Dialogen er uhyre velskrevet, og filmen er læsset til med forrygende replikker. Handlingen udvikler sig relativt roligt, men den tager sig tid til at opbygge stemningen, således at den endelige konfrontation mellem Alliancen, Serenity og Reavers – en ækel form for rumrejsende kannibaler – føles så meget stærkere. Joss Whedons instruktion er effektiv. Selvom han ikke har en distinkt visuel sans, så er der mange gode øjeblikke som f.eks. en ca. fire minutters sekvens hvor vi, næsten uden klip, bliver ført rundt i skibets mørke korridorer.
“Serenity” er relativt billigt lavet, men den har nerve, drive, blink i øjet og en ligefrem charme, der gør den til et sublimt eventyr for de rejselystne. Den er en forfriskende, energisk oplevelse der både leverer spænding, latter, nogle rørende øjeblikke samt et par gedigne forskrækkelser – men lykkeligvis ingen søvndyssende sindsro.
#61 filmz-Kadann 18 år siden
Jeg synes da at forklaringen er ganske simpel og skriger folk lige i ansigtet:
Gennem en stor del af filmen tales der om tro, tro på Gud, tro på systemerne o.s.v.
Agenten eller lejemorderen, eller hvad vi nu skal kalde ham, har jo en fast tro på at det han gør er for et højere mål, han sætter ikke spørgsmålstegn ved de opgaver han får og bruger alle midler for at gennemføre disse opgaver.. kort sagt, han er en fanatiker, præcis som de mennesker der blæser sig selv og uskyldige mennesker i luften p.g.a. deres tro.
Da Mal viser ham at hele troen er bygget på en løgn, så falder den naturligvis fra hinanden.. og pludselig er der ikke længere noget at kæmpe for, faktisk er det tid til at gøre præcis det modsatte, nemlig at modarbejde troen på Alliancen, hvilket han gør ved at hjælpe Simon, River og de andre med at slippe væk og endda dække deres ryg så godt han kan, ved at lyve overfor sine overordnede. Fordi, mon ikke River bærer rundt på endnu flere hemmeligheder, som kunne blive vist i eventuelle efterfølgere? :)
#62 filmz-Bruce 18 år siden
Arithmetic mean = 9 Median = 10
Serenity
Check den så op mod "Once Upon a Time in The West", som har et antal stemmer, som ligner og sammenlign
her
Arithmetic mean = 8.7. Median = 9
"Weighted Average" er "undisclosed".
http://www.imdb.com/ratings_explained
Ikke i tvivl om, at IMDB kan have deres gode grunde til en algoritme, med det blotte øje ser det dog lidt skummelt ud.
#63 filmz-Angel Eyes 18 år siden
#64 filmz-Bruce 18 år siden
Du har ret i det med monstrets navn. Tilgengæld får man en forklaring, som gi'r rigtig god mening med både Reavernes herkomst og Alliancens jagt på River og som slutteligt, ikke gør Alliancen til den store superskurk man havde troet. Det er jo blot en simpel projektion af korruption på vores egen Jord. Forfriskende at vi ikke står med en superrace af vampyrer og varulve ;)
Whedon leverer varen :)
Men ja, en film har ikke en chance for at komme ligeså tæt på karakterer og miljø som en serie og det er helt klart Fireflys og andre seriers force. Godt at Whedon så netop ikke forfalder til seriens præmisser, men fører universet (undskyld!) ad andre veje, men bibeholder dialog og stil.
#65 filmz-DonDiegoDeLaVega 18 år siden
4/5 herfra..
#66 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
Jeg bakker Bruce 110 op i at netop at Whedon ikke går på kompromis på nogen måde, samt at Mal ikke er den typiske helt og den selvironi som både er i serien og filmen, er med til at gøre man hele tiden ser frem til at se mere.
Jeg giver den helt klart 5/6 efter kun 2 gennemsyn ;)
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#67 myggen 18 år siden
Desværre er det - som andre siger - tydeligt, at filmen lider under det meget store cast fra serien. Der er simpelthen for mange personer og relationer mellem disse, til at det kan passes ind i en enkelt film, selv om den var 2 timer lang.
#68 filmz-Oettinger 18 år siden
Jeg er stor sci-fi fan. Men denne her gang hjernedød gang action kedede mig virkelig. Sound tracket irriterede mig meget, forfærdeligt ringe. Desuden alt det soup opera, hvad skulle det til for.
Yderst amerikansk og fordummende film. Behandler os publikum som børn. Men det er måske fordi det er en børne film. Så holder jeg mig nu til Star Wars
3/6
herfra
#69 filmz-Bruce 18 år siden
Nu kender jeg jo ikke dig personligt, men mig behandlede den modsat Star Wars, som en voksen.
#70 Yoda 18 år siden
At "Serenity" skulle gøre sig specielt bemærket som "børnefilm", kan jeg på ingen måde se. Ikke mere end det i så fald også er tilfældet med "Star Wars".
Har du i øvrigt set "Firefly", før du så "Serenity"?