Jigsaw er denne gang mere tilbagetrukket end sidst. I stedet er hans elev, Amanda, i front, hvilket hurtigt bliver endnu et af filmens problemer, for en mere stupid og ynkelig skurk har man dog sjældent set. Efterhånden som den beskedne handling skrider frem, præsenteres vi for en gang fælt overspil suppleret med rædsom dialog. Alt sammen leveret med malplaceret pompøs lynklipning.

I sine sidste stunder præsterer filmen en afslutning, der om muligt er endnu mere absurd end forgængerens. Undervejs i historien advarer Jigsaw om, at der er ufattelige lidelser på vej. Efter at have overværet filmen kan jeg kun give ham ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 jessup 17 år siden

#29 det er vist den med trykkamret er det ikke? - det scene skulle være temmelig syg.
This is just until June
Gravatar

#32 filmz-pandora 17 år siden

#30 Kan man ¨få følgende uddybet?

og se en openminded killer som har de fedeste måder at servere sine synspunkter på livet på.
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#33 filmz-Aras 17 år siden

Har ikke set den endnu. Selv efter at have læst de mange dårlige anmeldelser, har jeg alligevel lyst til at se den. Bare for at vide, hvad der sker... Jeg synes film nr.1 var rigtig god, men 2'eren var jeg ikke så vild med. Derfor er jeg spændt på at se, om 3'eren er bedre end den anden - man har jo lov at håbe...!
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#34 MikkelHJ 17 år siden

Det gælder åbenbart med Saw-filmene, som det gælder med Povl Dissing. Enten elsker man dem, eller også hader man dem. Der lader ikke til at være nogen gylden middelvej.

Jeg hører selv til gruppen af mennesker, der synes, Saw-filmene er noget af det bedste, der er sket horror/thriller/gyser-genren i mange år. Derfor kommer det vel ikke som nogen overraskelse, at jeg også denne gang er rygende uenig med anmelderen, ligesom jeg var det, da vedkommende anmeldte Saw II. Kig endelig efter mig i kommentarerne. Jeg er #95.

Vi har været der før, og nu skal vi derhen igen. Lad os starte med begyndelsen, mens vi arbejder os vej hen imod slutningen. Først følger dog en lille diskussion om trilogier.

Jeg vil gerne igen bruge Randy Meeks som referencepunkt. For som han siger, hvis filmen bare er endnu en fortsættelse, så gælder standardreglerne for en fortsættelse, men hvis man pludselig har at gøre med en uventet baggrundshistorie, og der generelt er et fremherskende element af detaljeret og fyldestgørende forklaring, så gælder disse regler ikke. Så er der nemlig ikke tale om en fortsættelse, men derimod om det sidste, afsluttende kapitel i en trilogi. Dette vil jeg dog gerne have lov til at stille op imod denne nyhed:

Fra Filmz.dk 24/10-06 ”Saw IV” uden Darren Bousman

Instruktøren Darren Bousman, som stod bag kameraet på gysersucceserne "Saw II" og "Saw III", kan sammen med manuskriptforfatteren Leigh Whannel og "Saw" instruktøren James Wan fortælle, at de officielt er færdige med den populære gyserserie om morderen Jigsaw, og derfor ikke vil være involverede i den mulige "Saw IV".

Filmskabertrioen har bekræftet, at de ønsker at afslutte "Saw" serien som en trilogi i sig selv, men samtidig vil de give andre filmskabere deres velsignelse til at fortsætte den blodige saga.


Det vil sige, at endskønt Saw III oprindelig var tænkt som det afsluttende kapitel i trilogien om Jigsaw, udvikler den sig altså til en filmserie, da Lions Gate Films som bekendt allerede har annonceret en fortsættelse. Dette blev dog gjort efter færdiggørelsen af Saw III, så filmen lever sandsynligvis op til reglerne om det sidste, afsluttende kapitel i en trilogi, der som følger:
1. "You've got a killer who’s gonna be super human. Stabbing him won’t work, shooting him won’t work, basically in the third one, you gotta cryogenically freeze his head, decapitate him, or blow him up."
2. "Anyone, including the main character, can die. This means you Sid."
3. "The past will come back to bite you...Whatever you think you know about the past, forget it. The past is not at rest, any sins you think were committed in the past are about to break out and destroy you."
4. Basically in the third movie, all bets are off.

Regel nr. 1 gælder sandsynligvis ikke her,
da Jigsaw trods alt kun er et menneske. Alligevel kan man ikke andet end sige, at John er hårdhudet. Han slås med en kræftsygdom, der har nået et temmeligt fremskredent stadie allerede. På trods af det overlever han både næsten at flatline med efterfølgende opkast af blod i iltmaske samt at blive udsat for eksperimenterende hjernekirurgi med el-værktøj. Dog pådrager pådrager han sig et endog temmlig kraftigt snitsår i halsen i filmens allersidste minutter, der ville have været et hundrede procent dødbringende, havde det vitterlig været sidste, afsluttende kapitel i en trilogi, men eftersom den næste film blot er endnu en fortsættelse, er der mulighed for at han overlever eller genopstår. Stiksåret hjælper naturligvis ikke meget på hans mulighed for overlevelse, men levner mulighed for det spinkle håb, der i hvert fald er fra min side, om, at Dr. Gordon vender tilbage.


Resten af reglerne holder dog vand. Ifølge regel nr. 2 kan alle dø, også hovedpersonen,
og det gør de så sandelig også... Tilsyneladende i hvert fald. Vi ved kun med sikkerhed, at datteren overlever. Det ved vi så på den anden side ikke, om hun gør helt frem til Saw IV, men uanset hvad, bliver hun efter al sandsynlighed en meget vigtig brik i den film.


Det bringer os til regel nr. 3, hvilket også er en kærkommen lejlighed til at tale lidt om de forkætrede flashbacks, som efter min mening ikke blot binder trilogien smukt sammen, men også bringer nye oplysninger frem om fremtrædende personer fra den. Disse flashbacks stiller visse af personerne i et nyt lys,.mens de giver vished om andre personers skæbne.
Det er jo netop på grund af såvel fortidens som nutidens synder, at Amanda i sidste ende må lade livet, hvilket sætter en kædereaktion i gang, der dræber alle involverede.


Og nu til handlingen...

En mand knuser sin fod med en betonklods, en anden må trække lunser af sit eget kød og en kvindes brystkasse rives åben, og det er alt sammen inden handlingen rent faktisk begynder.


Jeg synes ikke, det er helt fair at skrive, at disse begivenheder ikke har noget med handlingen at gøre. Først og fremmest tjener de som eksempel på et faktum, der irriterede mig af helvedes til, nemlig at Amanda ikke overholder reglerne, der blev opstillet i Saw og Saw II. Ydermere involverer to af disse begivenheder gennemgående figurer i Saw-universet. Manden, der knuser sin fod med en betonklods i filmens allerførste minutter, er ingen ringere end Eric Matthews, der spillede en temmelig central rolle i Saw II. Kvinden, hvis brystkasse rives åben, er Erics tidligere makker, Kerry. Hun kidnappes på sin bopæl efter at have gennemset båndet fra fælden, hvor en mand ved navn Troy bliver nødt til at frigøre sig fra sine lænker, der sidder ret godt fast i diverse kropsdele, og flygte, inden bomben foran ham eksploderer. Det er Kerry, der bemærker, at Troys død ikke passer ind i Jigsaws mønster, idet han ikke havde en jordisk chance for at undslippe fælden.

Hvor den første "Saw" kunne betragtes som en thriller/gyser, har serien efterhånden udviklet sig til sadistiske opvisninger med mindre og mindre vægt på historien. Dette tredje kapitel er den foreløbige kulmination af denne udvikling, med et plot, der stort set kun består af den ene mere klamme scene efter den anden.


Det er decideret forkert, at der er kommet mindre og mindre vægt på historien. I Saw III er der lagt stor vægt på at binde alle tre film sammen. Historiens væsentligste omdrejningspunkt er Jigsaws store projekt, som involverer to personer, der skal testes til det yderste.
Jeffs liv er opslugt af hævntørst, efter hans søn, Dylan, omkom på grund af en spritbillist, der, for at føje spot til skade, slap billigt med en dom på seks måneders fængsel. Selv om det snart er tre år siden, er hans hævntørst kun blevet større, hvilket har gjort, at han næsten helt har mistet forbindelsen til den virkelige verden, sin kone og sin datter. Vi ser Jeffs vej mod tilgivelse eller fordømmelse af personerne, der efter hans mening direkte eller indirekte er skyld i sønnens ulykke eller gerningsmandens alt for milde dom. Vi hepper ligefrem på ham i hans forsøg på at overvinde sin hævntørst. Det er det Gamle Testamente mod det Nye Testamente. Slutteligt fejler han, men det er trods alt kun menneskeligt at fejle.


Amandas prøvelse er virkelig en af de store drejninger, plottet tager til sidst i filmen. Hun har været ude af stand til at følge Jigsaws regler, der siger, at alle, der udsættes for en fælde, skal have en mulighed for at undslippe den. Som følge deraf er hun blandt andet vendt tilbage til stedet for den første store fælde i Saw for, ligesom Brewster-søstrene gjorde det i Arsenik og Gamle Kniplinger, at gøre en ende på en stakkels mands lidelser. Derved har hun vist sig uværdig til at overtage Jigsaws livsværk. Dog får hun en sidste chance til at bevise sit værd som den lærling, Jigsaw har brug for, eftersom han er på dødens rand og har været det i et stykke tid.


Jigsaw er denne gang mere tilbagetrukket end sidst. I stedet er hans elev, Amanda, i front, hvilket hurtigt bliver endnu et af filmens problemer, for en mere stupid og ynkelig skurk har man dog sjældent set.


Vi kan godt blive enige om, at Amanda ikke er den skarpeste kniv i skuffen, men jeg synes ikke, hun er decideret ynkelig. Hun har den tekniske snilde, der kræves for at fremstille fælder, men hun mangler indsigt i og forståelse for den måde, Jigsaw opererer på. Jigsaw er ganske rigtigt ikke så fremtrædende i Saw III, som han var i toeren. Han er dog stadig væsentligt mere i vælten end i Saw. Trods hans sygdom er han ikke mere tilbagetrukket, end han stadig er i stand til at styre Amanda.

Efterhånden som den beskedne handling skrider frem, præsenteres vi for en gang fælt overspil suppleret med rædsom dialog. Alt sammen leveret med malplaceret pompøs lynklipning.


Jeg er ikke enig i, at der udøves overspil i denne film. Det er svært at vide, hvordan man selv ville reagere i en given situation, specielt når disse er af så ekstrem karakter.

I sine sidste stunder præsterer filmen en afslutning, der om muligt er endnu mere absurd end forgængerens. Undervejs i historien advarer Jigsaw om, at der er ufattelige lidelser på vej. Efter at have overværet filmen kan jeg kun give ham ret.


Så absurd er slutningen heller ikke. Jeg har selvfølgelig heller ikke blot overværet filmen, jeg har levet mig ind i den og nydt den.

I løbet af slutnigen ser vi to mennesker, hvis mislykkede prøvelser ikke alene koster dem selv livet, men også de mennesker, der er tæt på dem. Jeff har ikke lært et klap af de fælder, han har været igennem. Amanda har på den anden side ikke anet, at hun skulle prøves.


Det mest fascinerende er dog, at vi ser en snert af fortrydelse hos Jigsaw, mens han overvejer, om han i sine bestræbelser på at give folk en lærestreg, selv er blevet det, han afskyer allermest... En morder. Har hele hans livsværk været forgæves, når nu så mange mennesker ikke har lært den værdifulde lektie, det var meningen, de skulle tage med sig og påbegynde et nyt og bedre liv, som de ikke tog for givet.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#35 filmz-TC 17 år siden

#34

Det må være den længste kommentar der er skrevet i Filmz.dk ´s historie :-)

Gravatar

#36 The Watcher 17 år siden

#32 Kan du da godt men det er ganske simpelt, jeg beundre karakteren john cramer/jigsaw, det er den mest mysterious killer jeg nogensinde har haft bekendtskab med på film overhovedet.
Now i see the funny side, now i'm always smiling
Gravatar

#37 MikkelHJ 17 år siden

#35 Er det vitterlig ny rekord? Vi må bede en admin om at tjekke efter. Til de interesserede kan jeg oplyse, at omfanget udgør godt og vel fem normalsider (á 1800 tegn med mellemrum) i Word.

Jeg kan godt se, min kommentar fylder lidt rigeligt, men jeg er meget begejstret for Saw-filmene.
Don't you dare take Miles. You can take the children, but you leave me my monkey.
Gravatar

#38 filmz-Vilma 17 år siden

Hold kæft noget lort. nu må de stoppe!
Gravatar

#39 filmz-Mizz-freak 17 år siden

hold da kæft den var nice . Fede effekter , og elsker de der klamme tortur metoder .
Gravatar

#40 ChrisNoe 14 år siden

Amanda er en taber-skurk!!! En af de fede ting ved SAW var, at Jigsaw gav sine "fanger" mulighed for at overleve.. Hvis de var villige til at ofre for det.. Amanda dræber dem bare.. Lortefilm!

1/6 undrer mig ikke..

Skriv ny kommentar: