Overraskelsesmomentet, som første film leverede i form af en radikal anderledes og hyperopdateret Sherlock Holmes-actionfigur, mangler i denne halvslappe 2’er. Guy Ritchie har dovnet den lidt og præsenterer således ikke publikum for noget, der ikke allerede er set i første film. Det skulle da lige være Jared Harris’ Professor Moriarty, der gør en herlig og rigtig, rigtig ond figur. Et overrumplende og intenst slutspil mellem Holmes og Moriarty, hvor tæppet i den grad trækkes væk under én (hvorledes skal selvfølgelig ikke afsløres her), mildner dog ens humør. Alligevel – lidt for elementært, min kære Watson.

Se også: Filmz TV: Årets sidste film og “Sherlock Holmes 2 – Skyggespillet”-interviews.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

#29 -

Den diskussion har jo været på filmz tusindvis af gange efterhånden, så jeg synes ikke rigtigt der er nogen grund til at skrive præcis de samme ting igen og igen.

Men lad mig blot spørge: er potentialet større for at få en fair anmeldelse af en fan af genren, i stedet for en ikke-fan af genren? Er der ikke blot et større potentiale for en fanboy-anmeldelse og så du bare havner i den modsatte grøft?

"Oooh, der var eksplosioner.. 10/10"
Gravatar

#32 Hr. Nielsen 12 år siden

#29 Må jeg så forkaste alle de argumenter du bruger når vi diskuterer en films kvaliteter over sms, hvis jeg ved du ikke er til genren:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#33 Babo84 12 år siden

#30

Hvem pokker snakker om fanboys? Jeg snakker om dygtige og åbne anmeldere som gerne foretrækker en lang række genrer. Folk det ved hvad de taler om. Jeg har selv en håndfuld trofaste jeg læser fra. Det er squ ikke alle anmeldere jeg kan bruge.
Gravatar

#34 Babo84 12 år siden

#31

Du griber det forkert an. Jeg sigter efter en der godt kan lide det hele. Det betyder ikke fanboy eller fan i det hele taget. Og nej eksplosioner er ikke lig med 10.

"se der, action" 1/10 er heller ikke brugbart.
Gravatar

#35 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

Babo84 (34) skrev:
Du griber det forkert an. Jeg sigter efter en der godt kan lide det hele. Det betyder ikke fanboy eller fan i det hele taget. Og nej eksplosioner er ikke lig med 10.


Men der er jo ingen anmeldere der kan lide alle genrer. Mange anmeldere, men ikke alle, vil ganske sikkert være åbne for at se de fleste slags film, uanset genre, se fx de film Benway anmelder og vil forsøge at give dem en fair anmeldelse, men det er jo stadig ikke andet end anmelderens mening om en given film.

Jeg tvivler fx på, at Benway har en stor kærlighed til børnefilm og teenage-"drama" med vampyrer der glimter, faktisk er jeg ret overbevist om, at de færreste kan lide den slags film, bortset fra præcis den målgruppe, de er lavet til.

Jeg er ikke anmelder, men selvom jeg ikke er vild med musicals, tog jeg da alligevel chancen og så "Reefer Madness", jeg så også "Sweeney Todd" i biografen, hvilket skulle vise sig at være en fejl og har givet andre musicals en chance. Sådan vil det ganske sikkert også være med andre film, selv genrer, jeg traditionelt ikke har haft god succes med og det er sådan set det eneste, jeg forlanger af en anmelder:

At vedkommende går ind med et forholdsvis åbent sind og skriver sin mening om filmen bagefter.

Så er det efterfølgende op til mig at læse og vurdere anmeldelsen og på sigt at afstemme min filmsmag med anmelderens, så jeg kan bruge personens skriverier til noget.
Gravatar

#36 Tommy Kristensen 12 år siden

Babo84 (33) skrev:
#30

Hvem pokker snakker om fanboys? Jeg snakker om dygtige og åbne anmeldere som gerne foretrækker en lang række genrer.


Ahhh. Så de her "åbne" anmeldere, som foretrækker en rækker genrer. Det er ikke farvet? og hvis de ligefrem foretrækker en bestemt genre - ville det så være helt uforskammet at kalde dem fans?
Gravatar

#37 Babo84 12 år siden

utyske (35) skrev:
Men der er jo ingen anmeldere der kan lide alle genrer. Mange anmeldere, men ikke alle


Selvfølgelig ikke. Men nogen mere end andre, tænker jeg.

utyske (35) skrev:
teenage-"drama" med vampyrer der glimter, faktisk er jeg ret overbevist om, at de færreste kan lide den slags film, bortset fra præcis den målgruppe, de er lavet til.


Det er da en genre og den skal vel bedømmes på de præmisser der nu engang er omkring genren. Hvis det er Twilight du hentyder til, så finder jeg faktisk den første ret fin :)

utyske (35) skrev:
men det er jo stadig ikke andet end anmelderens mening om en given film.


Det ved jeg skam godt. Men vi har vel alle tiltro til nogle anmeldere, som vi bruger tid på. Dermed ikke sagt, at enhver anmeldelse skal bekræfte ens egen opfattelse. Jeg er stor fan af Roaper, men er bestemt også uenig med manden.
Gravatar

#38 Slettet Bruger [2057777571] 12 år siden

Babo84 (37) skrev:
Det er da en genre og den skal vel bedømmes på de præmisser der nu engang er omkring genren.

Den sætning forstår jeg så ikke, hverken for sig selv eller som svar til mit indlæg, men pyt med det.
Gravatar

#39 Babo84 12 år siden

Tommy Kristensen (36) skrev:
Babo84 (33) skrev:
#30

Hvem pokker snakker om fanboys? Jeg snakker om dygtige og åbne anmeldere som gerne foretrækker en lang række genrer.


Ahhh. Så de her "åbne" anmeldere, som foretrækker en rækker genrer. Det er ikke farvet? og hvis de ligefrem foretrækker en bestemt genre - ville det så være helt uforskammet at kalde dem fans?


Alle er farvet, i sidste ende. Og alle har i sidste ende præferencer, selvom man godt kan lide mange genrer. Det er jeg med på. Det ændrer dog ikke ved, at folk med større åbenhed og interesse indenfor film, er bare mere interessant. For mig.
Gravatar

#40 Babo84 12 år siden

utyske (38) skrev:
Den sætning forstår jeg så ikke, hverken for sig selv eller som svar til mit indlæg, men pyt med det.


Det var også rodet skrevet, men ja.. pyt :)

Skriv ny kommentar: