Dialogen er uhyre velskrevet, og filmen er læsset til med forrygende replikker. Handlingen udvikler sig relativt roligt, men den tager sig tid til at opbygge stemningen, således at den endelige konfrontation mellem Alliancen, Serenity og Reavers – en ækel form for rumrejsende kannibaler – føles så meget stærkere. Joss Whedons instruktion er effektiv. Selvom han ikke har en distinkt visuel sans, så er der mange gode øjeblikke som f.eks. en ca. fire minutters sekvens hvor vi, næsten uden klip, bliver ført rundt i skibets mørke korridorer.

“Serenity” er relativt billigt lavet, men den har nerve, drive, blink i øjet og en ligefrem charme, der gør den til et sublimt eventyr for de rejselystne. Den er en forfriskende, energisk oplevelse der både leverer spænding, latter, nogle rørende øjeblikke samt et par gedigne forskrækkelser – men lykkeligvis ingen søvndyssende sindsro.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Kadann 18 år siden

#57 -

Jeg synes da at forklaringen er ganske simpel og skriger folk lige i ansigtet:

Gennem en stor del af filmen tales der om tro, tro på Gud, tro på systemerne o.s.v.

Agenten eller lejemorderen, eller hvad vi nu skal kalde ham, har jo en fast tro på at det han gør er for et højere mål, han sætter ikke spørgsmålstegn ved de opgaver han får og bruger alle midler for at gennemføre disse opgaver.. kort sagt, han er en fanatiker, præcis som de mennesker der blæser sig selv og uskyldige mennesker i luften p.g.a. deres tro.

Da Mal viser ham at hele troen er bygget på en løgn, så falder den naturligvis fra hinanden.. og pludselig er der ikke længere noget at kæmpe for, faktisk er det tid til at gøre præcis det modsatte, nemlig at modarbejde troen på Alliancen, hvilket han gør ved at hjælpe Simon, River og de andre med at slippe væk og endda dække deres ryg så godt han kan, ved at lyve overfor sine overordnede. Fordi, mon ikke River bærer rundt på endnu flere hemmeligheder, som kunne blive vist i eventuelle efterfølgere? :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#62 filmz-Bruce 18 år siden

Ærgerligt at se, hvorledes IMDB's "weighted average" metode, forsøger at få Serenity længere ned i rating, end den egentlig er.

Arithmetic mean = 9 Median = 10

Serenity

Check den så op mod "Once Upon a Time in The West", som har et antal stemmer, som ligner og sammenlign

her

Arithmetic mean = 8.7. Median = 9

"Weighted Average" er "undisclosed".

http://www.imdb.com/ratings_explained

Ikke i tvivl om, at IMDB kan have deres gode grunde til en algoritme, med det blotte øje ser det dog lidt skummelt ud.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#63 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Tja, var inde og se Serenity i fredags og jeg må sige at den ikke nåede de højder jeg havde forventet. Jeg elsker Firefly-serien, men filmen er et bevis på at hvad som fungerer som serie ikke nødvendigvis fungerer (eller i lige så høj grad) som film. Karaktererne var intakt og deres spil var en fornøjelse, men de interne relationer og den gradvise 'under huden' oplevelse som man fik gennem Firelys optrevlen afsnit efter afsnit fik ikke plads i Serenity. Derudover havde man skåret det meste af seriens western-islæt væk, hvilket var en skam - selve verden og de beboede egne blev ikke rigtigt optegnet, så man befandt sig næsten kun i rumskibet og 'open space', hvilket var synd. Og så må jeg nok desværre give Kim Skotte ret når han i sin anmeldelse skriver at alt var set før - plottet var rimelig tyndt og slet ikke med så meget kød på som man fandt i serien. En skam, men vi har jo heldigvis serien at falde tilbage på...3/6 herfra.
Derudover, det er kraft edeme ikke fair at de slog Wash og Shepherd ihjel! Fy, Josh:( Og så var det en skam at Reavernes mystik og rædselsfaktor blev punkteret, da man fik en forklaring på deres oprindelse - kunne bedre li når man ikke vidste hvad de var for nogle uhyggelige skabninger. Sig monstrets navn, og det monstrøse ophører...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#64 filmz-Bruce 18 år siden

Kan godt li' Whedons stil, at man ikke ved hvad der venter. Mange serier kører i flere sæsoner, hvor ingen af hovedpersonerne må dø, ihvertfald ikke uden at der er en bagdør åben for, at de kan vende tilbage, hvis nu seertallet daler. Whedon basker Book og Wash ud og man ser dem 6 fod under, så der ikke er nogen tvivl :)

Du har ret i det med monstrets navn. Tilgengæld får man en forklaring, som gi'r rigtig god mening med både Reavernes herkomst og Alliancens jagt på River og som slutteligt, ikke gør Alliancen til den store superskurk man havde troet. Det er jo blot en simpel projektion af korruption på vores egen Jord. Forfriskende at vi ikke står med en superrace af vampyrer og varulve ;)

Whedon leverer varen :)

Men ja, en film har ikke en chance for at komme ligeså tæt på karakterer og miljø som en serie og det er helt klart Fireflys og andre seriers force. Godt at Whedon så netop ikke forfalder til seriens præmisser, men fører universet (undskyld!) ad andre veje, men bibeholder dialog og stil.
Gravatar

#65 filmz-DonDiegoDeLaVega 18 år siden

Har desværre ikke haft fornøjelsen af at se serien, men filmen kan på det varmeste anbefales! Rigtig fed sci-fi film der giver Star Wars ROTS baghjul!

4/5 herfra..
Gravatar

#66 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

Jeg er enig I at det var trist Book og Wash har forladt os, men mon ikke det giver plads til nye spændende karaktere ;)

Jeg bakker Bruce 110 op i at netop at Whedon ikke går på kompromis på nogen måde, samt at Mal ikke er den typiske helt og den selvironi som både er i serien og filmen, er med til at gøre man hele tiden ser frem til at se mere.

Jeg giver den helt klart 5/6 efter kun 2 gennemsyn ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#67 myggen 18 år siden

Jeg har nu også fået set den (tilsyneladende lige i kølvandet på Kadann og Crystalstar1200, hvoraf jeg mener jeg spottede førstnævnte). Jeg synes der desværre gik liiidt lang tid med at få filmen rigtigt i gang, men man kunne så som fan af serien bare nyde "mere med dem allesammen". Derimod var de sidste 45-60 minutter afsindigt spændende, og fik for mig filmen op på 5/6.

Desværre er det - som andre siger - tydeligt, at filmen lider under det meget store cast fra serien. Der er simpelthen for mange personer og relationer mellem disse, til at det kan passes ind i en enkelt film, selv om den var 2 timer lang.

Derfor giver det for mig også god mening at nedtone Book så meget, og tage livet af både ham og Wash (selv om jeg klart ville have savnet ham i en efterfølger). Jeg gætter på, at JW havde håbet på at lave flere film (fat chance of that), og så er det alt andet lige okay med en nedtrimmet cast. Book var i hvert fald ganske åbenlys at 'spare' væk (med mindre 2. film skulle have handlet om hans fortid), og Wash er sådan set også ligegyldig for historien, han er kun funny sidekick.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#68 filmz-Oettinger 18 år siden

Jeg så lige denne film. Jeg havde store forventninger da mange har talt godt om den. og en imdb rating på 8 er ikke ringe. Men hold da kæft hvor jeg kedede mig. Det er den dårligste film jeg har set meget længe. Jeg kan slet ikke forstå hvad folk ser i det her. Men jeg forstår heller ikke hvad folk ser i Titan AE, eller Star trek for den sags skyld.
Jeg er stor sci-fi fan. Men denne her gang hjernedød gang action kedede mig virkelig. Sound tracket irriterede mig meget, forfærdeligt ringe. Desuden alt det soup opera, hvad skulle det til for.
Yderst amerikansk og fordummende film. Behandler os publikum som børn. Men det er måske fordi det er en børne film. Så holder jeg mig nu til Star Wars

3/6
herfra
Johan Oettinger
Gravatar

#69 filmz-Bruce 18 år siden

#68 Yderst amerikansk og fordummende film. Behandler os publikum som børn

Nu kender jeg jo ikke dig personligt, men mig behandlede den modsat Star Wars, som en voksen.
Gravatar

#70 Yoda 18 år siden

At "Serenity" skulle gøre sig specielt bemærket som "børnefilm", kan jeg på ingen måde se. Ikke mere end det i så fald også er tilfældet med "Star Wars".

Har du i øvrigt set "Firefly", før du så "Serenity"?

Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."

Skriv ny kommentar: