“Saw 5” svælger i udpenslet vold og taler til den mest perverterede og sadistiske side af os. Og det er der sådan set ikke noget galt i. Men hvis det skal fungere, er man nødt til besidde evnen til enten at få det til at krybe os langt ned af ryggen eller få os til at grine højlydt over, hvor plat det hele er. “Saw 5” formår hverken eller. Den er pinagtig i sin selvsmag, fordummende og kedelig i sin udførsel, og uopfindsom på alle planer.

Historien om Jigsaw synes med den femte film at være låst fast i et af sine egne perverse spil. Det er op til dig, biografgængeren, om du vil lade “Saw”-serien leve videre, eller om du vil holde dig langt væk og en gang for alle sætte en stopper for Jigsaws latterlige lege. ”Make a choice. The decision is yours.”

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 PredatorX 15 år siden

#6

Selvom det er halv svært at forstå dit mongolske sprog, vil jeg alligevel kommentere...

1. Hvorfor i alverden skulle det være "no life" at være med i en debat omkring en film man ikke kan lide? Det er da langt federe med konstruktiv kritik, fremfor tre spassere, der sidder og klapper hinanden på ryggen.

2. Dem der ikke kan lide Saw serien/franchisen forstår dem ikke? Hvad skulle der være i dem der ikke er til at forstå? Dårlig sammenplasket historie, samt utroværdigt skuespil og elendig instruktion er som regel ikke så svær at fatte. Den eneste film i serien (okay jeg har ikke set nummer 5) der har været noget værd var 1'eren. Og det er jo ikke fordi den var specielt original eller vildt opfindsom. Den var bare en rimlig effektiv lowbudget film.

3. Og så er det rigtig flot at du afslutter din ævlen med at sige: hver sin smag, men Saw er den bedste.. hahaha.. kan du selv se det?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#22 kasper0204 15 år siden

#21 - Dit punkt 3 du nævner... Det er vel bare #6's mening, ligesom du i dit punkt 2 skriver din mening, på samme måde..?
Gravatar

#23 PredatorX 15 år siden

#22

Øh nej.

Én ting er at give udtryk, hvorfor man har en given mening. Et andet er at fremsætte sin mening som om det er hårde fakta. I punkt 2 giver jeg min mening. Jeg udtrykker mig ikke om hvorvidt Saw er den værste franchise i film historien.. Eller bedste.

Visse ting som editering, instruktion, skuespil osv er som oftest ikke op til diskussion. Det kan de fleste vel nikke genkendende til. Derimod er slut resultatet helt op til den enkelte at vurdere.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#24 kasper0204 15 år siden

#23 Ja, jeg er ikke enig med dig, men vi er alle forskellige!

For mig at se, siger du lige så konkret i punkt 2, at Saw-filmene bare er noget møg (Lidt positiv omkring 1'eren) som #6 skriver, at Saw er den bedste moderne gyser franchise.

Jeg har skrevet det før herinde - det er ikke alle der går så helt ekstremt meget op i film, at de kan få et indtryk af, hvordan manuskriptet har været, instruktionen, editeringen og skuespillet. Der ér dem der bare ser en film, som er fint underholdt og derfor intet har imod filmen (Opdeler ikke filmen i undergrupper som 'Manuskript', 'Skuespil', 'instruktion' osv.) men bare bedømmer på helhedsindtrykket.

Jo, alle kan sikkert sagtens have en mening om fx skuespillet i en film - men der er altså stor forskel på, i hvor høj grad man bedømmer det. Selvfølgelig er det noget filmanmeldere (Og folk der går meget op i alt det bag film) lægger meget mærke til. Men der findes også dem, der ikke dømmer det i så høj grad eller abstrahere fra det, når de sidder og ser en film.

Med det sagt kender jeg rigtig mange, der overhovedet ikke tænker på alt det bag en film - men kun på det de sidder og ser. Skal der ikke også være plads til det? De nævner på intet tidspunkt, at manuskriptet var dårligt skrevet, eller instruktionen dårligt udført. Det er ikke sådan nogle ting, de kan se ved en film - og så får de måske også et mere positivt indtryk?

Det er lidt svært at forklare, men jeg synes tit at man oplever herinde, at der sidder en hardcore film-fan, der er med i "gruppen" og har The Godfather som yndlingsfilm, som sidder og argumentere med alverdens filmiske begreber overfor en ganske normal og ikke så hardcore filmseer.

Håber det er til at forstå, og det er ikke kun til dig, Predator - men sådan generelt :)
Gravatar

#25 denox 15 år siden

#20

Det er anmelders subjektive mening at benytte et latrinært sprog?...eller....øhh..hvad snakker du om?
Gravatar

#26 filmz-Don Drift 15 år siden

Er det bare mig eller er det en total hater anmeldelse det her?

Der bliver kun snakket om hvor lort konceptet er jo... Jeg selv syntes Saw 1, 2, 3 og 4 er mega fede.
"Sideways, all days!"
Gravatar

#27 Bony 15 år siden

#25 - Nej, du skrev:

Det er jo ligesom lidt det der kendetegner en Filmz-anmeldelse....


Og til dette kommenterede jeg din brug af at skære alle over én kam. Det er ikke kendetegnende for en "filmz-anmeldelse". Der kan i dette tilfælde højst være tale om anmelderens anvendelse af latrinært sprog, medmindre det selvfølgelig er første gang anmelderen bruger disse termer? Hvis anmelder synes at filmen fortjener et latrinært sprog og dermed ikke mere værd, så er det vel kun rimeligt at han (eller hun) har muligheden for at udtrykke dette? Du er jo til alle tider velkommen til at skrive din egen anmeldelse, hvori du kan prøve at starte en debat omkring dine kritikpunkter af anmelderens kritikpunkter. Det er også en af funktionerne ved et forum. Alle ved at en anmeldelse er subjektiv og det er selvfølgelig også op til læseren selv, hvordan man tager den eventuelle kritik til sig.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#28 filmz-Le Samouraï 15 år siden

Er det bare mig eller er folk, der bruger ord som "hater anmeldelse", efter de er fyldt tyve, bare nogle losers...
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#29 Highland Park 15 år siden

Hva' er du for en "hater samurai"?! ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#30 zamm- 15 år siden

Jeg kan godt li' de ord du bruger i anmeldelsen, nu når jeg kan nikke genkendelse til det hele! Nice... du fik mig til at grine da du også har ret, for Saw-filmene er så gennemført dårlig at selv en prut ville kunne få det hele til at ligge i en bunke som du også påpeger!
Yo, homie. Is that my briefcase?

Skriv ny kommentar: