“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.
Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio.
Skriv ny kommentar:
#51 Bobby Singer 14 år siden
2-3/6
#52 filmz-ab 14 år siden
Jeg tror faktisk ikke, at mange har fået en ret meget bedre oplevelse, end din, som jeg er enig i. Denne film har jeg ærligt næsten allerede glemt. Scorsese er bare ikke nogen subtil herre, og magter ikke den slags mysterier, som kan løfte filmen på et dybere plan. Den var alt for nemt at gennemskue. Den mentale rejse var mere spændende i film som The Machinist.
#53 Antlion 14 år siden
Pga. nogen udelukkende ser filmen som et film-noir mysterie, og er af den opfattelse, at der findes plot-twist i filmen. Jeg undlader det fra nu af.
Jeg synes til gengæld, at DiCaprio var ret så middelmådig, i modsætning til Kingsley og Sydow. Dertil er der de mange gimmicks, som Scorsese smider i hovedet på os. Det overdrevne brug af Penderecki-passacagliaen var virkelig hæmmende for den mørke atmosfære, som ellers var blevet etableret enestående, således en malplaceret klang af komik strømmede igennem.
Enig.
Netop den scene var faktisk én af dem, som jeg var særlig begejstret for. Der blev netop dannet en drømmelignende atmosfære, i Triersk og Lynchsk stil (som mr gaijin efterspurgte), hvor det løb iskoldt ned ad ryggen på mig; både da rotterne flygter ud af klippeåbningen og da Teddy kommunikerer med Rachel over bålet, hvor ildskæret fremprovokerer en følelse af ubehag.
Her bliver de Kafkaske elementer også kulmineret, hvis navn endda bliver nævnt direkte, og i stil med Josef K.s samtale med præsten i "Processen", kulminerer Teddys frustration ved sin samtale med Rachel - både fysisk og mentalt - og han drives af sine sidste kræfter til fyrtårnet, så han ultimativt bliver kureret for sin sindsyge.
#52:
Gav du ikke filmen 4/6 (ligesom jeg)?
#54 filmz-ab 14 år siden
Jo, men godt nok fire små, var lidt i tvivl. Stemningen og billederne var helt fede, og ER filmen.
#55 jessup 14 år siden
#56 Frederik 14 år siden
#57 Spanner 14 år siden
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#58 Tommy Kristensen 14 år siden
#59 filmkorn.dk 14 år siden
#60 filmkorn.dk 14 år siden