“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.

Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio
.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 mr gaijin 14 år siden

#40 Jeg blev også "pletvist" underholdt af alt ud over plottet. Så jeg vakler et sted mellem en 3/6 og 4/6.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#42 MMB 14 år siden

a@babo (39) skrev:

Overall: God film, der holder en i jerngreb for det meste af tiden, men også Scorsese’s mindst underholdende en af slagsen.


Har desværre ikke set filmen endnu, da jeg har været på skiferie. :(

Hvor mange Scorsese film har du set, siden du mener, det er den værste?
Gravatar

#43 Antlion 14 år siden

Stilistisk set var det en fantastisk film!

Udover det repetitive brug af Penderecki-passacagliaen, var musikvalget rigtig godt udtænkt. Mahler-kvartetten fungerede perfekt, både i sammenkobling med Dachau-flashbackene og 4-tals symbolikken. Mest effektiv var dog Berman- og Schnittke-musikken, som etablerede en atmosfære, hvor vi ikke blot blev utilpasse, men også forstående overfor frustrations-komplekset. Richters melankolske værk, "On the Nature of Daylight", akkompagnerede også flere drømmescener i en poetisk klang, som var meget overvældende.

Jeg skal reflektere lidt mere over filmen, før jeg kan bedømme den. Men begejstret, det var jeg!

Følgende fortjener ikke et spoiler-tag, men nogen bliver nok mugne, hvis jeg undlader det:
At I siger, at filmen er forudsigelig, og at det såkaldte plot-twist virker hæmmende for filmen, kan jeg slet ikke følge jer i. Det er jo netop ikke et plot-twist! Det fremgik eksplicit fra starten af filmen, at Teddy var den 67ende patient, og at hele hans efterforskning i virkeligheden var en efterforskning (behandling) af hans egen mentalitet.


#42:

Jeg vil til gengæld sige, at det er hans mest interessante film siden "Goodfellas".
Gravatar

#44 filmz-ab 14 år siden

#42

Jeg har ikke skrevet, at Shutter Island var hans dårligste, men mindst underholdende. Eller ihvertfald en af hans mindre underholdende, men ikke hans dårligste. Bringing Out The Dead og kundun får henholdsvis 2-3/6 af mig, som begge er værre. Jeg har skam set hovedparten af hans film, og er selv en beundrer.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#45 squee 14 år siden

Jeg havde, ligesom som så mange andre, regnet filmen ud, før den overhovedet begyndte, og det må være allerførste gang, at jeg nogensinde har været ved at falde i søvn i biografen.

Man kunne næsten fristes til at sige, at filmen er 11 år bagud, fordi havde den haft premiere tilbage i 1999, ville den være udkommet før
Fight Club, The Machinist, Identity osv.
, som alle har nøjagtig samme twist.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#46 Antlion 14 år siden

#45:

Man kan kritisere "Shutter Island" for meget, men hvordan kan et ikke-eksisterende twist danne grundlag for filmens dårligdom?

Spoilere forekommer i det følgende:

Alt lige fra skibsturen til Mahler-kvartetten og derefter indikerer, at Teddy er den 67ende patient, og at han er under en eksperimenterende behandling. Da plastret endelig fjernes fra hans pande (da han endelig realiserer sin sindsyge), vælger han "døden" (det hvide snit). Hvorfor? Filmen er en undersøgelse af et traumatiseret sind. og vi, som tilskuere, er ligesom Dr. Cawley og Co. også aktører i rollespillet, hvori vi forsøger at forstå en patients mentalitet.

Jeg gættede twistet efter 5 minutter (da Chuck havde problemer med at tage sit pistolhylster af, og mere implicit da den ældre patient tysser på Teddy). Men som jeg skrev før, kan jeg ikke gætte noget twist, da det blot er en indikation på, at vi også er aktører i rollespillet lige fra begyndelsen af filmen. "Shutter Island" er er en undersøgelse af de Kafkaske tematikker*, en undersøgelse af individets mørke og undertrykte sind - ikke blot et film-noir mysterie!

*Ligesom hovedpersonen i "Processen", Josef K., gennemgår Teddy i sin proces (= behandling, efterforskning) gang på gang nederlag på absurde grundlag. K. drives gennem romanen ud i en undertrykkende tilværelse, og efter en samtale med en præst når hans frustration sit højdepunkt; K. kan ikke længere overskue tilværelsens absurditet, og han opgiver derfor at kæmpe for at slippe ud af den. Hvis tilværelsen er absurd, er det så ikke umuligt at undslippe denne, uden at fornægte livet?

Processen går over i dommen, og frustrationen vil i sidste ende tage livet af én - det der startede processen, vil også være det, der afslutter den. I "Shutter Island" vælger Teddy at blive lobotomeret, da han ikke kan overkomme at leve videre som et ensomt, sygt og voldeligt individ.
Gravatar

#47 Christian Voldborg 14 år siden

Så fik jeg den set. Tjah, hvad skal man sige? Det er en fantastisk gennemført film med en dybt fascinerende historie om en mands moralske rejse. Leonardo DiCaprio giver muligvis sin bedste skuespilpræstation til dato, mens både Ben Kingsley, Mark Ruffalo, Michelle Williams og John Carrol Lynch imponerer. Scorsese er simpelthen bare et geni til at få sine skuespillere til at "bring their A-game", som DiCaprio kalder det.

Ingen tvivl om, at dette er en af Scorseses absolut mest eksperimenterende film rent kunstnerisk. Scorsese flirter med genrer som film noir, gotisk horror, ekspressionistisk horror, etc. Dette gør også, at filmens publikum i mindre grad vil sluge filmen, som det var tilfældet med mainstream-filmen "The Departed". Denne film kan beskrives som en blanding mellem "Twin Peaks", "The Shining", "The Machinist" og så lidt "One Flew Over the Cuckoo's Nest".

Scorsese er, igen, tilbage med et filmisk mesterværk. DiCaprio er bedre end nogensinde.

6/6
Filmnørder, bøj jer i støvet for Christopher Nolans "Inception"...
Gravatar

#48 mr gaijin 14 år siden

#46 Hvis det virkelig er filmens pointe, er det godt nok en overfladisk omgang. Hans
hallucinationer og psykose (hvis der ikke er grund til at bruge spoiler-tags, hvorfor bruger du dem så?
var omtrent lige så interessante og komplekse som en skål havregrød på et nervesanatorium. Psykiatri light. Flere niveauer under "The Snake Pit", som ellers er en af de film Scorsese citerer i filmen.

Scorsese får dryppet nogle stemningsmættede scener på lærredet hist og her, men mit samlede indtryk af den narrative konstruktion var ikke godt.
Den virkelighed han skabte for sig selv var ikke interessant på noget plan. Jeg blev aldrig suget ind i den indre virkelighed. Vi behøver ikke at tro på, at hallucinationerne er virkelige. Vi skal bare tro, at de er virkelige for hovedpersonen, og at den hovedperson eksisterer i en ydre virkelighed. Det gjorde jeg aldrig.


Men jeg er da oprigtig glad for, at andre har fået en stærkere oplevelse. Desværre er der for mig kun nogle flotte production values, en habil DiCaprio, nogle herlige biroller, til tider gennemført kameraarbejde, samt nogle smukke, men mislykkede forsøg på at skildre det drømmelignende og underbevidste så godt som Trier og Lynch.

Jeg vil anbefale enhver at se filmen med egne øjne. Selv hvis man - som jeg - ikke ender med at råbe halleluja, så er den stadig interessant.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#49 Lord Beef Jerky 14 år siden

#48 Jeg er meget enig her. Iøvrigt var jeg dybt fascineret af filmens første halve time, der rent filmteknisk brillierede og skabte en helt fantastisk stemning. Efter det blev filmen forholdsvist middelmådig, og selvom twistet til sidst ikke er et twist, er det sateme spild af tid,
at bruge 10 minutters tid på at forklare det, i en scene der minder om den ganske forfærdelige i anden del af Matrix-filmene. I øvrigt var scenerne i grotten fuldstændigt ødelæggende overfor den stemning filmen forsøger at bygge op, og hele slutningens overlange forklaring med efterføgende flashback, er blandt det værste jeg har set fra Scorseses side. Det er unødvendigt at skære et så gennemskueligt twist ud i pap.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#50 knipsknips 14 år siden

Lige hjemvendt fra biografen og må sige jeg er helt vild med Leonardo DiCaprio og Martin Scorsese' s 4. film sammen.
"Leo" spiller som han har gjort de sidste par år, helt fænomalt godt. Han bærer simpelthen sin rolle så flot og er i mine øjne en oscar nominering værdig.
Selve lyd og kamera fortjener en kæmpe ros. især drømmescenerne er utrólig flotte.
Kan ikke vente til at se ekstramaterialet på en BD udgivelse når den engang kommer. Har altid haft meget respekt for Martin Scorsese og det for han også for denne her perle. Leonardo DiCaprio viser bare éndnu engang at han ikke kun kan spille en synkende Titanic, glæder mig til at se hvad han skal lave i fremtiden.

6/6 - (5/6)

Skriv ny kommentar: