Filmens sidste og formentlig svageste joke før rulleteksterne begynder, tydeliggør blot, hvor ringe selvjustits de i alt elleve(!) manuskriptforfattere har besiddet. Farmand Homer er skyld i en gevaldig naturkatastrofe, der får præsident Schwarzenegger (en figur, der slet ikke er så sjov, som han burde være) til at beordre byen Springfield isoleret fra omverdenen. Det lykkes Simpson-klanen at flygte til Alaska, men en forudsigelig stribe tilfældigheder tvinger Homer til at revurdere sin familierolle og omgangskredsens værdi for 117. gang og dernæst prøve at redde dagen. Gamle underholdende kendinge såsom den magtsyge milliardær Mr. Burns, klovnen Krusty og dennes forhenværende og psykopatiske assistent, Sideshow Bob, savnes virkelig.
Når lille Maggie udbryder ”fortsættelse!” under rulleteksterne, kan man dog kun applaudere den charmerende lille babys oplagte forslag. For selvom “The Simpsons Movie” ikke er noget epokegørende mesterværk og heller ikke engang en virkelig god komedie, så er det svært ikke at indrømme et ønske om endnu en gang at befinde sig i selskab med den dysfunktionelle familie i biografmørket. En familie, som de fleste af os nok nærmest anser som en del af vores egen. Man kan kun håbe, at Groening og Co. tager ved lære, før den uundgåelige toer udkommer, for “The Simpsons Movie” er uheldigvis noget af en forspildt mulighed. D’oh!
#51 filmz-"K" 17 år siden
#52 Zabriskie 17 år siden
Proletar! ;)
Bare fordi noget så kompliceret som kunst er helt og aldeles subjektiv, betyder det i sandhed ikke at ens kunstsmag ikke kan være god eller dårlig.
Min egen personlige, subjektive kunst- og filmsmag er 100% korrekt. Netop derfor er det min smag.
Når jeg støder på nogen, jeg er uenig med forsøger jeg (hvis jeg gider), at indvie denne person i sandheden. Det efterfølgende resultat er så, at enten jeg eller han bliver klogere.
Kunst skal ses, høres og nydes og efterfølgende diskuteres.
Jo mere man gør det, jo bedre bliver ens smag. (eller også gør den ikke, det er det der hele charmen, men generelt så gør den)
Som "K" så smukt udpensler det i ovenstående eksempel med bøffen og hamburgeren er god og dårlig smag let at genkende når det sættes på spidsen.
Det betyder ikke at den gode og dårlige smag ikke eksisterer når vi kommer op i de højere luftlag, det betyder blot at den er sværere at få øje på. Søg, og du skal finde...
Twin Peaks er god smag, Deadwood er dårlig smag(det var bare for sjov Bruce, nu skruer jeg ned for blasfemien)
Twin Peaks er god smag, Ugly Betty er dårlig smag. Og sådan er det.
#53 filmz-Kadann 17 år siden
Men hvad hjælper en god bøf eller andre spændende retter, hvis ens smagsløg er indrettet på den måde at man kun kan lide mad fra McD? :)
Hvis vi skal holde os indenfor filmens verden, er der jo reelt folk derude der foretrækker den såkaldte "dårlige smag" og prøvesmager "den gode smag", men ikke finder den appetitlig og så kan man jo diskutere smagen herfra og til dommedag, men det ændrer jo ikke nødvendigvis på de menneskers smag, uanset hvor meget man vil presse "dårligt" ned over den.
De mennesker må så bare finde sig i at bedrevidende folk forsøger at fortælle dem at deres smagsløg er forkerte.
Jeg mener f.eks. at lort på dåse er dårlig smag, men der er folk hvis mening åbenbart vejer mere end min, der mener at det er god smag, men så er det sikkert bare mig der ikke kan se kejserens nye klæder, fordi det kan jo umuligt være kunsteliten den er gal med. :)
#54 Zabriskie 17 år siden
Men hvad hjælper en god bøf eller andre spændende retter, hvis ens smagsløg er indrettet på den måde at man kun kan lide mad fra McD? :)
Hvis ens smagløg er indrettet sådan har man kronisk dårlig smag. Det er intet argument mod eksistensen af dårlig smag, at der rent faktisk findes folk der foretrækker den.
...det ændrer jo ikke nødvendigvis på de menneskers smag, uanset hvor meget man vil presse "dårligt" ned over den.
Nej, det gør det ikke, men smagen er stadig dårlig, med eller uden pres.
Jeg mener f.eks. at lort på dåse er dårlig smag, men der er folk hvis mening åbenbart vejer mere end min, der mener at det er god smag, men så er det sikkert bare mig der ikke kan se kejserens nye klæder, fordi det kan jo umuligt være kunsteliten den er gal med. :)
Jeg forstår din pointe, og du har så evigt ret i at der i den grad eksisterer kunstsnobberi fuldstændig uden forbindelse til jordens overflade. Men det er jo netop et udtryk for din gode smag at du kan gennemskue det.
Man får ikke nødvendigvis god smag af at tilhøre det du benævner kunsteliten. Ikke desto mindre vil jeg vove den påstand at kunstnere og folk der dagligt beskæftiger sig med kunst generelt har større kunstnerisk indsigt og mere velfunderede argumenter for deres smag end os andre dødelige.
Jeg synes ikke det behøver være spor kunstsnobbet at acceptere at der til en eller anden grænse eksisterer god og mindre god kunst.
Alle har ret til deres mening, men jo mere "ensporet, endimensionel, unuanceret, udfordringsløs, forenklende, etc." (tak mr. gaijin) den er, jo dårligere er den.
Alt kunst kan i sidste ende kun vurderes subjektivt, men jo mindre tanke, engagement, arbejde, mod, talent osv. der er lagt i det, jo dårligere er det. Groft sagt.
Om tyve år vil jeg måske vurdere min nuværende filmsmag til at være både unuanceret og overfladisk. Og gudsketakoglov for det: Jeg bliver klogere...
#55 The Watcher 17 år siden
#56 filmz-thomas _h 17 år siden
#57 filmz-Exitium 17 år siden
Det tror jeg skaber slænget kan gøre bedre, iforhold til hvor en god og humoristisk verden de har skabt.
#58 filmz-fidomuh 17 år siden
Saaeh, fordi jeg ikke nyder samme mad som dig, saa har jeg daarlig smag?
Er det ikke en lidt ensporet og dikterende tankegang?
Ie, du har daarlig smag fordi du syntes "X" smager bedre end "y"..
Saa kan du selv udskifte X og Y, for hver person..
Bare fordi du foretraekker "Y" goer det ikke "x" til daarlig smag.. Heller ikke hvis 99% af alle mennesker i verden foretraekker "y" :)
Aha? Saa hvis jeg nu smaekker en Rembrandt sammen paa 10 minutter, saa er det daarlig kunst?
Lad mig spare dig omtanken.. Nej det er ej.
Kunst er 100% subjektivt.. Der er ikke noget daarlig kunst.. Der er kunst nogen ikke kan lide, men som andre elsker..
Personligt ser jeg rigtig mange af de "store" kunstvaerker som en omgang makvaerk min lillesoester kunne have lavet, men det aendrer jo ikke paa at folk anser det for vaerende "god smag" at have en omgang klatmaling haengende paa vaeggen.
Ergo, smag er subjektiv. Derfor kan du ikke sige noget er "daarlig smag", eftersom en eller anden kan modbevise det ved at kalde det god smag..
@ Anmeldelsen.
Suk, det var lidt hvad jeg forventede desvaerre.
Selvom traileren ser uhyre morsom ud, saa lugtede den ret meget af "har jeg ikke set det her foer?" ...
Personligt synes jeg de burde traekke stikket ud paa Simpsons, eller de burde have gjort det for 5-6 saesoner siden.
Futurama, American Dad, South Park, Family Guy..
Alle serier med flere muligheder end Simpsons :)
Men, skal da ind og se den imorgen aften :P
#59 filmz-mader 17 år siden
#60 mimic 17 år siden