Dialogen er uhyre velskrevet, og filmen er læsset til med forrygende replikker. Handlingen udvikler sig relativt roligt, men den tager sig tid til at opbygge stemningen, således at den endelige konfrontation mellem Alliancen, Serenity og Reavers – en ækel form for rumrejsende kannibaler – føles så meget stærkere. Joss Whedons instruktion er effektiv. Selvom han ikke har en distinkt visuel sans, så er der mange gode øjeblikke som f.eks. en ca. fire minutters sekvens hvor vi, næsten uden klip, bliver ført rundt i skibets mørke korridorer.

“Serenity” er relativt billigt lavet, men den har nerve, drive, blink i øjet og en ligefrem charme, der gør den til et sublimt eventyr for de rejselystne. Den er en forfriskende, energisk oplevelse der både leverer spænding, latter, nogle rørende øjeblikke samt et par gedigne forskrækkelser – men lykkeligvis ingen søvndyssende sindsro.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Bruce 18 år siden

3 dybere anmeldelser og analyser

Opuszine
Looking closer
Steven Gray Danus
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 Benway 18 år siden

Strings??
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#73 filmz-Bruce 18 år siden

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#74 Benway 18 år siden

Tak. Interessante artikler ellers. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#75 Winniepooh 18 år siden

Fik endelig set filmen i går, efter at have slugt Firefly på 1 1/2 uge.

Filmen var god, men jeg ville hellere have haft flere afsnit af serien for det var det noget af det fedeste jeg har set længe.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#76 filmz-Antaeus 16 år siden

Et godt stykke op til Firefly niveau:
Jeg har lige siddet og genset alle Firefly afsnit og skulle derfor også se Serenity igen.

Og ganske som jeg huskede kunne Serenity slet ikke hamle op med de glimrende Firefly afsnit. Det er ikke en dårlig film, men de spiller ikke særlig meget på alt det gode Firefly havde. Det bliver alt for meget River og for meget action på bekostning af alt for lidt af det gode samspil og fantastiske replikker som vi så i Firefly.

En del af skuespillerne falder også ud med ret små roller og er nærmest urelevante. Bl.a. Inara, vores pilot og til dels også Kaylee og så selvfølgelig præsten.

Dog positivt at River ikke bare er den nikkedukke som hun var i Firefly, men det er vel også det eneste positive i forhold til Firefly, som ellers slår Serenity på alle punkter - især pga. en glimrende dialog og oplagthed mellem skuespillerne - det smitter af på hele historien. Serenity finder aldrig denne oplagthed og virker mere påtaget og ikke så naturlig som Firefly. Endvidere bryder de med det at alle klarer den. Et koncept de skulle have holdt i stedet for den lette løsning - det svære er at få det til at være troværdigt at de overlever.

Værd at se, men heller ikke mere. Jeg ville kun se den fordi jeg ikke kunne forenes med at jeg havde set alle Firefly afsnit og det var slut - jeg ville have mere og satte filmen på selv om jeg vidste jeg ville blive skuffet endnu engang.
Antaeus

Skriv ny kommentar: