Jigsaw er denne gang mere tilbagetrukket end sidst. I stedet er hans elev, Amanda, i front, hvilket hurtigt bliver endnu et af filmens problemer, for en mere stupid og ynkelig skurk har man dog sjældent set. Efterhånden som den beskedne handling skrider frem, præsenteres vi for en gang fælt overspil suppleret med rædsom dialog. Alt sammen leveret med malplaceret pompøs lynklipning.
I sine sidste stunder præsterer filmen en afslutning, der om muligt er endnu mere absurd end forgængerens. Undervejs i historien advarer Jigsaw om, at der er ufattelige lidelser på vej. Efter at have overværet filmen kan jeg kun give ham ret.
#31 jessup 17 år siden
#32 filmz-pandora 17 år siden
#33 filmz-Aras 17 år siden
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#34 MikkelHJ 17 år siden
Jeg hører selv til gruppen af mennesker, der synes, Saw-filmene er noget af det bedste, der er sket horror/thriller/gyser-genren i mange år. Derfor kommer det vel ikke som nogen overraskelse, at jeg også denne gang er rygende uenig med anmelderen, ligesom jeg var det, da vedkommende anmeldte Saw II. Kig endelig efter mig i kommentarerne. Jeg er #95.
Vi har været der før, og nu skal vi derhen igen. Lad os starte med begyndelsen, mens vi arbejder os vej hen imod slutningen. Først følger dog en lille diskussion om trilogier.
Jeg vil gerne igen bruge Randy Meeks som referencepunkt. For som han siger, hvis filmen bare er endnu en fortsættelse, så gælder standardreglerne for en fortsættelse, men hvis man pludselig har at gøre med en uventet baggrundshistorie, og der generelt er et fremherskende element af detaljeret og fyldestgørende forklaring, så gælder disse regler ikke. Så er der nemlig ikke tale om en fortsættelse, men derimod om det sidste, afsluttende kapitel i en trilogi. Dette vil jeg dog gerne have lov til at stille op imod denne nyhed:
Det vil sige, at endskønt Saw III oprindelig var tænkt som det afsluttende kapitel i trilogien om Jigsaw, udvikler den sig altså til en filmserie, da Lions Gate Films som bekendt allerede har annonceret en fortsættelse. Dette blev dog gjort efter færdiggørelsen af Saw III, så filmen lever sandsynligvis op til reglerne om det sidste, afsluttende kapitel i en trilogi, der som følger:
1. "You've got a killer who’s gonna be super human. Stabbing him won’t work, shooting him won’t work, basically in the third one, you gotta cryogenically freeze his head, decapitate him, or blow him up."
2. "Anyone, including the main character, can die. This means you Sid."
3. "The past will come back to bite you...Whatever you think you know about the past, forget it. The past is not at rest, any sins you think were committed in the past are about to break out and destroy you."
4. Basically in the third movie, all bets are off.
Regel nr. 1 gælder sandsynligvis ikke her,
Resten af reglerne holder dog vand. Ifølge regel nr. 2 kan alle dø, også hovedpersonen,
Det bringer os til regel nr. 3, hvilket også er en kærkommen lejlighed til at tale lidt om de forkætrede flashbacks, som efter min mening ikke blot binder trilogien smukt sammen, men også bringer nye oplysninger frem om fremtrædende personer fra den. Disse flashbacks stiller visse af personerne i et nyt lys,.mens de giver vished om andre personers skæbne.
Og nu til handlingen...
Jeg synes ikke, det er helt fair at skrive, at disse begivenheder ikke har noget med handlingen at gøre. Først og fremmest tjener de som eksempel på et faktum, der irriterede mig af helvedes til, nemlig at Amanda ikke overholder reglerne, der blev opstillet i Saw og Saw II. Ydermere involverer to af disse begivenheder gennemgående figurer i Saw-universet. Manden, der knuser sin fod med en betonklods i filmens allerførste minutter, er ingen ringere end Eric Matthews, der spillede en temmelig central rolle i Saw II. Kvinden, hvis brystkasse rives åben, er Erics tidligere makker, Kerry. Hun kidnappes på sin bopæl efter at have gennemset båndet fra fælden, hvor en mand ved navn Troy bliver nødt til at frigøre sig fra sine lænker, der sidder ret godt fast i diverse kropsdele, og flygte, inden bomben foran ham eksploderer. Det er Kerry, der bemærker, at Troys død ikke passer ind i Jigsaws mønster, idet han ikke havde en jordisk chance for at undslippe fælden.
Det er decideret forkert, at der er kommet mindre og mindre vægt på historien. I Saw III er der lagt stor vægt på at binde alle tre film sammen. Historiens væsentligste omdrejningspunkt er Jigsaws store projekt, som involverer to personer, der skal testes til det yderste.
Vi kan godt blive enige om, at Amanda ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men jeg synes ikke, hun er decideret ynkelig. Hun har den tekniske snilde, der kræves for at fremstille fælder, men hun mangler indsigt i og forståelse for den måde, Jigsaw opererer på. Jigsaw er ganske rigtigt ikke så fremtrædende i Saw III, som han var i toeren. Han er dog stadig væsentligt mere i vælten end i Saw. Trods hans sygdom er han ikke mere tilbagetrukket, end han stadig er i stand til at styre Amanda.
Jeg er ikke enig i, at der udøves overspil i denne film. Det er svært at vide, hvordan man selv ville reagere i en given situation, specielt når disse er af så ekstrem karakter.
Så absurd er slutningen heller ikke. Jeg har selvfølgelig heller ikke blot overværet filmen, jeg har levet mig ind i den og nydt den.
Det mest fascinerende er dog, at vi ser en snert af fortrydelse hos Jigsaw, mens han overvejer, om han i sine bestræbelser på at give folk en lærestreg, selv er blevet det, han afskyer allermest... En morder. Har hele hans livsværk været forgæves, når nu så mange mennesker ikke har lært den værdifulde lektie, det var meningen, de skulle tage med sig og påbegynde et nyt og bedre liv, som de ikke tog for givet.
#35 filmz-TC 17 år siden
Det må være den længste kommentar der er skrevet i Filmz.dk ´s historie :-)
#36 The Watcher 17 år siden
#37 MikkelHJ 17 år siden
Jeg kan godt se, min kommentar fylder lidt rigeligt, men jeg er meget begejstret for Saw-filmene.
#38 filmz-Vilma 17 år siden
#39 filmz-Mizz-freak 17 år siden
#40 ChrisNoe 14 år siden
1/6 undrer mig ikke..