“Shutter Island” er en tankevækkende og særdeles medrivende thriller om, hvor ulykkeligt mørkt der kan være i menneskesindet. Som Dinah Washington synger ved filmens slutning – “It’s a bitter Earth”, og “Shutter Island” er på mange måder en bitter fortælling, men dermed ikke mindre væsentlig. Tværtimod. Og med Martin Scorsese ved instruktørroret og DiCaprio i en af sit livs roller er resultatet en særdeles stor filmoplevelse.
Læs også: Interview: Filmz møder Scorsese og DiCaprio.
Skriv ny kommentar:
#71 mr gaijin 14 år siden
#72 Highland Park 14 år siden
#73 Nicki52 14 år siden
Ja for helvede. Tager hende på brysterne så tit som muligt. Hun bliver ikke sur, men griner mens hun prøver at fjerner en hænder.
#74 mr gaijin 14 år siden
;P
#75 Notional 14 år siden
#76 BN 14 år siden
Er dine hænder ikke ens?
#77 Nicki52 14 år siden
Der er forskel på neglene :P
#78 El vez 14 år siden
Jeg synes faktisk flere scener var direkte pinligt skruet sammen. F.eks den tydelige blue screen jeep køretur (se hvor solen skinner i skoven, men bilen er på magisk vis i skygge gennem hele scenen) og ved havet, hvor Leo flere gange tydeligvis står i et studie, hvilket tilsyneladende ikke har hjulpet ham i hans forestilling om fyrtårnet. :)
I øvrigt en uinteressant fortælling med alt for meget kludder - som Beef Jerky skriver, giver det ikke mening at bruge så meget tid på at forklare hvordan det hele hænger sammen, når man har regnet den ud fra starten af - det burde være ligetil hvis ikke man havde viklet et væld af ligegyldige detaljer ind i vævet.
Middelmådigt og uinteressant håndværk fra Scorsese.
2/6
#79 BN 14 år siden
Okay, så skulle du bare have skrevet:
"Hun bliver ikke sur, men griner mens hun prøver at fjerner mine forskellige hænder."
;-)
#80 MMB 14 år siden
Shutter Island handler om den amerikanske Marshall Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio), der kommer til et sindssyge Hospital på øen "Shutter Island", hvor hans job sammen med sin partner Chuck Aule, der bliver spillet af Mark Ruffalo, er at fange en undsluppen fange.
Scorsese er ikke ligefrem på hjemmebane Shutter Island, selvom han trods alt har lavet filmen Cape Fear i gysergenren før. Når det så er sagt, synes jeg Scorsese på flotteste vis formår at bygge en stemning op med det fantastiske musik, der med det samme giver assosiationer til Hitchcock film. Selvom der er et par stykker, der har kritiseret musikken for at være for "komisk" flere steder, generer musikken mig på ingen måde, tværtimod fungerer det perfekt, og allerede på det tidspunkt hvor de to U.S. Marshalls lige er ankommet til øen, er stemningen perfekt bygget op.
Vores to U.S. Marshalls bliver hurtigt introduceret for Dr. Cawley (Ben Kingsley), der beretter, at en patient på mirakuløs vis har formået at flygte fra øen. Makkerparret finder hurtigt ud af, at noget ikke er, som det burde være, og de begynder at frygte,
I den altoverskyggende hovedrolle har vi Leonardo DiCaprio, der endnu engang slår pjalterne sammen med Scorsese, og Shutter Island er deres nu 4. film i træk. Leonardo DiCaprio gør det bestemt godt; han spiller rollen som Teddy Daniels med stor overbevisning, og der er ikke meget negativt at sige om hans præstation. Hvis jeg skal ud med en kritik af hans skuespil, må det være, når vi i slutningen ser tilbage på,
I de lidt mindre roller har vi Ben Kingsley og Mark Ruffalo, der begge gør det forrygende uden at levere præstationer, der går over i historien. Max Von Sydow har en mindre rolle som en anden doktor på hospitalet, og på trods af hans meget korte tid på lærredet, formår han at gøre et indtryk på tilskueren. Det samme kan siges om Michelle Williams, der spiller Leonardo DiCaprios døde kone. I drømmescenerne, der for resten fungerer godt, spiller hun intet mindre end fabelagtigt, og i de relativt få scener, hun er med i, gør hun et stort indtryk.
En del herinde har kritiseret twistene, og der er desuden er der mange, der mener, at de havde regnet ud,
Jeg synes alt i alt, at filmen var underholdende fra start til slut, og kedede mig på intet tidspunkt, men sad klistret til sædet. Især i den nervepirrende scene med Jackie Earl Jones sad jeg helt lammet i biografsædet og efter at have reflekteret lidt over filmen, kan jeg med glæde sige, at jeg stadig er fuldt ud begejstret over Scorseses seneste film, der dog ikke kommer helt op på Taxi Driver og Goodfellas niveau. Den er dog væsentligt bedre end både Gangs of New York og The Aviator.
9/10