“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.

Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio
.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Bobby Singer 14 år siden

Flot film og fremragende skuespil fra Leonardo DiCaprio, men en kedelig historie der handler mere om mysteriet end karaktererne og en slutning der er alt for lang og overforklarende trækker altså meget ned i min bog.

2-3/6
Idjit
Gravatar

#52 filmz-ab 14 år siden

Jeg tror faktisk ikke, at mange har fået en ret meget bedre oplevelse, end din, som jeg er enig i. Denne film har jeg ærligt næsten allerede glemt. Scorsese er bare ikke nogen subtil herre, og magter ikke den slags mysterier, som kan løfte filmen på et dybere plan. Den var alt for nemt at gennemskue. Den mentale rejse var mere spændende i film som The Machinist.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#53 Antlion 14 år siden

mr gaijin (48) skrev:
Hvis der ikke er grund til at bruge spoiler-tags, hvorfor bruger du dem så?

Pga. nogen udelukkende ser filmen som et film-noir mysterie, og er af den opfattelse, at der findes plot-twist i filmen. Jeg undlader det fra nu af.

mr gaijin (48) skrev:
Hvis det virkelig er filmens pointe, er det godt nok en overfladisk omgang. Hans hallucinationer og psykose var omtrent lige så interessante og komplekse som en skål havregrød på et nervesanatorium. Psykiatri light. Flere niveauer under "The Snake Pit", som ellers er en af de film Scorsese citerer i filmen.

Scorsese får dryppet nogle stemningsmættede scener på lærredet hist og her, men mit samlede indtryk af den narrative konstruktion var ikke godt. Den virkelighed han skabte for sig selv var ikke interessant på noget plan. Jeg blev aldrig suget ind i den indre virkelighed. Vi behøver ikke at tro på, at hallucinationerne er virkelige. Vi skal bare tro, at de er virkelige for hovedpersonen, og at den hovedperson eksisterer i en ydre virkelighed. Det gjorde jeg aldrig.

mr gaijin (48) skrev:
Hvis det virkelig er filmens pointe, er det godt nok en overfladisk omgang. Hans hallucinationer og psykose var omtrent lige så interessante og komplekse som en skål havregrød på et nervesanatorium. Psykiatri light. Flere niveauer under "The Snake Pit", som ellers er en af de film Scorsese citerer i filmen.

Scorsese får dryppet nogle stemningsmættede scener på lærredet hist og her, men mit samlede indtryk af den narrative konstruktion var ikke godt. Den virkelighed han skabte for sig selv var ikke interessant på noget plan. Jeg blev aldrig suget ind i den indre virkelighed. Vi behøver ikke at tro på, at hallucinationerne er virkelige. Vi skal bare tro, at de er virkelige for hovedpersonen, og at den hovedperson eksisterer i en ydre virkelighed. Det gjorde jeg aldrig.

mr gaijin (48) skrev:
... en habil DiCaprio ...

Jeg synes til gengæld, at DiCaprio var ret så middelmådig, i modsætning til Kingsley og Sydow. Dertil er der de mange gimmicks, som Scorsese smider i hovedet på os. Det overdrevne brug af Penderecki-passacagliaen var virkelig hæmmende for den mørke atmosfære, som ellers var blevet etableret enestående, således en malplaceret klang af komik strømmede igennem.

Lord Beef Jerky (49) skrev:
Efter det blev filmen forholdsvist middelmådig, og selvom twistet til sidst ikke er et twist, er det sateme spild af tid, at bruge 10 minutters tid på at forklare det.

Enig.

Lord Beef Jerky (49) skrev:
I øvrigt var scenerne i grotten fuldstændigt ødelæggende overfor den stemning filmen forsøger at bygge op

Netop den scene var faktisk én af dem, som jeg var særlig begejstret for. Der blev netop dannet en drømmelignende atmosfære, i Triersk og Lynchsk stil (som mr gaijin efterspurgte), hvor det løb iskoldt ned ad ryggen på mig; både da rotterne flygter ud af klippeåbningen og da Teddy kommunikerer med Rachel over bålet, hvor ildskæret fremprovokerer en følelse af ubehag.

Her bliver de Kafkaske elementer også kulmineret, hvis navn endda bliver nævnt direkte, og i stil med Josef K.s samtale med præsten i "Processen", kulminerer Teddys frustration ved sin samtale med Rachel - både fysisk og mentalt - og han drives af sine sidste kræfter til fyrtårnet, så han ultimativt bliver kureret for sin sindsyge.

#52:

Gav du ikke filmen 4/6 (ligesom jeg)?
Gravatar

#54 filmz-ab 14 år siden

Jo, men godt nok fire små, var lidt i tvivl. Stemningen og billederne var helt fede, og ER filmen.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#55 jessup 14 år siden

Jeg havde tænkt mig at se den her til eftermiddag. Hvor skal den ses i KBH - Falkoner eller Cinemaxx (fisketorvet)? Hvor dårlige er erfaringerne lige fisketorvet (børn) - husker ikke helt hvor slemt det er ?
This is just until June
Gravatar

#56 Frederik 14 år siden

Jeg kan nu meget godt lige fisketorvet, store sale og gode sæder. Har aldrig besøgt Falkoner.
Gravatar

#57 Spanner 14 år siden

Empire Bio no doubt
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#58 Tommy Kristensen 14 år siden

Jeg fik mig også endelig taget mig sammen til at se filmen, men jeg ved sgu ikke helt hvad jeg synes. Der er i hvert fald ikke noget galt, sådan rent håndværksmæssigt, med den. Hverken på skuespiller-, foto- eller lydensiden - og der er da også ofte nogle gode scener - men alligevel er der ret mange ubesvarede spørgsmål... af den irriterende slags.

F.eks: Hvordan er det lige at de får startet det rollespil? Smider de ham bare ud på en færge, og satser på, at han vågner og kører sit eget show.
Gravatar

#59 filmkorn.dk 14 år siden

Så har jeg set den. Fungerer rigtigt godt, men har en lidt kedelig midte. 4/6.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#60 filmkorn.dk 14 år siden

#58 Den funderede jeg også over.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: