“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.
Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio.
Skriv ny kommentar:
#61 jessup 14 år siden
Havner nok på 4/6 - men kan måske komme højere med et par år på bagen.
#62 gizmomis 14 år siden
#63 YouBuyCat 14 år siden
#64 PredatorX 14 år siden
8/10
Jeg elskede at filmen virkede så technicolor/50'er agtig. Kamera bvægelserne virkede som om de var lånt fra en film i 70'erne, så for mig var hele filmen meget vintage :-D
Referencerne til Troldmanden fra Oz var iøvrigt meget sjove at spåtte.
Hvad jeg slet ikke forstår er den negaive respons omkring filmens "plot twist". Jeg tror slet ikke det er meningen at dette skal være en overraskelse for publikum. Filmen syder jo af Hitchcock, og med netop hans suspense tese i baghovedet vil jeg mene at Scorsese her giver publikum alle kortne på hånden til selv at regne den ud. Vi sidder som publikum og ved, hvad hovedpersonen IKKE ved. Det er jo bare en del af legen...
For mit vedkommende har jeg ikke ville læse meget om filmen inden jeg så den. Måske fordi man VIDSTE der var et twist i filmen fangede jeg den efter 5 minutter.
#65 filmkorn.dk 14 år siden
#66 Lord Beef Jerky 14 år siden
#67 PredatorX 14 år siden
Den scene er ikke til at forklare publikum hvad de allerede ved, men derimod Leo drengen. Det er jo hele pointen med suspens. At vi som publikum netop ved det, som hovedpersonen ikke gør. Og som derfor gør det hele meget mere anspændt.
Fordi det jo er en del af det sjove. SELV at opdage det. Også selvom det er oplagt :-)
#68 Åkepool 14 år siden
Jeg er tilsyneladende dummere end de fleste her, for jeg havde da ikke set det komme, før meget sent i filmen.
Jeg var godt underholdt, så 4/6 herfra.
#69 MMB 14 år siden
#70 Nicki52 14 år siden