bruce 16 år siden
#223 filmz-DocDoom 16 år siden
Jeg skal i øvrigt om en times tid ind og se filmen der affødte hele denne nu omsiggribende debat, nemlig CGI-mareridtet 'The Fresh Prince from LA alone in NY'.
#224 filmz-DocDoom 16 år siden
#225 BN 16 år siden
Jo, men det er jo også derfor Peter Jackson & co. har lavet ændringer i forhold til bøgerne. ... Sagen er så bare, at DU ikke synes, at ændringerne er til det bedre.
Næ, men han kan jo ikke gøre alle glade og tilfredse - som det ses af vores uenighed. Du oplever spøgelseshærens stormløb som en brøler - jeg oplever det som et perfekt klimaks på hvad der i mine øjne er filmhistoriens mest imponerende slag.
Jeg ønskede blot at folk, der ikke har læst bøgerne, skulle vide, at Tolkien lader slaget og dermed spændingen slutte straks efter at Aragorn og de undsættende hærstyrker er sprunget i land fra de kaprede sørøverskibe. ... Kun filmen fortsætter med detaljerede kamp-handlinger, og det fortrinsvis i EE-udgaven.
#226 BN 16 år siden
Sandt nok - lige bortset fra at Dyssehøjene ligger mellem Den Gamle Skov og Bri. Men spændingen sættes ikke desto mindre på stand-by, og selvom hobbitterne måske ikke forstår den alvorlige situation fuldt ud, så gør læserne det jo, og jeg kan virkelig ikke få øje på nødvendigheden af de to (iøvrigt velskrevne og meget hyggelige) kapitler om Tom Bombadil, især fordi han ikke spiller nogen rolle for den videre fortælling, og fordi man heller ikke møder ham igen senere i bøgerne.
Til sammenligning har nogle klaget over, at Peter Jackson i "The Two Towers" klipper væk fra slaget og over til Fangornskoven og Osgiliath. Men hvor situationen disse steder også er tilspidset eller præget af voksende dramatik, består opholdet hos Tom Bombadil i sang, spisning, hygge og munterhed.
#227 filmz-DocDoom 16 år siden
Og nu var det jeg skrev jo også set udfra, hvordan du valgte at anskue det, nemlig fra hobitternes side og ikke fra læserens, jf:
#184: "For med tanke på hvor meget det hastede med at komme afsted, ja, med tanke på at hele verdens skæbne stod på spil, hvordan kan de da have så god tid til at sidde i Tom Bobadils hus og ikke alene spise og drikke, men også synge muntre sange og overnatte der ikke blot én nat, men to nætter, idet de på andendagen lytter til en masse lange historier, som Tom Bombadil fortæller dem???"
Dertil bemærkes i øvrigt, at man flere gange får at vide, at habitter er en specielt folkefærd, iet de kan fine på at sætte sig på katastrofens rand og stille og roligt spise deres madpakke. Man ser det bl.a. i TTT, hvor Aragorn leder efter spor efter de to hobbitters flugt fra Sarumans orker. Så vidt jeg husker finder han spor efter, at de har siddetog gumlet lembas-brød lige på kanten af rytternes angrebszone i stedet for at kravle videre.
Mad og hygge betyder simplthen så meget for hobbitter, at deres prioriteringer kan synes ulogiske for andre.
Desuden kan man jo godt forsvare det synspunkt, at det egentlig er meget logisk, at de - såfremt hobitterne HAVDE været klar over farerne efter Bombadil-opholdet - netop er meget menneskelige, når de udskyder den ubehagelige færd nogle dage med god mad og sang. Det kender du nok selv, når du har en abe-opgave liggende (der ikke behøver være farlig; det kan være rengøringen).
#228 filmz-DocDoom 16 år siden
Og "fine på" = "finde på" :-)
#229 BN 16 år siden
Peter Jackson HAR faktisk denne side af hobbitterne med - han lader Sam, Merry og Pippin tænde bål til noget mad midt om natten, mens de er på Vindhøj, med det resultat at De Sorte Ryttere får øje på det lysende bål og derved lokaliserer dem. (Tolkien selv havde ikke tænkt på denne detalje.) Og senere ønsker de at gøre holdt for at spise, selvom de næsten lige har fået morgenmad. 'Ja, men hvad med vores nr. 2 morgenmåltid?' protesterer en af dem, hvorpå Aragorn kaster nogle æbler til dem, som de kan gnaske i uden at de behøver at standse op.
Jo, hobbitternes madglæde og trang til hygge og munterhed skildres fint i Jackson's film, uden at spændingen og rejsen sættes på stand-by. Filmen fungerer simpelthen bedre end bogen på dette punkt.
#230 filmz-DocDoom 16 år siden