Overraskelsesmomentet, som første film leverede i form af en radikal anderledes og hyperopdateret Sherlock Holmes-actionfigur, mangler i denne halvslappe 2’er. Guy Ritchie har dovnet den lidt og præsenterer således ikke publikum for noget, der ikke allerede er set i første film. Det skulle da lige være Jared Harris’ Professor Moriarty, der gør en herlig og rigtig, rigtig ond figur. Et overrumplende og intenst slutspil mellem Holmes og Moriarty, hvor tæppet i den grad trækkes væk under én (hvorledes skal selvfølgelig ikke afsløres her), mildner dog ens humør. Alligevel – lidt for elementært, min kære Watson.

Se også: Filmz TV: Årets sidste film og “Sherlock Holmes 2 – Skyggespillet”-interviews.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

lameld (20) skrev:
Eks. en person som slet ikke kan lide splatter film, bliver sat til at anmelde en splatter film -her vil bedømmelsen automatisk være dårligere end hvis filmen blev anmeldt af en splatter-entusiast.

Eller god, hvis vedkommende bliver positivt overrasket eller præcis som "den skal være", fordi vedkommende kan se nogle andre kvaliteter i den end en splatter-fan, eller dårligere fordi vedkommende kan gennemskue at splat ikke kan redde dårligt håndværk... o.s.v. o.s.v.

Fordi man ikke er fan af en specifik genre, er ikke ensbetydende med, at man automatisk giver filmen en dårlig anmeldelse.
Gravatar

#22 Babo84 12 år siden

#21

Men hvis man ikke kan lide en bestemt genre, så synes jeg ofte anmeldelser bærer præg af manglende interesse. Er helt med på #20. Jeg er ikke vild med musicals overhovedet, og jeg vil faktisk ikke ane hvordan jeg skulle gribe sådan en an, udover blot at sige; den sagde mig intet. Det hjæler i den grad at kunne lide enhver genre hvis man er anmelder ihvertfald.
Gravatar

#23 elwood 12 år siden

Billede 1
Dr. Watson fulgtes med Sherlock over alt, såsom, når han sku aflevere sin ugentlige urinprøve


Billede 2

Make one funny comment about my Bow-tie, just ONE!, and I'll swear I will cut you to pices and mail to your wife!

Billede 3
Watson: Ahh fordømt de har startet festen uden os

Sherlock: Der er vel mere Opium tilbage ikke!? I har vel ikke har ikke røget alt sammen endnu!!!???
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#24 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

Babo84 (22) skrev:
Men hvis man ikke kan lide en bestemt genre, så synes jeg ofte anmeldelser bærer præg af manglende interesse. Er helt med på #20. Jeg er ikke vild med musicals overhovedet, og jeg vil faktisk ikke ane hvordan jeg skulle gribe sådan en an, udover blot at sige; den sagde mig intet. Det hjæler i den grad at kunne lide enhver genre hvis man er anmelder ihvertfald.


Jeg kan nu ikke se problemet. Hvis du kan lide en film, fremhæver du hvad, du kan lide ved den, det er jo ikke afhængigt af genren. Givet, der kan være film derude, hvor det vil være en stor fordel at have kendskab til visse ting udenfor filmen og det måske endda kan have en afgørende effekt på om man kan lide filmen eller ej, men derfor kan man jo stadig godt fremhæve hvad du kan lide og hvad du ikke kan lide, uanset hvad, så udstiller man jo alligevel sig selv, når man skriver en anmeldelse, så hvis man er uvidende om et eller andet, vil der sikkert være nogen der påpeger det.

Jeg er fx heller ikke vild med musicals, men der er enkelte eksempler på film i genren, jeg godt kan lide og jeg har en smule viden om musik, så er det jo forholdsvis enkelt at gennemskue om folk synger godt eksempelvis.

"Reefer Madness: The Movie Musical" er et glimrende eksempel på en film, der overraskede mig positivt, til trods for, at jeg ikke er vild med genren, som beskrevet i #21.
Gravatar

#25 elwood 12 år siden

Hehe jeg er begyndt og forslå Reefer Madness til alle med den holdning, og pt. har jeg kun fået god respons tilbage fra folk.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#26 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (22) skrev:
Det hjæler i den grad at kunne lide enhver genre hvis man er anmelder ihvertfald.
Også hvis man er filmelsker, så er udvalget så meget større;)

Men mon ikke vi alle har vores favoritter og det modsatte. Jeg plejer at huske mig selv på at være åben og jeg kan for så vidt også se alt. Jeg ville dog nok være særdeles uegnet til at anmelde eventyr og fantasyfilm, da jeg så nemt lader mig forføre, at jeg nok (ifølge andre;) kan have svært ved at skille skidt fra kanel.....
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#27 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

elwood (25) skrev:
Hehe jeg er begyndt og forslå Reefer Madness til alle med den holdning, og pt. har jeg kun fået god respons tilbage fra folk.

Den er også ganske morsom og fyldt med gode sange. Jeg gad dog godt have den på BD. :)
Gravatar

#28 elwood 12 år siden

Teksterne er geniale, og skrevet med en sans for timing, bare hele sangen omkring Mae Coleman's addiction, der times perfekt til hendes udbrud ud af vinduet, hvorefter sangen blot fortsætter som normal.

Og Mary Sunshine rrrrrr hehe 8-)

Kan faktisk ikke huske, hvor jeg stødte på filmen første gang, tror det igen var en af de her sats ligesom med Prime i sin tid.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#29 Babo84 12 år siden

#24

Men hvis man eksempelvis ikke kan lide genren "actionfilm" eller "musicals", hvordan kan man så give en fair bedømmelse som læseren kan bruge til noget? Lad os antage du bare ikke har den store interesse i actionfilm. Så er det nok ikke dine anmeldelser om actionfilm jeg gad bruge tid på, men fandt nogle der rent faktisk havde interessen.
Gravatar

#30 Tommy Kristensen 12 år siden

#29: Men hvorfor du så tid på anmeldelser. Hvis man på den måde sorterer i anmeldelser og anmeldere, og frasorterer det ene og det andet. Så leder man da ikke en en second opinion - men blot opbakning til sin egen forudindtagede holdning.

Med din argumentation, så kan man jo omvendt sige... Hvorfor læse noget skrevet af en fanboy-anmelder? Ville det ikke blot blive en farvet holdning, hvor anmelderen måske har lidt svært ved at se ting, som normalt ville trække ned, crappy historie, plothuller, elendigt skuespil mv.

Skriv ny kommentar: